Sisältömarkkinointi tuottaa orgaanista näkyvyyttä ja tukee muuta viestintääsi
Vaikeusaste: keskitasoa
Miten tehdä tuotteestasi haluttava ja tarpeellinen? Miten tavoittaa oikeat asiakkaat? Miten voin viestiä yhtäaikaa kaikkiin ostoprosessin vaiheisiin? Sisältömarkkinointi yksi tapa käsitellä kaikki edellä mainitut peruskysymykset. Mitä on sisältömarkkinointi?
Sisältömarkkinointi on kaikki se tieto ja tunne, jota julkaiset viestinnässäsi
Artikkelit, oppaat, blogitekstit, podcastit, videot ja uutiskirjeet. Kaikki tämä on viestintäsi sisältöä, tekstiä, puhetta, ääntä ja kuvaa. Sisältömarkkinointi tarkoittaa tämän informaation hyödyntämistä markkinointisi tarpeisiin. Ehkä jo teet osaa tai kaikkia näistä, mutta et ole kuulutkaan sisältömarkkinoinnista? Pitäisikö huolehtia puutteellisesta sisältömarkkinoinnista? Sisältömarkkinointi ei välttämättä eroa mitenkään tavallisesta sisällön tuottamisesta ja julkaisutyöstä. Kuitenkin kun sisältömarkkinoinnin mahdollisuudet otetaan tietoisesti tavoitteeksi, siirrytään sisällön passiivisesta tuottamisesta tulosta tuottavaksi toimijaksi.
Askeleet sisältömarkkinoinnin hyödyntämiseen
- tuota ja julkaise sisältö
- jaa sisältö monikanavaisesti
- seuraa web-analytiikkaa
- hyödynnä markkinoinnin automaatiota
- päivitä ja ylläpidä parhaita sisältöjä
- julkaise säännöllisesti ja monipuolisesti
Tuota kohdennettuja sisältöjä
Tuota sisältöjä, jotka on tarkoitettu tietylle asiakasryhmälle, ostoprosessin tietyssä vaiheessa. Riippuen tuotteestasi, tämänkaltainen jako ei välttämättä sovellu kaikkiin tuotteisiisi tai soveltuu kapeasti vain yhteen tuotteeseen. Tarkasti kohdennettu aihe ei haittaa, pikemminkin siitä on hyötyä. Tästä lisää myöhemmin tässä artikkelissa.
Tässä vaiheessa huomioitavaa on, että sisältöjä tulee olla riittävästi, niiden on oltava kohdennettuja ja niitä tulee tuottaa säännöllisesti. Artikkeleita, jossa kerrotaan kaikille jotakin, tulisi välttää. Niiden jakelu on hankalaa ja hyödyt vaikeasti mitattavissa. Yleinen brändisisältö voisi mennä tällaiseen kaikille kaikkea -kategoriaan, se sallittakoon. Pääasiassa tarvitaan kuitenkin vain sisältöjä, joilla on yksi tarkoitus: tietty kohderyhmä, ostoprosessin tietyssä vaiheessa.
Kartoita tarvittavat aihealueet tuotteittesi mukaan. Kartoitus voi olla karkea jaottelu esimerkiksi näin:
Tuotteet A, B ja C (fyysisiä laitteita)
- kiinnostavaksi tekevät sisällöt
- hyödyt sijoittajalle
- hyödyt käyttäjälle
- asennus ja käyttöönotto
- huolto ja elinkaaripalvelut
Tuotteet D ja E (ohjelmistopalveluita)
- kiinnostavaksi tekevät sisällöt
- yhteistoimintamahdollisuudet
- lähitulevaisuuden projektiot
- tukipalvelut, helpdesk
Esimerkissä on yhdeksän eri aihetta, osa vain tietyille asiakasryhmille, osa vain tietyssä ostoprosessin vaiheessa. Kuhunkin aiheeseen tuotetaan kymmenen artikkelia, yhteensä 90 sisältöä. Artikkelien tuottamisessa on edessä iso työ. Se voidaan ulkoistaa tai tuottaa oman porukan voimin, esimerkiksi viikko ja artikkeli -tahdilla.
Jaa sisältö monikanavaisesti
Kun uusi sisältö on valmis, tyypillinen tapa tekstimuotoisen sisällön julkaisemiseen on artikkeli tai blogipostaus yrityksen omilla verkkosivuilla. Huolehdi siitä, että hakukoneoptimointi on hyvällä mallilla, jotta uusi artikkeli saa näkyvyyttä verkossa. Käytä hyödyksesi verkkosivualustasi toimintoja, nosta uusin artikkeli esimerkiksi etusivulle sopivan otsikon ja kuvan kanssa.
Omilla verkkosivuilla yksinään sisältösi ei usein tavoita suurta joukkoa ihmisiä, vaan tarvitset näkyvyyttä monikanavaisesti. Jos käytössäsi on uutiskirje, uusi artikkeli saattaisi saada paikan siinä. Varo kuitenkin tuottamasta ei-toivottua sisältöä, käytä personoimatonta uutiskirjesisältöä harkiten. Lisää tästä myöhemmin markkinoinnin automaatiosta puhuttaessa.
Sosiaalinen media monine alustoineen on erinomainen paikka jakaa uutta sisältöä. Orgaanisten postauksen lisäksi voit tuottaa artikkeliin liittyvää maksettua mainontaa. Vaikuttajamarkkinointia voidaan tehdä eri tavoin, mutta jos sisältösi ovat selkeästi segmentoidut, itseohjautuvatkin vaikuttajat voivat löytää siitä omiin seuraajakuntiinsa soveltuvimmat nostot ja hyödyntää tekstejäsi ja videoitasi.
Seuraa ja opi web-analytiikasta
Kun pystyt tutkimaan, ketkä kuluttavat sisältöjäsi, mistä he sisältösi löytävät ja mitkä sisällöt saavat eniten huomiota, pystyt erottamaan menestyksen avaimia aiemmista sisällöistä ja tuottamaan uusia, entistä parempia sisältöjä. Ilman tietoa käyttäjistäsi et voi olla varma, onko sisällöilläsi mitään merkitystä.
Huomioi, että volyymit saattavat varsinkin Suomen sisämarkkinoilla olla melko pieniä. Vahvempaa dataa saat siinä vaiheessa kun sinulla on jo kymmenittäin artikkeleita ja muutamia kuukausia tai 1-2 sesonkia takana.
Hyödynnä markkinoinnin automaatiota
Koska olet tuottanut sisältöjä, jotka houkuttavat ostovaiheen määritellyssä kohdassa olevia käyttäjiä, voit hyödyntää markkinoinnin automaatiota ja lähestyä näitä ostajia juuri oikeaan aikaan, juuri oikeanlaisella viestillä. Vaikka tämänkaltainen viesti onkin robotin tuottama, sen sisältö vastaa analytiikassa havaittujen tietojen perusteella vastaanottajan tarpeita ja saattaa tuottaa erinomaisia konversioita.
Esimerkki: markkinoinnin automaatiojärjestelmäsi havaitsee, että Piia Päättäjä lukee kuukauden sisällä kolmatta työnohjausaiheista artikkelia verkkosivuillasi. Järjestelmä toimittaa hänelle viestin, jossa on työnohjauksen ensitilaajan tarjous, voimassa loppuviikon. Jos kolmatta työnohjausartikkelia lukeva henkilö olisikin ollut Alex Asiantuntija, järjestelmä olisi lähettänyt linkin webinaaritallenteeseen.
Esimerkin kaltainen tilanne on mahdollinen vain, jos verkkosivuiltasi löytyy kohdennettuja sisältöjä riittävä määrä. Yksi tai kaksi artikkelia samasta aiheesta ei ole vielä kovin luotettava askelmittari sille, mikä on sisältöjesi käyttäjien todellinen kiinnostuksen kohde.
Päivitä ja ylläpidä parhaita sisältöjäsi
Paras sisältö mistä tahansa aiheesta ei ole välttämättä aina uusin. Paras on laatusana, jonka määritelmä jää epämääräiseksi. Yleisesti voidaan sanoa, että myynnin kannalta paras sisältösi on aika usein jokin muu artikkeli tai video, mitä itse pidät parhaana sisältönäsi. Jos teet mistä tahansa kohdennetusta aihealueesta hakuja verkossa ja tarkastelet orgaanisten tulosten takana olevien sisältöjen julkaisuaikoja, saatat yllättyä: Google arvioi joskus aiheen ykkös- ja kakkosvaihtoehdoksi vuosia vanhoja artikkeleita.
Edellä kuvattu tilanne on riemuvoitto hakukoneoptimointipyrkimyksillesi. Jos sisältösi on aihepiirisi ykköslinjassa vuodesta toiseen, artikkelin tuottamiseen kulunut aika on maksanut itsensä moninkertaisesti takaisin ilmaisella ja pitkäaikaisella huippunäkyvyydellä. Vai onko ykkössijan artikkelit sittenkään ykkössijoilla ilman työpanosta?
Voit selvittää web-analytiikalla, mitkä sisältösi ovat suosituimpia. Suosituimmuus voi olla eniten luku- tai katselukertoja tai eniten konversioita. Uusitun artikkelin tuottamisen sijaan samasta aiheesta voit harkita, päivittäisitkö vanhaa artikkelia uudella tiedolla, kun aika vaatii asiavirheiden korjausta. Vanha artikkeli saattaa jäädä hakukoneen ykkösvaihtoehdoksi vaikka aiheesta olisi uudempi, toisaalta uudella artikkelilla et välttämättä tienaa ykkössijoitusta enää ikinä uudelleen.
Hakukoneiden toimintamallit ovat niitä tuottavien yritysten liikesalaisuuksia, mutta yleisen käsityksen mukaan vanhaa artikkelia voidaan muokata ainakin jonkin verran, ilman että hakukone tulkitsee sisällön vastaavuuden oleellisesti muuttuneen. Ylläpidä siis parhaita sisältöjäsi ja tee niistä nostoja myös muihin kanaviin säännöllisesti.
Julkaise säännöllisesti ja monipuolisesti
Säännöllisyys on hyvä tapa tuottaa sisältöjä ja sitä voidaan myös olettaa, jotta web-analytiikassa ja markkinoinin automaatiossa on järkeä. Tuota sisältöjä monipuolisesti ostoprosessin eri vaiheisiisi, opi tuntemaan asiakkaasti ja tee heille arvokkaita sisältöjä.
Jos alkuperäinen tavoite oli tuottaa oman porukan voimin 90 artikkelia viikko per artikkeli -tahdilla, ei kannata lopettaa sisällöntuotantoa projektin päätyttyä. Kun sinä ja tiimisi joudutte viikottain tuottamaan sisällön, olette samalla tiukasti kiinni oman viestintänne ytimessä. Sisältöä tuottamalla oppii koko ajan uutta omista tuotteista ja palveluista ja omista asiakkaista.
Lisätietoja
Yrityssalon digivinkit
- Markkinoinnin automaatio myynnin tueksi
- Sisällöntuotanto, hakukoneoptimointi ja saavutettavuus kulkevat käsi kädessä
- Google Analytics 4 – mitä uutta vanhaan Analyticsiin verrattuna
- Mikä on suosituin sivuni? Mistä saapuu se porukka, joka täyttää yhteydenottolomakkeen?
- Viisi vinkkiä web-analytiikkaan
Julkaistu 1.3.2021 // Mainostoimisto Kuke
Pidätämme oikeuden muutoksiin.
Digivinkit ovat osa Coastal Bootcamp -hankkeen toimenpiteitä. Tavoitteena on edistää yritysten digitaitoja ja -osaamista.
Lue lisää hankkeesta täältä