Digivinkki #14 Google Analytics 4 – mitä uutta vanhaan Analyticsiin verrattuna?


Uusi Google Analytics 4 tarkoittaa muutoksia web-analytiikassa

Vaikeusaste: helppo

Google julkaisi kaikessa hiljaisuudessa Google Analytics -web-analytiikkatyökalustaan uuden version lokakuussa 2020. Uusi versio näyttää erilaiselta ja se toimii eri tavalla. Tässä artikkelissa käsitellään joitain eroavaisuuksia ja annetaan suosituksia, miten uutta järjestelmää kannattaa hyödyntää. Uuden järjestelmän nimi on Google Analytics 4 tai lyhyemmin GA4.

reaaliaikainen kävijätilastograafi

Google Analytics 4 ei tule automaattisesti käyttöön

Uusi analytiikkatyökalu ei korvaa automaattisesti vanhaa Google Analytics Universalia, vaan se on perustettava ja asennettava erikseen. Perustaminen ja asentaminen tapahtuu hyvin samaan tapaan kuin aiemminkin. Universal käytti Tracking ID -tunnusta, joka on muotoa UA-12345678-1 ja uusi GA4 käyttää vastaavasta asiasta termiä Measurement ID ja se on muotoa 123456789. Tag Managerissa on oma täginsä Universal- ja GA4 asennukselle, kts kuva alla.

Tag Manager analytiikkatagin valinta

Jos luot olemassa olevalle tilille GA4-tunnusta, mene kohtaan Admin (Järjestelmänvalvoja) -> New property. Ei tarvitse siis luoda uutta tiliä vaan riittää että luot uuden propertyn (suomenkielisessä käyttöliittymässä nimellä verkko-omaisuus).

Uusi ja vanha analytiikka käytössä samaan aikaan ja Tulisiko Google Analytics 4 ottaa jo käyttöön?

GA4 ja Universal, uusi ja vanha Google Analytics, voivat olla käytössä samaan aikaan, samalla verkkosivustolla. Alkuvuodesta 2021 voimme suositella, että näin toimitaan kaikkien Google Analytics -tilien kanssa. Voit luoda ja asentaa jo nyt GA4 tilin, vaikka toistaiseksi käyttäisit analytiikkaan vielä vanhaa järjestelmää. On myös mahdollista edelleen luoda uusia Universal-tilejä, jolloin Googlen työkalu oletuksena luo sekä GA4 että Universal -tilit käyttöösi.

Tulisiko Google Analytics 4 ottaa jo käyttöön? Koska analytiikka toimii rinnakkain, miksi et ottaisi. GA4 datamalli eroaa merkittävästi vanhasta analytiikan mallista, mikä tarkoittaa muun muassa sitä, että GA4 analytiikkadata kestää aikaa. Sitä voi siis perustellusti käyttää tiedon lähteenä pitkälle tulevaisuuteen. Sen vuoksi sen kerääminen on syytä aloittaa tänään.

Seuraavaksi paneudutaan siihen, miten GA4 eroaa vanhasta.

Miten Google Analytics 4 eroaa vanhasta Google Analytics Universalista?

Google Analytics 4 ei ole pelkästään ”täysin uusi” variantti, vaan se todellakin on perusteitaan myöden erilainen järjestelmä kuin mitä Google Analytics on aiemmin ollut. Eroavaisuuksia on lukuisia ja niitä tulee varmasti lisää. Seuraavassa kolme nostoa uusista ominaisuuksista.

Alustariippumaton Google Analytics 4

Vanhan Google Analyticsin alkuaikoina web-analytiikan tarve koski yhtä tietolähdettä: verkkosivuja, joita ihminen käyttää tietokoneessa olevalla selaimella. 2020-luvulla web-analytiikka tarkoittaa myös muun muassa mobiili- ja tablet-käyttäjiä, applikaatioita, selaimia, jotka eivät ole tavallisia selaimia ja käyttäjiä jotka käyttävät edellä mainittujen yhdistelmiä. Esimerkiksi puhelin on web-analytiikan kannalta laitteena hyvin erilainen kuin tietokone: sisältöjä kulutetaan eri tavalla, selaimet ja välilehdet ovat jatkuvasti tausta-ajossa ja sormiohjattava käyttöliittymä tuottaa erilaisia interaktioita kuin hiirellä ja näppäimistöllä toimiva käyttöliittymä.

Google Analytics 4 on lähtökohtaisesti alustariippumaton ja osaa luoda yhteyksiä monipuolisten istuntojen verkostossa. Markkinoijan kannalta tämä tarkoittaa tarkempaa dataa käyttäjiesi toimista.

Event-malli yhtenäistää ja mahdollistaa laajempia toteutuksia

Universal erotteli käyttäjien toimet ennalta luotujen raamien mukaan. Verkkosivulla tapahtuma klikkaus oli eräs toimenpide, tiedoston lataaminen toinen. Omia toimia oli mahdollista luoda Tag Managerin avulla. Toiminnot menivät kuitenkin aina Event/Category/Label/Content mallin mukaisiin säiliöihin.

GA4 tuottaa vain yhdenlaisia interaktioita, joita kutsutaan nimellä event. Sekaannusta voi aiheuttaa se, että myös Universalissa on toimenpide nimeltä Event. Tutkimalla GA4 tuottamaa dataa tilanne kuitenkin selkeytyy nopeasti. Uusi event on kaikki tapahtumat ja jokaiselle tapahtumalle annetaan parametrit, joita siihen liittyy. Parametrien laadussa ei ole rajoituksia. Tämä tarkoittaa sitä, että malli on avoin, sillä voidaan mitata mitä tahansa ja sitä voidaan analysoida millaisella työkalulla tahansa.

Event-malli tarkoittaa myös sitä, että oletuksena GA4 käyttöliittymässä ei ole (ainakaan tammikuussa 2021) valmiita sivuja yksittäisten mittareiden tarkasteluun. Universalista löytyi esimerkiksi valmiiksi sivu, jossa lueteltiin suosituimmat laitteet, toisin sanoen dimensioita oli valmiiksi tallennettu mittareihin . GA4 käyttöliittymästä avataan Analysis HUB, johon muokataan kutakin tietotarvetta varten oma näkymä. Adsin käyttäjät ovat kuin kotonaan: Analysis Hub muistuttaa jonkin verran Google Adsin reporting-työkalua.

GDPR ja Google Analytics 4

Vanha Analytics toimii evästeillä ja kerää tietoja käyttäjästä itsestään. GA4 ei lähtökohtaisesti kerää tietoja käyttäjistä vaan mittauksen kohteena olevasta järjestelmästä ja siihen kohdistuvista toimenpiteistä. Tavoitteena on tuottaa markkinoijalle hyödyllistä tietoa sisällöntuotannon tehostamiseen, yksittäisten käyttäjien tietojen varastoimisen sijaan.

Analysis hub konfigurointinäkymä

 

Lisätietoja

Yrityssalon digivinkit

Muualla verkossa

 

Julkaistu 18.1.2021 // Mainostoimisto Kuke

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

 

Digivinkit ovat osa Coastal Bootcamp -hankkeen toimenpiteitä. Tavoitteena on edistää yritysten digitaitoja ja -osaamista.
Lue lisää hankkeesta täältä