Digivinkki #4 Miten meillä menee? Työkaluja verkkopalvelun analysointiin


Miten verkkopalveluni toimii? Vinkkejä analyysityökaluihin

Tässä vinkissä keskitytään siihen, miten verkkopalvelusi toimii ja miten voit testata sen toimivuutta erilaissa käyttäjäryhmissä ja laitteissa. Web-analytiikasta puhuttaessa tarkoitetaan yleensä kävijäseurantaa ja konversioita. Näistä on tulossa omia digivinkkejä myöhemmin sarjassa.

Miksi verkkopalvelun tekninen toimivuuden taso on merkityksellistä? Eikö riitä että asia tulee selväksi?

Eri tiedon tarpeilla on saavutettavuuden kannalta erilaisia vaatimuksia. Jos jokin asia on käyttäjän mielestä hyvin kiinnostava, tietojen kaivaminen onnistuu vaikka se olisi haudattu pirstaleisena sinne tänne kaatuilevalle palvelimelle. Yleensä haluamme tietenkin tuottaa viestintää helposti ymmärrettävään ja helposti saavutettavaan muotoon. Tätä varten verkkopalvelu on oltava sellaisella teknisellä tasolla, että laaja yleisö pystyy sitä käyttämään ilman ongelmia.

Verkkopalvelun saavutettavuudessa voi olla monenlaisia ongelmia. Esimerkiksi palvelin voi olla niin hidas, että sivujen lataaminen kestää minuuttikaupalla. Ihmiskäyttäjä saattaa tästä selvitä, mutta sivuja indeksoiva hakukonerobotti ei jää odottelemaan hitaasti avautuvia sisältöjä. Palvelu saattaa toimia loistavasti tietokoneella, mutta puhelinkäyttäjillä voi olla niin suuria ongelmia että sisällöt jäävät lukematta. Ajan myötä linkitys saattaa rikkoontua. Uudenlaiset laitteet tulevaisuudessa eivät välttämättä korjaa ei-standardia sivun lähdekoodia samalla tavalla kuin tämän hetken laitteet.

Erilaisia työkaluja eri tarkoituksiin

Seuraavassa lyhyt lista työkaluista, joiden käyttöön alempana opastus. Analyysityökaluja on olemassa pilvin pimein, toiset parempia kuin toiset, uusia tulee ja vanhoja katoaa. Lista ei siis ole perusteellinen, sillä kaikkia mahdollisia työkaluja ei voi listata. Otos perustuu vinkin kirjoittamisen aikaan toimivista menetelmistä.

Näistä työkaluista tulossa oma digivinkki sarjan edetessä:

Lisäämme linkit vinkkeihin kun digivinkit on julkaistu.

Lisää tietoa tämän digivinkin yhteydessä:

  • W3 Validator
  • Google PageSpeed Insights
  • GT Metrix
  • Hotjar
  • Broken Link Check

Standardin mukaista koodia, kiitos

Klassikko, W3 Consortiumin HTML-standarin tarkistustyökalu on edelleen ajankohtainen. Verkkoviestinnässä on standardit koodille, joita voisi kutsua laatuvaatimuksiksi. Digitaalisen viestinnän piirissä pelkkä ”laatu” ei ole oikea sana kuvaamaan standardin merkitystä. Jos koodi ei ole standardia, se ei välttämättä ole yhteensopiva järjestelmien kanssa, jotka voivat olla viestinnän kannalta välttämättömiä. Näitä ovat esimerkiksi hakukoneindeksointi, mobiilinäkymät ja avustava teknologia. Tavallinen, tietokoneella toimiva selain pystyy ymmärtämään verkkosivujen rakennetta kuvaavaa HTML-kieltä, vaikka HTML täyttäisi standardin vain osittain. Monet muut viestisi vastaanottajat eivät välttämättä pysty ymmärtämään mitään. Siksi koodin standardinmukaisuus on tärkeää.

Määritykset, dokumentaatiot ja tarkistustyökalut löytyvät osoitteesta https://www.w3.org, jokaiselle kuvauskielelle on oma validaattori. HTML-validointi suoritetaan osoitteessa https://validator.w3.org.

Nopeus on valttia myös hakukoneindeksoinnissa

Googlen PageSpeed Insight on yksinkertainen työkalu, jolla voi tarkistaa verkkopalvelun nopeuden. Työkalu on erityisesti kiinnostava siksi, että sen tarjoaa Google, joka on yksi tärkeimmistä palveluista, joiden kanssa haluamme oman verkkosivumme toimivan sujuvasti.

PageSpeed Insight toimii siten, että menet palvelun sivulle ja syötät kenttään oman verkkosivusi osoitteen. Analyysin jälkeen sivustosi nopeus pisteytetään. Saat pisteytyksen välillä 0-100, erikseen mobiilikäytölle ja erikseen työasemakäytölle. Palvelu antaa listan vinkkejä, miten saat parempia tuloksia analyysissa.

PageSpeed Insight löytyy täältä. Tarkempaa tietoa varsinaiseen verkkopalvelusi sisältöön liittyen saat Googlen toisella työkalulla, Google Search Consolella, tästä tulossa oma digivinkki myöhemmin.

Enemmän tai vähemmän puolueettomia nopeusanalyysejä

Sivun nopeutta arvioivia palveluita löytyy pilvin pimein. Eräs, joka toimii hyvin, eikä vaadi rekisteröitymistä, on kanadalainen GTmetrix. Voit testata oman sivusi toimivuutta tässä palvelussa vapaasti, ilman ylimääräistä markkinointiviestintää. Palvelu toimii samaan tapaan kuin yllä käsitelty PageSpeed Insights ja antaa saman tapaisia vinkkejä toimivuuden parantamiseen.

Vastaavia palveluita on monia, toiset vaativat sähköpostiosoitteesi tai muuta tietoa, jotta palvelun tuottaja voi myöhemmin ottaa sinuun yhteyttä kaupallisissa tarkoituksissa. Koska palvelun tuottaminen maksaa, on ymmärrettävää, että käyttäjät pääsevät tutustumaan tarjouksiin, joilla verkkopalvelusi nopeutta parannetaan kyseisen firman asiantuntijoiden toimesta. Tämä on ok, tarjota saa aina, mutta kannattaa pitää mielessä että joissain tilanteessa niin sanottu analyysi ei ole välttämättä täysin puolueeton vaan saattaa tuoda juuri tuon kyseisen analyysipalveluntuottajan erikoisosaamisen erityisen edulliseen valoon.

GTmetrix on eräs suositelluista analyysipalveluista, ainakin sitä voi käyttää anonyymisti ja se vaikuttaa antavan luotettavia tuloksia.

Missä klikataan ja miten rullataan?

Hotjar on mainio palvelu, jota voi käyttää sekä ilmaiseksi että maksullisesti. Ilmaisen ja maksullisen palvelun ero on siinä, kuinka monta yksittäistä sivua voit laittaa seurantaan Hotjarilla. Palvelun avulla voit selvittää muun muassa seuraavaa:

  • Minne ihmiset klikkaavat sivuillani, erikseen analyysi tietokoneelle / puhelimelle
  • Kuinka moni rullaa sivua alaspäin ja miten pitkälle, tieto saatavana erikseen tietokoneelle / puhelimelle
  • Seuraa videonauhoitteilta, mitä käyttäjän ruudulla on näkynyt kun hän on käyttänyt palveluasi

Hotjarin asennus on todella helppoa jos käytössäsi on Google Tag Manager. Riittää, että luot Hotjariin tilin ja kerrot tästä Tag Managerille, tarvittavat seurantakoodit siirtyvät sivuillesi automaattisesti. Kun Hotjar on asennettu käyttöön, Hotjarin sisällä täytyy määritellä, mitä sivuja haluat seurata. Ilmaiseksi voit lisätä palveluun kolme sivua seurantaan. Tämä riittää jo moneen käyttöön, usein riittää jo sekin että laitat vain palvelusi etusivun seurantaan. Muita hyviä ehdokkaita kolmen valitun joukkoon voisivat olla oma palvelut/tuotteet aloitussivu, yhteystiedot-sivu tai web-analytiikan mukaan se kaikkein suosituin sisältösivusi. Kun seuranta on päällä, parin päivän kuluttua näet Hotjarin palvelusta kaaviot siitä, miten hiiren osoitin on liikkunut käyttäjien käyttäessä näitä sivuja, minne on klikkailtu eniten, miten rullattu sivuja ylös ja alas ja yksittäisistä käyttökerroista myös videonauhoitteita.

Hotjar on erityisen hyvä tunnistamaan käyttäjäkokemukseen vaikuttavia virheitä palvelussasi. Jos esimerkiksi etusivullasi on uutuustuotteestasi kertova banneri, joka ei kumminkaan toimi klikattaessa linkkinä, Hotjar voi näyttää että 90 % käyttäjistä on yrittänyt klikata banneria ja turhautunut kun se ei toimikaan linkin tapaan. Tai että etusivusi tärkeä sisältö on juuri sen rajan alla, jonne saakka vain kolmannes käyttäjistä rullaa sivua alaspäin.

Hotjar löytyy täältä, Google Tag Managerin käyttöönotosta voit kysyä oman verkkopalvelusi ylläpitäjältä tai lue digivinkki #5 täältä.

Rikkinäinen linkki hämmentää

Ajan kuluessa linkit saattavat vanhentua tai joskus ne voivat alunperinkin olla viallisia. Rikkinäiset linkit on helppo tunnistaa, kun koelukee omia sisältöjään ja klikkaa kaikkia mahdollisia linkkejä testiksi. Tässä on kuitenkin hommaa ja toisinaan linkit vanhenevat, jolloin muutoin hyvä, vanhempi tietoartikkelisi menettää arvoaan. Rikkinäisiä linkkejä voi tutkia monilla työkaluilla ja monissa analytiikkatyökaluissa voi olla rikkinäisten linkkien tunnistamisominaisuus. Broken Link Check on yksinkertainen työkalu, joka tekee homman käden käänteessä ilman rekisteröimistä. Sivuilla on jonkun verran mainoksia, mutta itse palvelu toimii mukavasti.

Broken Link Check selvittää linkkiesi toimivuuden tässä osoitteessa. Työkalun maksimikapasiteetti on 3000 sivua. Jos verkkopalvelussasi on tämän verran sivuja, palvelu tutkii vain 3000 ensimmäistä ja raportoi niistä.

Lisätietoja

Yrityssalon digivinkit:

Analytiikkatyökaluja verkossa

 

 

 

 

Julkaistu 26.10.2020 // Mainostoimisto Kuke

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

 

Digivinkit ovat osa Coastal Bootcamp -hankkeen toimenpiteitä. Tavoitteena on edistää yritysten digitaitoja ja -osaamista.
Lue lisää hankkeesta täältä