Matkailualan kehittämis- ja yhteistyöhanke 2018 – 2021

Matkailun kehittäminen Salossa

Yleistä Salon matkailusta:
Salon matkailu on ollut kasvussa vuodesta 2015 alkaen, jolloin perustettiin Teijon kansallispuisto ja kotimaan matkailu muutenkin vireytyi. Salon matkailun vahvoja teemoja ovat luontomatkailu, lähiruoka ja alueen keskeinen sijainti.

Salon matkailun TOP5:
1. Teijon kansallispuisto, jota voi hyvin kuvata ’Suomen luonto minikoossa’
2. Kansallispuistoa ympäröivät idylliset ruukkikylät: Mathildedal, Teijo ja Kirjakkala
3. Salon alueella oleva merellinen saaristo- ja rannikkoalue sekä monimuotoinen maaseutu
4. Kulttuuri- ja historiakohteet kuten Wiurilan kartano ja Salon taidemuseo Veturitalli
5. Salon tori ja muutamat lifestyle ostoskohteet kuten Design Hill

Matkailutoimijat  Salossa ja Visitsalo -brändi:
Salon matkailu on koottu Visitsalo -brändin alle. Salossa on matkailuyrityksiä noin 80 kpl, joista osa on hyvin pieniä ja avoinna sesonkien mukaan ja osa on suurempia majoituskohteita.

Työnjako Salossa:
Salossa Yrityssalon tehtävänä on tukea toimialan kasvua ja kehittämistä, järjestää ajankohtaistilaisuuksia toimialan tarpeisiin, ylläpitää yritysyhteistyötä sekä tukea yrityksiä kansainvälistymisessä.
Salon matkailumarkkinoinnista vastaa Salon kaupunki. Matkailumarkkinointiin kuuluu sähköinen näkyvyys visitsalo.fi,  vuotuinen printtiesite, osallistuminen sidosryhmäkampanjointiin kuten 100syytä -kampanja sekä esitejakeluyhteistyö.

Salon matkailun suhdannekatsaus
Salon-alueen-suhdannetilanne-Q2-2020
Tietolähde: Tilastokeskus Suhdannepalvelut

Coastal Bootcamp -matkailun kehittämis- ja yhteistyöhanke 2018-2021:

Lähtökohtana hankkeen kehittämiselle on, että matkailuun liittyvä yritystoiminta vahvistuu ja on jatkossa entistä työllistävämpi ja kannattavampi toimiala Salossa. Kasvua haetaan kehittämällä yritysten toimintaa kestävillä periaatteilla entistä elämyksellisemmäksi ja houkuttelevammaksi teemareitistöjen avulla. Yrityksiä kannustetaan keskinäiseen yhteistyöhön yli kuntarajojen. Matkailussa kannustetaan hyödyntämään digitaalisia ratkaisuja ja myymään valmiiksi tuotteistettuja elämyksiä online.

Hankkeen kohderyhmänä ovat matkailuun liittyvät mikroyritykset, jotka toimivat rahoittajan nimeämällä maaseutualueella.

Rahoitus: Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma (Varsinais-Suomen ELY-keskus)
Aika: 1.10.2018 – 30.8.2021
Hanketoimijat:
Hanketta hallinnoi Yrityssalo.
Osatoteuttajia ovat Metsähallitus Rannikon puistoalue, Kemiönsaaren kunta ja Paraisten kaupunki.
Lisätiedot: Maija Pirvola | maija.pirvola@yrityssalo.fi | p. 044 5157 637

Digivinkkipankki

Joka maanantai 4.10.2020 alkaen jaetaan uusi digivinkki, jonka jokainen voi ottaa heti käyttöön

Tilaisuuksien materiaaleja ja tallenteita:

VUOSI 2020

Matkailutapaaminen 6.10.2020

Salon matkailu lukuina Rethink your business Maija Pirvola
| Yrityssalo
Millainen on matkailualan uusi normaali Telle Tuominen | Turku AMK
Uusia seikkailuja ja reitistöjä Saloon Outdoors Activeen| Tiina Kattilamäki, Ellare Oy
Visit Finlandin DataHub Asta Laaksonen | Business Finland
Ajankohtaista Salon matkailumarkkinoinnista Sanna Lammervo | Salon kaupunki

Elämystyöpajat 01/2020

Happiness työpaja 21.1.2020 | Ellare Oy
Ruokamatkailu työpaja 24012020 | Ellare Oy
Kulttuurimatkailutyöpaja 30.1.2020 | Blueberry Consulting Oy

VUOSI 2019

Google työpaja 11/2019 alkeet   (videotallenne)
Google työpaja 1172019 edistyneet  (videotallenne)
Kestävää ja vastuullista matkailua 11/2019 Salo  (videotallenne)