Leipyölin matkailutila astui digipolulle

 


Antti-Jussi Räsänen on ollut tyytyväinen Johku -verkkoalustaan. Sen avulla asiakkaat voivat varata majoitusta tilan kotisivuilta sekä Lomarengas- tai Booking-palveluiden kautta.

Leipyölin matkailutila astui digipolulle

 

Verkkoalusta Johku on viime vuosina noussut Suomen matkailualan yrittäjien suosioon. Digitaalinen alusta tarjoaa helppoa käyttäjäkokemusta ja mahdollistaa tehokkaan kaupankäynnin. Salon seudulla se on tuonut lisää asiakkaita esimerkiksi Perniössä toimivalle Leipyölin tilalle.

Perniössä sijaitseva Leipyölin tila on ollut asuttuna 1400-luvulta asti. Tilan matkailumahdollisuudet tunnistettiin ensi kertaa 1990-luvulla, kun Leila ja Teuvo Räsänen alkoivat järjestää tilalla majoitusta. Siitä lähtien Leipyölin tila on vetänyt matkailijoita niin Suomesta kuin ulkomailta. Vuonna 2020 sukutilan jatkaja Antti-Jussi Räsänen toi tilan majoituspalvelut digiaikaan.

“Majoitusten kysyntä on huomattavasti kasvanut siitä, kun vanhempani pitivät tilaa. Jo 90-luvulla ateriapalvelumme olivat suosittuja, mutta majoittumiset satunnaisia. Nyt majoittujia tulee enemmän. Viime vuonna meillä oli 1 400 majoitusvuorokautta. Kasvaneeseen kysyntään olemme vastanneet Johku-verkkoalustalla”, Räsänen kertoo.

Johku toimii Leipyölin tilan varausjärjestelmänä. Sen kautta voi tehdä varauksen suoraan tilan verkkosivuilla. Lisäedun tarjoaa linkitys muihin varausjärjestelmiin.

“Varauksia tehdään jonkin verran suoraan sivuiltamme. Suurin osa tulee kuitenkin Lomarengas- tai Booking-palveluiden kautta. Se on Johkun keskeinen ominaisuus ja erinomainen etu meille. Kaiken kaikkiaan varauspalvelun digitalisoiminen on tuonut meille lisäarvoa”, Räsänen sanoo.

Alusta, joka yhdistää eri palveluntarjoajat

Leipyölin tilan liiketoiminnasta vähän yli puolet tulee majoitus- ja matkailupalveluista. Tilalla voi yöpyä ympäri vuoden, ja tarjolla on ruokailu- ja kokouspalveluja sekä aktiviteetteja retkeilystä sienestykseen ja kalastukseen Perniön metsä- ja jokimaisemissa. Loppuosa koostuu karjankasvatuksesta ja kasvinviljelystä, joiden osana tila tarjoaa muun muassa puhdasrotuista ylämaankarjan lihaa.

“Johkun kautta lihatuotteitakin olisi mahdollista myydä. Mutta toistaiseksi olemme soveltaneet alustaa vain majoituspalveluihin. Tuotteiden jakelu ja kylmätoimitukset ovat haaste, jota emme ole vielä voineet ratkaista. Varauksia on teoriassa mahdollista tehdä myös pöytävarauksille ja ruokailijoille, mutta toistaiseksi se on käynyt helpommin puhelimitse”, Räsänen toteaa.

Perniössä Johkun ominaisuudet eivät rajoitu vain yhden toimijan palveluihin. Alueen yrittäjät voivat esimerkiksi ohjata liikennettä omista verkkokaupoistaan toisille sivuille. Tässä Räsänen on tunnistanut synergiamahdollisuuksia.

“Asiakkaan uudelleenohjaaminen on kiinnostava ominaisuus. Perniössä eräs tuttuni vuokraa paljuja, ja me tarjoamme majoitusta. Johkun kautta voimme kertoa toistemme palveluista. Silloin asiakkaan varatessa mökin meiltä, hän voisi samalla tilauksella varata paljun mökille tutultani. Tämä on hyvä esimerkki, kuinka yrittäjät voivat myydä Johkussa ristiin toistensa tuotteita ja palveluita.”

Kasvanut kotimaanmatkailu luo yhteyksiä toimijoiden välille

Korona-aikana Leipyölin tila on kärsinyt rajoituksista. Se on haitannut erityisesti pitopalvelutoimintaa. Sen sijaan majoitusten käyttöaste on lisääntynyt.

“Tähän on vaikuttanut yleinen lähialueen vetovoimaisuus. Kun ihmiset ovat rajoitusten aikana löytäneet Mathildedalin ja Teijon kansallispuiston luonto- ja retkeilypalvelut, ovat he samalla kuulleet meistä. Johku-alusta on helpottanut sekä majoitusten varaamista että niiden käsittelyä. Teknisiä ongelmia ei ole ollut, mutta käyttöä on joutunut jonkin verran opettelemaan. Onneksi alustalla on hyvät käyttöohjeet. Myös asiakaspalvelu toimii nopeasti”, Räsänen sanoo.

Ennen koronaa Leipyölin tila houkutteli suomalaisten lisäksi turisteja Venäjältä ja Keski-Euroopasta. Nyt pääosa Leipyölin tilan asiakkaista tulee Turusta, Tampereelta ja Helsingistä. Puskaradio on kasvattanut tilan tunnettuutta, ja kotimaan matkailun odotetaan tuovan lisää asiakkaita taas tulevana keväänä ja kesänä. Räsänen haluaisi vastata kasvaneeseen kysyntään, mutta uusasiakashankinta on kiireiden keskellä haasteellista.

“Maatilan tarpeet sitovat kädet töihin. Markkinointia on silti pidettävä yllä, vähintäänkin tulevaa ennakoiden. Kotimaanmatkailu on nyt suosittua, mutta se saattaa vähentyä nopeastikin koronan väistyessä. Ja vaikka matkailun suosio jatkuukin, haluamme vastaisuudessakin tulla esille niin perinteisissä kuin digikanavissakin. Meneillään olevaan menestykseen ei voi tuudittautua”, Räsänen tietää.

 

Perniössä sijaitsevan Leipyölin tila on tarjonnut matkailupalveluja 1990-luvulta asti. Korona-aikana majoitusten käyttöaste on lisääntynyt, kertoo tilan omistaja Antti-Jussi Räsänen.

 

Tutustu yritykseen Leipyöli 


Johku -alustan esittely, koulutukset ym. löytyy täältä