Digivinkki #18 Google Search Console valvoo ja raportoi automaattisesti verkkopalvelusi toimintaa


Seuraa ja raportoi automaattisesti verkkopalvelusi toimintaa Google Search Consolella

Vaikeusaste: keskitasoa

2000-luvun alussa Googlella oli palvelu, jonne saattoi ilmoittaa uuden verkkosivusi osoitteen. Tästä palvelusta on luovuttu aikoja sitten, lähin vastaava palvelu on Google Search Console. Googlen hakurobotti todennäköisesti löytää sivusi omin päin ennemmin tai myöhmmin, voit kuitenkin vauhdittaa asiaa rekisteröimällä palvelusi Google Search Consoleen. Tästä syystä Search Console on pakollinen toimenpide uusia verkkosivuja julkaistaessa. Se on erinomainen työkalu myös automaattiseen virheiden seurantaan ja pitää sisällään sellaista web-analytiikkaa, jota et saa Google Analyticsista, My Business -palvelusta tai Google Adsista.

Google Search Console oli aiemmin tunnettu nimellä Google Webmaster Tools.

Asentaminen tapahtuu DNS-tietoja muokkaamalla, Google Tag Managerilla tai tiedoston lähettämisellä

Search Console on ilmainen palvelu ja se kannattaa ottaa heti käyttöön, kun uudet verkkosivusi julkaistaan. Paras tapa käyttöönottoon on käyttää TXT-tietueen lisäämistä verkkotunnuksesi DNS-tietueisiin. Jos et ymmärtänyt edellistä lausetta, ei hätää. Verkkosivujesi ylläpitäjä hoitaa homman.

Jos DNS-tietueita ei voida käyttää, Search Console ei seuraa verkkotunnuksesi alidomaineja. Yleensä tästä ei ole pahasti haittaa. Jos käytössäsi on Google Tag Manager, alidomainkohtaisen asennuksen voi tehdä sen avulla: riittää että olet kirjautunut Search Consolea rekisteröidessäsi samalla Google Accountilla palveluun mitä Google Tag Managerisi käyttää.

Ilman asiantuntijaa Search Consolen käyttöönotto tapahtuu siis näin:

  1. onhan Google Tag Manager asennettu
  2. mene osoitteeseen https://search.google.com/search-console/ ja anna järjestelmän vahvistaa rekisteröinti Tag Managerin avulla
  3. ei tarvitse muuta, Search Console ja Tag Manager keskustelevat asiasta keskenään ja vahvistavat käyttöönoton

Search Consolen aloitussivu

Google Search Consolen alkusivu näyttää tältä.

Google Search Consolen kolme tärkeintä ominaisuutta

Search Console on kokoelma työkaluja, joilla voit tutkia tarkasti verkkopalvelusi toimintaa. Tässä artikkelissa nostetaan esiin kolme keskeistä ominaisuutta, joihin kannattaa tutustua.

  1. palvelusi automaattinen seuranta ja virheraportointi
  2. sitemap.xml sivustokartan ylläpito
  3. Search Consolen tarjoama käyttäjäanalytiikka

Search Console seuraa verkkopalvelusi toimivuutta automaattisesti

Esimerkki search coverage -raportista

Yllä esimerkki sähköpostista, jollaisen voit saada sähköpostiisi Google Search Consolen käyttöönoton jälkeen. Search Console seuraa automaattisesti verkkopalvelusi toimivuutta muutaman päivän välein. Jos saat tämänkaltaisen viestin, voit klikata viestissä olevaa nappia ja Search Console kertoo tarkemmin, mikä on ongelmana ja mikä on sivun tai sivujen osoitteet, joita ongelma koskee. Kun ongelma on korjattu, Search Console ei välttämättä merkkaa virhettä korjatuksi itsestään, joten klikkaa virheraportin yhteydestä nappia Validate Fix, jonka jälkeen Search Console käy tutkimassa tilanteen. Validoinnissa voi mennä useita päiviä.

Yksi tyypillinen ongelma, josta Search Console varoittaa, koskee sisällöntuotantoa: saatat tallentaa esimerkiksi verkkosivujesi blogiin uuden artikkelin, jonka otsikossa on hyvin pitkä yhdyssana. Sanat eivät rivity automaattisesti, ellei niissä ole yhdysviivaa. Kun pitkä sana täyttää mobiilissa tekstirivin laidasta laitaan, seurauksena on yleensä mobiilinäkymässä sivusi oikeaan laitaan ilmestyvä valkoinen tila. Tilaa tulee niin paljon, että koko sana mahtuu yhdelle riville. Search Console huomaa, että mobiilinäkymä on rikkinäinen ja antaa varoituksen. Korjaaminen tapahtuu keksimällä lyhempi sana, käyttämällä sanassa jossain kohtaa yhdysviivaa (ei yleensä mahdollista) tai muuttamalla mobiiliotsikon CSS-sääntöä.

Lähetä sitemap.xml -tiedostosi Search Consoleen

Sitemap.xml on verkkosivusi tekninen sivukartta. Se löytyy usein sijainnista https://www.sinunosoite.fi/sitemap.xml. Jos et tiedä sitemap.xml -tiedostosi sijaintia, kysy asiasta verkkosivujesi kehittäjältä.

Sitemap.xml tiedoston lähettäminen

Sivukartta tallennetaan Search Consoleen näin:

  1. klikkaa päävalikosta Sitemaps tai Sivustokartat
  2. kirjoita sitemap.xml tiedoston sijainti ja lähetä

Tiedoston vahvistaminen vie aikaa muutaman päivän.

Varmista verkkosivujesi kehittäjältä, että sitemap.xml-tiedostosi päivittyy automaattisesti, eli että jos esimerkiksi lisäät verkkosivuillesi uuden tuotteen tai uuden tapahtuman, tiedot näistä ilmestyvät myös sitemap.xml-listalle.

Search Consolen tarjoama web-analytiikka

Klikkaa aloitussivulta tai päävalikosta Performance -> Open report. Performance on suomennettu ”kehitys”. Tässä on raportti, jossa näet verkkopalvelusi kävijätilastoja, sekä klikkejä että impressioneja. Impressioista saa jotain tietoja Google  Adsin kautta, mutta tämä koskee vain maksullisia kampanjoita. My Business -palvelusta näkee hakusanoja, mutta ei impressioneja. Näin Search Console on ainoa paikka, josta voit tutkia impressioneja. Kun no-click conversion -käyttäytyminen vahvistuu, impressionit ovat entistä tärkeämpiä. Lue aiheesta lisää Digivinkistä Sisällöntuotanto, saavutettavuus ja hakukoneoptimointi.

Search Console performance-analytiikka

Esimerkki Performance-näkymästä Google Search Consolen sisällä.

Lisätietoja

Yrityssalon digivinkit

 

Julkaistu 15.2.2021 // Mainostoimisto Kuke

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

 

Digivinkit ovat osa Coastal Bootcamp -hankkeen toimenpiteitä. Tavoitteena on edistää yritysten digitaitoja ja -osaamista.
Lue lisää hankkeesta täältä