Digivinkki #17 Kaupan luominen Facebookissa ja Instagramissa


Kaupan luominen Facebookissa ja Instagramissa

Vaikeusaste: helppo

Jatka olemassa olevan verkkokauppasi näkyvyyttä Facebookiin ja Instagramiin. Asiakkaasi ovat näillä alustoilla, joten miksi et sinäkin? Kauppiastoimintoja hallitaan Facebookin Business Managerin kautta (myös Instagramiin) ja toimintojen käyttöönotto on ilmaista. Tässä vinkissä kerromme, miten saat verkkokauppasi tuotteet näkyviin Facebookiin ja Instagramiin.

Edellytykset: Facebook Business Manager ja olemassa oleva verkkokauppa

Kauppiastoimintojen käyttöönottamiseksi tarvitset Facebook Business Manager -tilin. Luo tämä tai jos sinulla on jo Business Manager käytössä, varmista, että käyttäjätunnuksellasi on ylläpitäjän oikeudet. Tarvitset ylläpitäjän oikeudet samalle tilille sekä sivuusi että luetteloosi.

Hallintatilin on viisainta olla oma, henkilökohtainen Facebook-tilisi. Yhteisöjen käyttämät tilit tai yhtä tarkoitusta varten luodut höpöhöpö-tilit ovat vaarassa joutua Facebookin sulkemiksi, joten varmista pääsy toimintoihisi myös tulevaisuudessa käyttämällä palveluita omana itsenäsi. Ylläpitäjiä voi olla useita, joten tiimikäyttö on edelleen mahdollista. Facebookia ei tarvitse muuten käyttää, jos ei halua.

Kauppiastoimintojen läpikäyminen kannattaa tehdä tietokoneella, puhelimella käyttöliittymä on ainakin toistaiseksi turhan monimutkainen.

Kaupan luominen alkaa käynnistämällä Luo kauppasi sivustolle -toiminto

Siirry Business Managerissa toimintoon Luo kauppasi sivustolle. Toiminnon linkki on https://www.facebook.com/commerce_manager/onboarding_landing.

Facebookin kaupan luomisen alkunäkymä

Jos verkkokauppa-alustasi on Facebookin valmiiksi listaama palvelu, kuten Shopify, klikkaa ”Synkronoi kumppanialusta”. Muutoin siirry eteenpäin valitsemalla ”Seuraava”.

Facebook kaupan perustaminen, kassatoimintotapa

Valitse “Toisella sivustolla oleva kassatoiminto”, tällä liitetään verkkokauppa-alustoja, esim MyCashflow tai Etsy. Jos käytössäsi on Shopify, kannattaa pakittaa edelliseen vaiheeseen ja valita ”Synkronoi kumppanialusta”. Facebookin alustalla toimiva oma kassatoiminta on käytettävissä toistaiseksi vain Yhdysvalloissa tietyillä kaupoilla. Jos sinulla on useampia sivuja saman Business Managerin tilin alla, näet ne myyntikanavien valinnassa. Voit kuitenkin valita vain yhden tässä vaiheessa. Muut voit tarvittaessa lisätä myöhemmin.

Jos olet jo luonut yrityksesi Facebook-sivulla tuoteluettelon, ne näkyvät Valinta-vaihtoehdoissa. Voit valita luoda kokonaan uuden tuoteluettelon tai ohjata sen verkkokaupastasi Huom! voit valita vain yhden luettelon käytettäväksi kaupan kanssa, etkä voi vaihtaa sitä myöhemmin. Hyväksymällä ehdot (myyjän sopimus) olet vastuussa noudattamaan Facebookin ja lakien mukaisia kaupankäynnin ehtoja.

Kiellettyn ja rajoitetun sisällön lista on syytä tarkistaa huolella. Katso lisää https://www.facebook.com/policies/commerce.

Kiellettyä sisältöä:

  • aikuistuotteet
  • alkoholi
  • eläimet
  • kehon osat ja nesteet
  • syrjintä
  • vaaralliset tuotteet, hyödykkeet ja materiaalit
  • lääketieteelliset ja terveydenhuollon tuotteet
  • harhaanjohtava, väkivaltainen, vihamielinen
  • ei myytävää kohdetta
  • myynnistä poistetut tuotteet
  • palvelut
  • varastetut tuotteet
  • kolmansien osapuolten oikeuksien rikkomukset

Rajoitettua sisältöä ovat muun muassa:

  • pääsyliput ja liput tapahtumiin
  • lahjakortit

Luettelon tietolähteen hallinta Business Managerissa

Mene sisälle Business Manageriin ja valitse Yritystyökaluvalikosta Luettelon hallinta, löytyy vasemmalta valikosta yhdeksän pisteisen kuvakkeen alta.

Facebook luettelon hallinta -otsikko

Valitse tietolähteet kaupallesi sopivuuden mukaan. Jos olet jo määritellyt pikselin, sovellus antaa vaihtoehdoksi myös ”Käytä pikseliä”. Muussa tapauksessa valitse ”Käytä joukkolatausta” tai jos toimintasi on pienimuotoista tai tuotevalikoimasi on rajallinen, valitse ”Lisää manuaalisesti”.

Muista: tuotteita lisätessäsi panosta aina laadukkaisiin kuviin ja rikkaisiin tuotekuvauksiin.

Kaupan lisääminen Instagramissa

  1. Siirry asetuksiin ja valitse Liiketoiminta -> Määritä asetukset -> Aloita
  2. Yhdistä (henkilökohtainen) Facebook-tilisi ja valitse yhdistettävä Facebook-yrityssivusi
  3. Yhdistä valmiiksi luotu luettelo tai luo uusi luettelo
  4. Lisää sivusto, tämän aktivoimiseen saatat saada Facebookilta vahvistuspyynnön
  5. Tarkista kirjoittamasi tiedot ja lähetä ne Facebookille tarkistettavaksi

Viimeisessä vaiheessa voi kestää tunneista päiviin.

Lisätietoja

Yrityssalon digivinkit

Julkaistu 8.2.2021 // Mainostoimisto Kuke

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

 

Digivinkit ovat osa Coastal Bootcamp -hankkeen toimenpiteitä. Tavoitteena on edistää yritysten digitaitoja ja -osaamista.
Lue lisää hankkeesta täältä