Digivinkki #15 Verkkokaupan perustaminen – näin saat toimivan alustan itse käyntiin


MyCashflow – näin perustat omatoimisesti verkkokaupan

Vaikeusaste: helppo

Verkkokaupan perustaminen SaaS-palveluna on suoraviivainen toimenpide, joka onnistuu tavallisilla tietokoneen käyttötaidoilla. SaaS, software as service, tarkoittaa palvelua, josta maksetaan yleensä kuukausi- tai vuosimaksu ja joka vastaa kaikesta palveluun liittyvästä tekniikasta. Verkkokaupan kohdalla SaaS-palvelu pitää sisällään kauppa-alustan, verkkopalvelimen, liikennöinnin ja rajapinnat. Asiakkaan tehtäväksi jää kaupan avaaminen, tilausten käsittely ja kassavirran ohjaaminen. Näin hankittuna palvelu siis mahdollistaa sen, että yrittäjä voi keskittyä omaan ydinosaamiseensa.

Suomessa suosittuja verkkokaupan SaaS-alustoja ovat MyCashflow ja Shopify. Järjestelmät ovat kauppiaan kannalta samanlaisia ja hinnoittelun painotuseroista huolimatta myös kustannuksiltaan samankaltaisia. Jos myöhemmin tarvitset koodaria, esimerkiksi kustomoimaan tuotesivuja, kummastakin systeemistä löytyy erinomaiset mahdollisuudet lähdekoodin muokkaamiseen. Kauppiaan käyttöliittymä ja järjestelmien toimintalogiikat poikkeavat toisistaan jonkin verran, joten jos olet tullut tutuksi toisen kanssa, siirtyminen toiseen on helppoa mutta voi vaatia lyhyen harjoittelun. MyCashflow on täysin suomalainen. Tässä artikkelissa käydään läpi MyCashflow-kaupan avaaminen ilman ohjelmointitaitoja.

Mitä MyCashflow-verkkokaupan avaaminen itse edellyttää?

MyCashflowin avaamiseen tarvitset:

  • toimivan myyntiyrityksen
  • laskutusosoitteen
  • verkkomaksusopimuksen
  • kuljetuspalvelusopimuksen

Verkkokaupan perustamiseen tarvitaan toimiva myyntiyritys

Voit aloittaa verkkokaupan pyörittämisen tyhjästä. Mahdollisuudet menestykseen ovat olemassa. Jos sinulla kuitenkin on kokemusta myyntityöstä ja vielä parempi, on olemassa yritys, joka jo myy tuotteita, verkkokaupan lisääminen tällaisen osaamisen tai organisaation ylle helpottaa verkkokaupan avaamista. Tämä vaatimuslistan kohta yksi on tarkoitettu muistutukseksi siitä, että verkkokaupan pyörittäminen on työtä: erilaista kuin kivijalkaliikkeen pyörittäminen, mutta pitää sisällään paljon samoja asioita. Verkkokauppa ei menesty ilman aktiivista myynti- ja markkinointityötä.

Kun myyt tuotteita kuluttajille, laki säätelee monia asioita, joita voit hoitaa vain omistamalla Y-tunnuksen.

Laskutusosoite

Verkkokaupan perustamisen ensimmäisiä vaiheita on antaa omat laskutustiedot järjestelmään. Tyypillisesti SaaS-palveluissa saa alennusta, jos valitsee laskutusjakson pidemmäksi ajaksi kuin yhdeksi kuukaudeksi. Usein voit vaihtaa laskutusjaksoa myöhemmin helposti, jolloin voit aluksi maksaa kuukausittain ja kun toiminta vakiintuu, siirtyä edullisempaan vuosilaskutukseen. MyCashflowissa saat ensimmäiset 3 kuukautta ilmaiseksi ja vuosilaskutuksella 2 kk ilmaista palvelua joka vuosi.

Verkkomaksusopimus ja sopimukset tuotteiden toimittamisesta

Jos käyt kauppaa niin, että ostaja maksaa toimittamasi laskun, et tarvitse verkkomaksusopimusta. Yleensä haluat kuitenkin järjestää myynnin niin, että tilatessaan tuotteen asiakas joutuu maksamaan sen heti. Takavuosina verkkomaksusopimukset piti tehdä kunkin pankin kanssa erikseen. Tänä päivänä asia on kuitenkin suoraviivaista: teet sopimuksen yhden tai useamman verkkomaksusopimuksia välittävän toimittajan kanssa ja valitset palvelut, joilla maksaminen onnistuu. On mahdollista, että nykyisessä kassajärjestelmässäsi on jo verkkomaksuominaisuudet. Jos on, kannattaa ehdottomasti hyödyntää näitä. Muussa tapauksessa Suomessa toimivia verkkomaksusopimuksia välittäviä yrityksiä ovat ainakin Klarna Checkout ja Paytrail.

Verkkomaksutapapalvelu ja toimitussopimukset tuovat lisäyksen verkkokauppasi kuukausittaiseen ylläpitokuluun. Summa vaihtelee, mutta kokonaisuudessaan verkkokaupan kuukausittainen kulu alustasta ja palvelusopimuksista riippumatta on tyypillisesti luokkaa 60-240 €. Jos summa tuntuu suurelta, tutustu SaaS-palveluiden ilmaisiin versioihin ja pohdi, voisitko hoitaa maksut laskulla. Näin juoksevat kuukausikulut on mahdollista pitää nollassa.

Verkkokaupan perustaminen

MyCashflowin perustaminen tapahtuu näin:

  1. Mene mycashflow.fi verkkosivuille
  2. Klikkaa Palvelut-sivun nappia Aloita kokeilujakso Basic-palvelupaketin alta
  3. Täytä tiedot ja aktivoi tilaus sähköpostiisi saapuvan linkin kautta
  4. Käy läpi käyttöönotto-opastajan vaiheet, jotka tulevat esiin kun kirjaudut kaupan ylläpitoon
  5. Aloita myynti ja markkinointi. Muista hyödyntää ilmaista Facebookin kauppiaspalvelua, jolla saat tuotteesi Facebookiin ja Instagramiin!

Facebookin Commerce Managerista on tulossa Digivinkki myöhemmin. Tämän artikkelin loppuosa käsittelee ylläolevan listan kohtaa 4, MyCashflowin käyttöönotto.

MyCashflowin käyttöönotto

Kun kirjaudut kaupan ylläpitoon, vastaasi tulee ensimmäisenä kahdeksankohtainen perustamisopastaja. Voit edetä opastajan ohjeen mukaan, jolloin saat yksityiskohtaista neuvontaa jokaisesta vaiheesta. Kun olet kirjautuneena MyCashflowin ylläpitoon, käytössäsi on myös chat, jossa ihminen vastaa kysymyksiisi selvällä suomen kielellä.

Seuraavassa perustamisopastaajaan verrattuna toisin sanoin kuvattu käyttöönotto-ohje. Ei ole väliä, missä järjestyksessä etenet tai mitä ohjetta seuraat. Kunhan keskeiset toiminnot ovat käytössä eli tuotteiden esillepano, maksutapa, toimitustapa ja kaupan julkaiseminen, pääset alkuun verkkokaupan pyörittämisessä. Muista, että voit aloittaa vain julkaisemalla kaupan, mikä tarkoittaa että et saa kauppaa ikinä niin valmiiksi kuin haluaisit. Julkaise kauppa heti kun brändisi on siististi esillä ja laajenna, kokeile, säädä ja lisää ominaisuuksia myöhemmin.

Muutamia käsitteitä selväksi ensin: teema, versio, banneri, sivu, laajennus.

  • Teema on kauppasi ulkoasu. Alkuun pääset oletusteemalla.
  • Versio on yksi näkymä tuotteisiin. Eri Versioilla voi olla sama tai eri teema. Versioita käytetään monikielisen sisällön esittämiseen tai laajennetun/supistetun tuotevalikoiman esittämiseen. Jokainen kaupan muu osa: tuote, sivu, banneri, liitetään erikseen Versioon. Kts kuvankaappaus alla: kuvassa luodaan tuoteryhmää ja se tuoteryhmä tulee liittää Versioon (kohdassa Näytä versiossa). Tavallisesti tarvitset vain yhden Version, sen mikä luodaan automaattisesti kun perustat kaupan.
  • Banneri löytyy kohdasta Sisällöt -> Bannerit. Bannerilla tarkoitetaan MyCashflowin yhteydessä kaikkea sitä sisältöä, mitä näytetään osana toisia sivuja. Vastaava kuin esimerkiksi WordPressin widget tai Drupalin block. Banneri on usein nimensä mukaisesti banneri, mutta se voi olla myös esimerkiksi lista tuoteryhmän tuotteista.
  • Sivu tarkoittaa MyCashflowissa sellaista sivua, joka ei ole Tuote tai Tuoteryhmä. Esimerkiksi yhteystiedot.
  • Laajennus on tärkeä syy, miksi haluat maksullisen MyCashflow-version. Tili -> Laajennukset-valikon kautta voit asentaa kauppaasi web-analytiikkaa ja somemarkkinointityökaluja ilman ylimääräisiä kustannuksia ja ilman koodarin apua.

Luo kaupan tuoteryhmät ja sitten ensimmäiset tuotteet

Jokainen tuote on järkevää lisätä tuoteryhmään, joten ennen tuotteiden lisäämistä ja heti kauppa-alustan avaamisen jälkeen voit aloittaa lisäämällä yhden tai useamman tuoteryhmän.

MyCashflow ylläpidon näkymä

Tuoteryhmän lisääminen näyttää tältä. Jotta teemasi näyttäisi miltään, kannattaa lisätä ainakin kaksi tuoteryhmää ja kuhunkin tuoteryhmään 2-3 tuotetta. Testivaiheessa et välttämättä tarvitse enempää. Kannattaa kuitenkin aluksi tallentaa nämä muutamat tuotteet ja ryhmät, jotta saat käsityksen, miltä kauppasi näyttää. Voit siirtyä ylläpitonäkymän ja asiakasnäkymän välillä Siirry kauppaan -napin ja ylhäällä olevien ylläpitolinkkien avulla.

Laita kuntoon yhteystiedot, toimitusehdot, maksutavat ja toimitustavat

Voit määritellä eri yhteystiedot asiakkaittesi nähtäväksi kuin mitä olet määrittänyt järjestelmään kauppa-alustaa tilatessasi. Nämä tiedot löytyvät valikosta Asetukset -> Yleiset asetukset. Samasta valikosta löytyvät myös maksutavat ja toimitustavat. Toimitusehdot laitetaan kuitenkin päälle eri paikasta, sillä ne ovat riippuvaisia kaupan versiosta: Ulkoasu -> Versiot -> Muokkaa ja valitse täältä sivulta kohtiin Toimitusehdot ja Tietosuojaseloste jotain muuta kuin verkkokaupan oletusasetus. Toimitusehdot ovat valmiina pohjana, tietosuojaselostetta ei ole. Se luodaan seuraavassa kohdassa (palaa sitten takaisin tähän).

Luo tietosuojaseloste ja muut tietosivut

Yleensä haluat kauppaan yhteystiedot ja meidän tarinamme -tyyppiset sivut. Tietosuojaseloste on myös tarpeellinen. Kun menet Sisällöt -> Sivut, siellä on valmiina Toimitusehdot ja Ota yhteyttä sivut. Muokkaa nämä mieleiseksesi ja Lisää sivu nimeltä Tietosuojaseloste. Uudet sivut lisätään automaattisesti näkyvään hakemistopuuhun, joka näkyy teemasta riippuen usein kauppasi alatunnisteessa.

Aktivoi laajennukset

Maksullisessa versiossa voit aktivoida laajennuksia hiiren klikkauksella. Tili -> Laajennukset pitää sisällään ison listan erilaisia lisäosia, joita voit aktivoida klikkaamalla Tilaa. Muun muassa näistä voi olla hyötyä: Facebook, Google Ads, Google Tag Manager, Google Search Console.

Verkkokaupan julkaisu

Kun perustat kaupan, sille annetaan nimeksi https://oma-nimi.mycashflow.fi. Tämä voi olla kaupan nimi julkaisun jälkeen tai voit hankkia kaupalle oman verkkotunnuksen. Verkkotunnuksen liittämisessä tulee ottaa yhteyttä MyCashflowin asiakaspalveluun, tämä käy sujuvasti ylläpidon oikeassa alakulmassa näkyvän chat-palvelun kautta. Muista laittaa SSL päälle sivulla Ulkoasu -> Versiot.

Julkaisu tapahtuu ylävalikosta Asetukset -> Yleiset asetukset -> Sulje väliaikaisesti, tämä pois päältä ja kauppasi on julkaistu.

Millaisissa tapauksissa tarvitsen koodaria avuksi?

Ylläkuvatut toimenpiteet on mahdollista suorittaa ilman koodaamista tai tämän monimutkaisempien järjestelmien omaksumista. MyCashflow ja Shopify ovat kuitenkin alustoja, joita voit muokata mielesi mukaan. Kaikki muokkaukset eivät onnistu ylläpitäjän käyttöliittymää napsuttelemalla, muun muassa tällaisia tehtäviä voit kysyä ulkopuoliselta palveluntuottajalta (suluissa kustannustaso):

  • verkkokaupan ulkoasun mukauttaminen graafisen ohjeistuksesi vaatimuksiin (nopea työ)
  • ulkoasun muuttaminen identtiseksi olemassa olevan verkkopalvelusi kanssa (keskivaativa työ)
  • sisältönostot esimerkiksi tuoteryhmän sivuille (nopea työ)
  • kustomoitu etusivu (keskivaativa työ)
  • tuotteen ominaisuuksien muokkaaminen, laajemmin kuin mitä voit itse tehdä tuotteiden räätälöinnin kautta (vaativa työ)
  • open graph -tägien mukauttaminen (vaativa työ)

SaaS-palvelun hengessä voit myös päättää keskittyä täysin omaan ydinosaamiseesi ja ulkoistaa koko verkkokaupan perustamisen. MyCashflow- ja Shopify -kehittäjiä löytyy Suomesta runsaasti.

 

Lisätietoja

Yrityssalon digivinkit

Muualla verkossa

 

Julkaistu 25.1.2021 // Mainostoimisto Kuke

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

 

Digivinkit ovat osa Coastal Bootcamp -hankkeen toimenpiteitä. Tavoitteena on edistää yritysten digitaitoja ja -osaamista.
Lue lisää hankkeesta täältä