Digivinkki #2 Google Mapsissa olevien yrityskuvien hallinta

Mitä tehdä, jos Google Maps näyttää yrityksestäni vääränlaisia kuvia?

 

Kun yritystäsi haetaan Googlen palveluista, vastauksena tulee usein tekstien ja yhteystietojen lisäksi kuvia. Se, mitä tarkalleen ottaen näkyy milläkin laitteella ja selaimella, riippuu siitä miten Googlen näkymäavustaja päättää parhaiten palvella tämän hetkistä haun tekijää. Yleisesti ottaen on kuitenkin niin, että jos sinä yrityksen omistajana tai viestinnästä vastaavana näet vääriä tai vanhentuneita kuvia omaa yritystä hakiessasi, joku muu näkee niitä myös.

Esimerkki kuvien näkyvyydestä Googlen hakusivulla. Kuva ja karttanäkymä ovat tietokortissa hakutulosten oikealla puolella.

Google-haun näkymä.

 

Toisessa esimerkissä Googlen Maps -karttanäkymässä näkyy yritystä kuvaileva kuva. Jos kuvia on paljon, asiakas pääsee tämän kautta selailemaan niitä, kuten Googlen hakusivun tietokortistakin.

 

Kuvasisällöt näkyvät Google Mapsissa

 

Ratkaisu: Google My Business

Ongelma on siinä, että Google yhdistää hakuihin kuvia mielivaltaisesti, ellei sille kerrota, mitä tarkalleen halutaan näyttää. Kuvien hallinta tapahtuu Google My Business -tilin kautta. Tämä koskee sekä Googlen hakutulossivulla näytettäviä kuvia että Google Mapsin puolella näkyviä kuvia.

Google My Business -tilin perustamisesta ja perustoiminnoista kerromme myöhemmässä digivinkissä. Omaan yritykseen liittyvistä kuvista on huomattava, että jos sinulla ei ole oman yrityksesi Google My Business hallinnassa, kuvat, joita yrityksestäsi näytetään, ovat kuvia, joita kuka tahansa voi lähettää liitettäväksi yrityksesi imagoon Google Local Guides -ohjelman kautta.

Kuvien hallintaan pääset näin:

My Business kuvasivun näkymä

 

Kuvatiedoissa on valmiina muutamia paikkoja, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.

  • kohtaan logo tallennetaan yrityksesi logo, neliön muotoinen versio
  • cover-kuvan suosituskoko on 1080 x 608. Lisää cover-kuvasta alla.
  • sisäkuva, ulkokuva
  • video, tallenna maksimissaan 30 sekunnin mittainen video

Cover kuva on se, jota Google käyttää hakutulostesi yhteydessä. Yleensä.

Cover-kuva on Google My Business -ohjeen mukaan se, joka näkyy hakujen yhteydessä ensisijaisena yrityksesi kuvasisältönä. Tämä ei kuitenkaan aina pidä paikkaansa, kuten esimerkkikuvissa näkyy. Cover-kuvaksi on asennettu grafiikka, mutta tässä tilanteessa Google valitsee kuvien joukosta sellaisen, jossa näkyy ihmisiä. Hakutulosten näkymästä päättävä tekoäly on päättänyt, että ihmisten kuva palvelee tarkoitusta paremmin kuin mustavalkoinen, graafinen kuvituskuva.

On mahdollista, että yrityksesi Cover-kuvaksi valikoituu mikä tahansa katunäkymä, joka on suunnilleen yrityksesi osoitteen alueelta. Vältä tätä lähettämällä oma kuva tai mielellään muutamia omia kuvia palveluun.

Virheellinen tai vanhentunut kuva voidaan poistaa palvelusta valitsemalla kuva ja klikkaamalla roskasäiliöikonia, jolloin kuva poistuu Google My Businessistä.

Uusi Cover-kuva päivittyy palveluun nopeasti, esimerkkikuva alla.

Uusi kuvasisältö näkyy haussa

Jos poistit oman kuvasi, uusi Cover-kuva ilmestyy nopeasti. Jos Cover-kuvana on aiemmin ollut kuva, joka ei ole omasi, muutokseen voi mennä kauemmin. Lue eteenpäin niin selviää, miksi.

 

Kuvasisällöissäni näkyy kuvia, jotka eivät ole minun ottamiani. Mistä nämä tulevat ja miten ne saa pois?

Kuvalistalla voi näkyä myös kuvia, jotka eivät ole sinun lähettämiäsi. Kuvia tulee Google Mapsin lähellä sijaintia paikantamista katukuvista ja Google Local Guide -ohjelman kautta lähetetyistä sisällöistä.

Näiden kuvien poistaminen onnistuu seuraavasti:

  1. avaa kuva isoksi Google My Businessin kuvasivulta
  2. klikkaa oikeasta yläkulmasta lippusymbolia
  3. täytä lomake, jossa kysytään perusteluja virheellisen kuvasisällön poistamiseksi

Lomake, jolla raportoidaan virheellisestä sisällöstä

Tätä kautta kuvat poistuvat hitaasti, sillä poistopyynnöt käsitellään Googlen toimesta. Poistoa odotellessa kannattaa hankkia omia yrityskuvia ja lisätä niitä palveluun, jotta oma, laadukas sisältösi korvaa virheellisen tiedon nopeasti.

Lisätietoja

 

 

 

 

Julkaistu 12.10.2020 // Mainostoimisto Kuke

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

 

Digivinkit ovat osa Coastal Bootcamp -hankkeen toimenpiteitä. Tavoitteena on edistää yritysten digitaitoja ja -osaamista.
Lue lisää hankkeesta täältä