Yrityksen on oltava myyntihetkellä paras versio itsestään

– Yrityksen pitäisi olla myyntihetkellä paras versio itsestään. Niin yksinkertaista se on! toteaa Christian Björkman KPMG:ltä

Yrityksen on oltava myyntihetkellä paras versio itsestään!


Mitä tarkoittaa, että yrityksellä menee hyvin? Onko sinulla ymmärrystä siitä, mitä myyntikelpoisuus käytännössä tarkoittaa? Yrittäjän on pystyttävä perustelemaan numeroin se, miksi yrityksellä olisi arvoa myös muiden silmissä.

Yrityksen myyntikuntoon saattaminen kuulostaa yksinkertaiselta! Sitä se onkin, jos tietyt perusasiat ovat kunnossa ja jos yrittäjä ymmärtää, mitä arvokasta hänellä voisi olla mahdollisen ostajan näkökulmasta.

– Pienissä, joskus jopa isommissakin, yrityksissä johtohenkilöt sokaistuvat helposti omaan toimintaansa. Heidän mielestään yrityksellä menee hyvin, jos tulos on riittävästi plussan puolella ja suhteet omaan verkostoon ovat kunnossa. Ostajan näkökulmasta katsottuna kaiken pitää olla paperilla ja todennettavissa, yritysjärjestelyjen asiantuntija Christian Björkman KPMG:ltä toteaa.

Hänen mukaansa yrittäjän on ymmärrettävä, mistä tekijöistä yrityksen tulos muodostuu.

– Usein ymmärrys on heikkoa ja dokumentaatio vaillinaista, Björkman kärjistää.

Kaikkein tärkein kysymys on hänen mukaansa myös kaikkein yksinkertaisin: miksi joku haluaisi ostaa sinun yrityksesi ja olisi valmis maksamaan siitä hyvin? Avainasemassa on yrityksen arvon ymmärtäminen ja sen pukeminen numeroiksi.

– Yrityksen pitäisi olla myyntihetkellä paras versio itsestään. Niin yksinkertaista se on.

Menneisyyden haamuista eroon talousseurannalla

Myyntiprosessiin valmistautuminen kannattaa aloittaa jo muutama vuosi ennen toivottua myyntiajankohtaa. Matkan varrella voi Christian Björkmanin mukaan syntyä oivalluksia. Joskus yrityksen myyntikelpoiseksi saattaminen kirkastaa ja virkistää koko liiketoimintaa.

– Liiketoiminnan ja tehtyjen valintojen kunnollinen tarkastelu voi paljastaa kannattamattomia asiakkuuksia ja tuoda esiin muitakin ns. menneisyyden haamuja, joista pitää päästä eroon.

Parissakin vuodessa asiat voidaan saada toivotulle tasolle ja tehdyt oivallukset siirrettyä käytäntöön. Sitä lyhyemmässä ajassa ei välttämättä pystytä osoittamaan, että toimenpiteet ovat johtaneet liiketoiminnan kannalta parempaan lopputulokseen.

– Tehdyistä muutoksista on kerryttävä näyttöä. Jokainen painii kuitenkin omassa sarjassaan, eikä pienen yrityksen tarvitse päästä samalle viivalle pörssiyhtiöiden kanssa, Björkman muistuttaa.

Arvoa luovien asioiden oltava kunnossa joka päivä

Yrityskauppoja harkitsevaa ostajaa kiinnostaa se, mitä luvut kertovat eli mitä yritykselle oikeasti kuuluu ja mistä yrityksen tulos syntyy. Christian Björkmanin mukaan ostaja haluaa myös tietää, millaista tulosta yritys pystyy tulevaisuudessa tekemään ja millä keinoin.

– Huolellinen talousseuranta paljastaa kannattavat asiakassuhteet ja tulosta tekevät tuotteet tai palvelut. Taloushallinto on parhaimmillaan oivallinen liiketoiminnan apuväline ja tuki. Sen avulla on helppo pysyä selvillä siitä, mikä kannattaa ja mikä ei.

Liiketoiminnan analysoinnin pitäisi Björkmanin mielestä olla yrityksestä ja toimialasta riippumatta tuote-, projekti- ja asiakaskohtaista. Yritykselle arvoa luovien asioiden pitää olla kunnossa – ja niiden pitää olla siirrettävissä.

– Kaikki asiat eivät voi olla joka päivä parhaassa mahdollisessa kunnossa. Keskity siis tärkeimpiin, yritykselle arvoa tuoviin asioihin – ja pidä huoli siitä, että ne ovat siirrettävissä yritystä myytäessä, hän neuvoo.

 

Kiinnostuitko aiheesta ja haluat kuulla lisää?

Ilmoittaudu seuraavaan Omistajanvaihdosiltaan to 24.2.2021 klo 17-19, jossa aiheesta lisää. Illan asiantuntijoina  Christin Björkman | KMPG, Krista Siro | Lukander Ruohola HTO Oy sekä Fredrik Lindblom | Nordea Salo. Yrityscasenä mukana Warmos Lämmitys Oy ja tuore yrittäjä Kirsi Ruohonen.
Ilmoittaudu mukaan!  

Lisätiedot: Jukka Heinonen p. 044 546 0035 | jukka.heinonen@yrityssalo.fi