Suklaata kuninkaalliseen makuun

PetriS Chocolaten suklaat valmistetaan Halikossa Design Hillin tiloissa. Suklaamestari Petri Sirénillä on aihetta hymyyn, kun sana hänen tuotteistaan leviää maailmalla.

 

Suklaata kuninkaalliseen makuun

 

PetriS Chocolate on brändi, joka ei ole jäänyt suklaan ystäviltä huomaamatta. Reilun 15 vuoden aikana yritys on avannut Etelä-Suomeen kolme myymälää ja herättänyt huomiota jännittävillä makuyhdistelmillä. Nyt ne kiinnostavat maailmallakin.

“Täältäkö ne tosiaan tulevat?”

Tätä Petri Siréniltä kysyttiin, kun hän otti viime kesänä vastaan arvovaltaisen asiakkaan. Lähi-Idästä matkustanut mies oli katsonut Design Hillin ikkunasta avautuvaa halikkolaista maalaismaisemaa ja hämmästellyt maistamansa suklaan alkuperää. Henkilön Sirén jättää nimeämättä, mutta paljastaa kuitenkin, että kyse on kuningasperheen edustajasta.

Tällaiseen asiakaskuntaan PetriS Chocolaten käsintehdyt suklaat ovat nyt tehneet vaikutuksen.

“Viime keväänä osallistuimme matalalla kynnyksellä tapahtumaan, jossa superjahtien päällystö maistoi suklaitamme. Sitä kautta on tullut uusia kontakteja. Tärkeän meriitin saimme siitä, kun eräs Lähi-Idän kuningasperheen edustaja tilasi kaksi lavaa suklaatamme”, Sirén kertoo.

Kikkoja jahtien keittiömestareille

Sen lisäksi että PetriS Chocolaten tuotteet ovat herättäneet huomiota laatua arvostavissa piireissä, ovat ne tarjonneet tilaisuuden esitellä suklaan valmistustakin. Siréniä on muun muassa pyydetty Välimerelle kouluttamaan luksusjahtien keittiömestareita.

“Vähän jännittää lähteä näyttämään kikkoja jahtikokeille. En ole aikaisemmin kouluttanut englanniksi, ja mukaan on tulossa myös ranskalaisia kondiittoreja”, Sirén naurahtaa.

PetriS Chocolatella kuitenkin tiedetään, että vaativimmat asiakkaat on kohdattava kasvokkain. Jos haluaa menestyä, on luottamuksen saaminen tärkeää. Pelkkä maku riitä.

“Kansainvälisissä piireissä tuote tulee olla kunnossa. Mutta eksklusiivisen suklaan tapauksessa usein kyse on suljetusta markkinasta, jonne pääsee vain suositusten kautta. Nyt voisi sanoa, että ovet ovat avautuneet sille, että voimme esitellä tuotteitamme”, Sirén sanoo.

 

Petri ja Nina Sirén esittelevät ekslusiivisia praliinejaan. Yksi 10 g suupala voi sisältää itse keitettyä aprikoosihilloa sekä jasmiininkukalla maustettua suklaaganachea. Kuori saa värinsä punajuuresta, saflorin kukasta ja spirulina-levästä ja kokonaisuuden kruunaa paperinohut keksikerros

Makuyhdistelmät kiinnostavat niin suomalaisia kuin ulkomaalaisia

Jahtien lisäksi PetriS Chocolate hakee tuotteilleen ostajia muiltakin luksuselämän areenoilta, kuten formula-aitioista ja yksityisiltä tilauslennoilta. Tarkoituksena on heittää verkot mahdollisimman laajalle, sillä suosiota halutaan hyödyntää kansainvälisen kasvun tukena.

Mistään tyhjästä huomio ei ole tullut, vaan töitä suklaavalmistuksen eteen on tehty jo reilusti toistakymmentä vuotta.

Konditoria-alalta ponnistanut Sirén aloitti suklaapraliinien valmistuksen kotonaan vuonna 2008. Kun ne saivat hyvän vastaanoton, avasi hän vaimonsa Nina Sirénin kanssa kahvila-suklaapuodin Fiskarsiin. Syntyi PetriS Chocolate, jolla on nyt toimipisteet Porvoossa, Mathildedalissa ja Halikossa Design Hillin tiloissa. Niissä yritys työllistää sesonkivaihteluista riippuen noin 20–30 työntekijää.

Salon seudun tiloissa PetriS Chocolate palvelee myös kahvilana. Lisäksi yritys panostaa juhlatuotteisiin ja liikelahjoihin ja tarjoaa kakkuja sekä tee- ja kahvituotteja.

Päätuote eli suklaa erikoisine makuyhdistelmineen kiinnostaa niin suomalaisia kuin ulkomaalaisia. Vaikkakin hieman eri painotuksin.

“Suomalaiset ovat hyvin kokeilunhaluisia, mutta ulkomaalaiset on valmiimpia maksamaan laadusta, eikä hinta ole heille kysymys. Marjoilla maustaminen kiinnostaa. Samoin puhtaat raaka-aineet”, toteaa Nina Sirén.

“Ranskassa ja Sveitsissä käsintehdyllä suklaalla on pidemmät perinteet kuin Suomessa. Siellä katsotaan tarkasti raaka-aineiden alkuperää. Suomalaiset sen sijaan saattavat yhä arvottaa suklaan sen kaakaoprosentin mukaan. Se on hassua, sillä ei hyvää viiniäkään arvosteta sen alkoholimäärän mukaan”, Petri ihmettelee.

Suklaassa laatu ja eettisyys kulkevat käsi kädessä

Ulkomaisilla markkinoilla PetriS Chocolaten suklaan on mukauduttava laatuun tottuneiden asiakkaiden vaatimuksiin. Silloin tuotteet voidaan vaikka pukea white-label-tyylisesti näyttämään tilaajan tuottamilta.

“Yrityslahjapuoli on iso osa palveluamme. Voimme toimittaa personoituja suklaarasioita sadoittain lyhyelläkin varoitusajalla”, Petri sanoo.

“Uusilla markkinoilla kaikki räätälöidään. Pakkauskoot, maut, kaikki. Voimme personoida tuotteet asiakkaan näköiseksi, mutta kuitenkin PetriS-brändiä vaalien”, Nina lisää.

Räätälöitävyyden ohella yksi brändin tärkeä aineisosa on vastuullisuus. Suklaassa käytettäviä kaakaopapuja tuodaan muun muassa Madagascarilta, mutta suklaassa käytettävä hunaja saadaan läheltä halikkolaiselta tuottajalta. Oli lähtömaa mikä tahansa, kulkevat laadukkaissa suklaissa laatu ja eettisyys käsi kädessä.

“Tuotantoketjuamme leimaa kestävyys koko matkalta. Kaakaopapuja tuottavilla plantaaseilla ei sallita lapsityövoimaa ja viljelijät saavat ansionsa mukaisen korvauksen”, Petri vakuuttaa.

 

Design Hillin puodin valikoima on laaja. Sienisuklaassa maistuu umami.

“Erikoisuuden tavoittelu ei saa olla päämäärä”

PetriS Chocolatella kehitellään jatkuvasti uusia makuja. Sitä varten suklaamestari hakee inspiraatiota maailmalta, tasokkaista konditorioista ja ravintoloista sekä messuilta uusia raaka-aineita etsiessä.

Entä onko uusille makuyhdistelmille olemassa lainkaan rajoja?

“Kaipaamme koko ajan uusia haasteita, mutta erikoisuuden tavoittelu ei saa kuitenkaan olla päämäärä. Kaikkein tärkeintä on maku. Sienisuklaasta tulee umamin makua, mutta se on myös oikeasti hyvää”, Petri muistuttaa.

 

Tutustu PetriS Chocolaten tuotteisiin täällä

Artikkeli julkaistu 03/2024