Happy Pro houkuttelee kansainvälisiä osaajia Suomeen ja Saloon

 

Lounais-Suomen kaupungit kampanjoivat houkutellakseen huippuosaajia maailmalta

 

Salo on mukana Happy Pro –kampanjassa, jonka tavoitteena on lisätä Lounais-Suomen tarjoamien uramahdollisuuksien kansainvälistä tunnettuutta korkeasti koulutettujen asiantuntijoiden keskuudessa. Kampanjan toteuttavat yhteistyössä Turun, Porin, Rauman, Uudenkaupungin ja Salon kaupungit.

Lounais-Suomessa kasvun esteenä on erityisosaajien puute. Happy Pro -kampanja on osa kansallista Talent Boost -toimenpideohjelmaa, ja sen avulla tehdään Lounais-Suomen mahdollisuuksia tunnetuksi maailmalla. Kampanja kohdennetaan korkeasti koulutetuille osaajille, joiden asiantuntemus sopii alueen yritysten tarpeisiin. Alat, joissa erityisesti kaivataan osaajia, ovat robotiikka ja automaatio, sähköinen liikkuminen ja akkuteknologia, diagnostiikka ja biotieteet sekä ICT (etenkin tekoäly ja pilvipalvelut).

“Happy Pro -kampanja ammentaa Suomen maineesta maailman onnellisimpana maana. Maailmalla käydään kovaa kilpailua eri alojen huippuosaajista. Viime aikoina on alettu ymmärtää, ettei yksistään työpaikan tarjoaminen riitä, vaan osaajan koko perhe on houkuteltava Suomeen. Silloin puhutaan myös sellaisista asioista kuin hyvät palvelut, turvallisuus, luonto ja elämänlaatu.

 

Tässä Salo on vahvoilla, pystymme tarjoamaan kiinnostavia huippuluokan työpaikkoja mutta myös mukavaa pikkukaupunkielämää lyhyen matkan päässä isojen kaupunkien tarjonnasta. Kampanja tarjoaa Salolle ja muille mukana oleville kaupungeille mahdollisuuden tehdä tiivistä yhteistyötä ja näin viedä viestiä koko Lounais-Suomesta maailmalle kasvavana innovaatio- ja osaamiskeskuksena”, sanoo Terhikki Lehtonen, Salon kaupungin kansainvälisten asioiden erityisasiantuntija.

 

 

 

Salosta erinomainen esimerkki kansainvälisestä osaajasta on Raul Parra, joka työskentelee LEDiL Oy:ssä. Katso videolta, mitä mieltä Raul on Salosta asuinympäristönä.
 

Viidessä päivässä jo 272 on tehnyt ”soveltuvuustestin”  eri puolilta maailmaa.

Happy Pro -kampanjan keskiössä on leikkimielinen kysely, jonka avulla osaaja voi testata miten hyvin hän sopisi asettumaan Lounais-Suomeen. Lisäksi kampanjassa hyödynnetään vertaismarkkinointia, kun alueen eri yrityksiin jo työllistyneet osaajat kertovat kannustavasti elämästään ja työstään Lounais-Suomessa.

“Osaavan työvoiman saatavuus on myös Salon seudulla yritysten suurena huolena. Mistä löytyvät tulevaisuuden työntekijät? Koska kaikkia yritysten tarvitsemia asiantuntijoita ei löydy Suomesta, tekijöitä on houkuteltava myös ulkomailta, mutta kilpailu kansainvälisistä osaajista on kovaa. On hienoa, että lounaissuomalaiset toimijat ovat yhdistäneet voimansa osaajien houkuttelemiseksi”, toteaa erityisasiantuntija Tommi Virtanen Yrityssalosta.

Lounais-Suomi on houkutellut kansainvälisiä osaajia menestyksekkäästi viime vuosina. Esimerkiksi vuonna 2019 toteutettiin Talent Call Turku -kutsukilpailu, jossa viisi osaajaa perheineen pääsi tutustumaan Turkuun paikkana asua, elää ja työskennellä. Hakemuksia kampanjaan tuli yli 1 000, ja edustettuna oli 75 eri kansalaisuutta. Vuoden 2019 voittajista yksi pariskunta on työskennellyt Turussa teknologia-alalla elokuusta 2020 lähtien, ja toinen perhe saapuu Suomeen keväällä 2021. Tavoitteena on järjestää Talent Call -kilpailu uudelleen vuoden 2021 aikana. Tällä kertaa voittajat pääsevät tutustumaan Happy Pro -kampanjan toteuttavaan viiteen kaupunkiin.

Happy Pro -kampanja on käynnissä 17.2. –17.3.2021 osoitteessa www.talentcall.fi/happypro.

Happy Pro -kampanja toteutetaan osana Lounais-Suomen Talent Boost -yhteistyöverkoston toimintaa sekä Lounaisrannikkoyhteistyötä (LOURA). Talent Boost -yhteistyöverkostoon Lounais-Suomen alueella kuuluvat Turun, Salon, Rauman, Uudenkaupungin ja Porin kaupungit, alueiden elinkeinoyhtiöt sekä muut kansainvälisten osaajien houkutteluun, vastaanottoon ja integroitumiseen liittyvät toimijat. Verkosto on osa kansallista Talent Boost Finland -toimenpidekokonaisuutta, jonka koordinaatiosta vastaa työ- ja elinkeinoministeriö. LOURA on strateginen yhteistoimintamalli, jonka päämääränä on lounaisrannikon kilpailukyvyn, houkuttelevuuden ja tunnettuuden lisääminen.