Perheyritys Headline vastaa kauneudenhoitoalan vaatimuksiin


Headline palvelee Salossa kahdessa polvessa: vanhemmat Kari ja Merja Hartman vierellään tyttäret Neea ja Kiia.


Perheyritys Headline vastaa kauneudenhoitoalan muuttuviin vaatimuksiin

 

Salolaisille tuttu Headline tarjoaa parturi-kampaamo- ja kauneushoitolapalveluja Salossa ja Turussa. Viime vuosina liiketoimintaa on tuettu verkkokaupalla. Se on uusi luku yrityksen kehitystarinaan.

Kun Kari Hartman perusti vuonna 1989 Saloon parturi-kampaamon, oli hänellä kirkas visio: tarjota ammattitaitoista kauneudenhoitopalvelua asiakaslähtöisesti. Hartman oli ammattikoulusta valmistumisen jälkeen itse opettanut alaa opiskelevia, mutta ajatus omasta yrityksestä kiehtoi enemmän.

“Jo 14-vuotiaana pyöräilin parturiin pesemään hiuksia. Siitä lähti kiinnostus alaa kohtaan. Halusin nopeasti luoda oman polkuni yrittäjänä”, Kari muistelee.

Reilussa kolmessakymmenessä vuodessa Headline on kasvanut tasaisesti, laajentaen palvelujaan ja mukautuen asiakkaidensa tarpeisiin. Vuonna 2001 yritys avasi Saloon toisen toimipisteen ja kymmenen vuotta myöhemmin kauneushoitolan. Halikon Design Hilliinkin avattiin tuotemyymälä.

Salon kolme liikettä yhdistettiin vuonna 2019 nykyisiin tiloihin Turuntielle, ja Turkuun muuttaneet asiakkaatkin saivat hieman aikaisemmin oman toimipisteen Turkuun.

Matkan varrella Headline on tasaisesti kasvattanut tunnettuuttaan. Sen taustalla on ollut sinnikäs brändityö, tietää Karin puoliso Merja Hartman, joka tuli vastaamaan hallinnoinnista ja markkinoinnista 2000-luvun taitteessa.

“Alkuaikoina osallistuimme jokaiseen tapahtumaan ja vaateliikkeen näytökseen, johon meidät kutsuttiin. Teimme isoja näytöksiä, joissa salit olivat täynnä väkeä. Sitä kautta rakensimme tunnettuutta”, hän muistelee.

 

Kari Hartman on luotsannut yritystä alusta asti. Yhä hän kuitenkin hoitaa ja leikkaa asiakkaiden hiuksia.

Asiakkaat odottavat hemmottelua

Kolme vuosikymmentä pitää sisällään useita tyylejä ja kauneusihanteita, mutta miten paljon itse ala muuttunut? Hartmanit kertovat, että tätä heiltä usein kysytään.

“Hiuksia yhä leikataan, kiharretaan ja värjätään. Kynsiä hoidetaan ja pidennetään. Sitten kun ulkomaailmassa tapahtuu muutoksia, on vain oltava hereillä ja pohdittava, mitä kannattaa milloinkin tehdä”, Kari vastaa.

Yhden selkeän muutoksen Hartmanit tunnistavat.

“Asiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia työn jäljestä. Hintataso on noussut yrityksen alkuajoilta. Sen myötä vaatimustasokin on noussut”, he kertovat.

“He eivät vain poikkea viideksi minuutiksi leikautttamaan hiuksiaan. He tulevat hemmoteltavaksi ja haluavat nauttia ajastaan”, täydentää Karin ja Merjan tytär Kiia.

Tänä päivänä asiakkaita voi myös tulla kerrallaan enemmän. Tästä käy esimerkkinä hääkampaus- ja meikkauspalvelut, joita tarjotaan yhä suuremmille ryhmille.

“Ennen morsiamen mukana saattoi olla kaksi kaasoa, mutta nyt ryhmät ovat paljon suurempia. Yhtenä kesäpäivänä tuli monta ryhmää, joissa kaikissa oli monta kaasoa ja niiden lisäksi vielä ovella sulhaspojat odottelemassa. Silloin meiltä loppui tila kesken”, kertoo toinen tytär Neea.

 

Headline on näkyvästi perheyritys. Samoin kuin Neaa aikanaan, viettävät hänen lapsensakin paljon aikaa kampaamossa.

Oppi tulee töistä, ei koulun penkiltä

Jälkipolvelle Headline on tullut tutuksi pienestä pitäen. Päiväkodin jälkeen Neea ja Kiia auttoivat isäänsä lakaisemalla lattiaa. Myöhemmin myös tuuramalla Karia.

“Olin jo tosi nuori, kun tein ehostuksia asiakkaille. Olen aina pitänyt käsillä tekemisestä ja arvostan kauneutta, joten kasvaminen alalle on ollut luontaista. Oikea asenne asiakaspalveluun on tullut isältä”, Neea kertoo.

Tyttäret ovat olleet mukana Headlinen toiminnassa jo yli kymmenen vuotta. Molemmat ovat opiskelleet alaa, mutta taidot he ovat saaneet töistä, ei koulun penkiltä.

“Tässä muutos aikaisempaan on selvä. Vaikka koulusta tulee yhä oppia, oppii työn tekemisen töissä. Se vaatii yrittäjältäjäkin opettajan valmiuksia”, Kari sanoo.

 

Kokemuksesta Merja tietää, että verkkokaupan pitäminen vaatii kehittämistä. Koko ajan on seurattava, mikä trendaa ja mitkä tuotteet ovat ajankohtaisia.

Kasvun tuki verkkokaupasta

Vuosien mittaan Headlinella pohdittiin myös verkkokaupan perustamista. Aikaisemmin arvioitiin, että se jäisi alan suurimpien toimijoiden jalkoihin. Kun korona iski, oli kampaamopalvelut suljettava. Se muutti mielen.

“Verkkokaupan perustamisesta oli keskusteltu aikaisemminkin, mutta sille ei vain koskaan ollut aikaa. Korona-aikana aikaa riitti. Sinä kesänä selvitimme koko kesän verkkosivupohjia ja kirjoitimme tuotetietoja”, Merja muistelee.

Verkkokaupan myötä Headlinen tunnettuus on kasvanut myös digimaailmassa. Vinkkejä verkkokauppaan yritys on saanut Yritysslon koordinoimasta Verkkokauppaklubitoiminnasta. Siinä digitaalista kauppaa tekevät yritykset kokoontuvat kuulemaan toisiltaan neuvoja ja vinkkejä verkkokaupansa kehittämiseksi.

“Omalle verkkokaupalle voi tulla sokeaksi. Silloin ajatuksena, että muut voivat tarjota ehdotuksia, joita ei itse ole tullut ajatelleeksi. Verkkokaupan pitämiseen ei ole yhtä valmista ratkaisua, vaan kaikkien on opittava kantapään kautta”, Merja kertoo.

“Agentti” tuo oppia maailmalta

Tällä hetkellä liiketoiminnan painopiste on verkkokaupan kehittämisessä. Myynnin vauhdittamisessa auttaa tuotesegmenttien määrittely. Niiden kartoittamiseksi Kiia on kiertänyt alan muotitapahtumia freelance-kouluttajana Euroopassa. Siellä hän on päässyt Kerasilkin Suomen spesialistiksi ja hänestä on tullut Goldwellin nuorin kouluttaja.

“Hän on meidän agentti. Kiian kautta saamme tietoa uusista trendeistä ja siinä tulee salakavalasti opittua uutta itsekin”, Kari tunnustaa.

Tässä mielessä tytär tekee samaa edustustyötä kuin isänsä 90-luvulla. Tapahtumat ovatkin yhä tärkeä osa Headlinen toimintaa. Alkusyksystä yritys sai kutsun alan suurtapahtumaan yhtenä neljästä maahantuojan valitsemasta menestyksekkäästä toimijasta.

“Kolme muuta tulivat Oulusta, Helsingistä ja Tampereelta. Saimme tapahtumasta paljon kiitosta. Mutta samalla näkyvyyttä tuli muillekin salolaisille yrityksille, kun Atelier Tanja Lehti puvusti Headlinen näytöksen ja videokuvaaja Sander Vill teki videon tapahtumasta”, Kari sanoo.

 

 

 

Alkusyksystä Headline osallistui Clarion Hotellissa Helsingissä järjestettyyn Kao Salon Division Nordicin Show & Dinner -tilaisuuteen.

 

Artikkeli julkaistu 10/2024