Miten menestyä digitaalisella kaupalla?

Verkkokaupan vaikuttajana tunnettu Leevi Parsama kannustaa yrityksiä tunnistamaan digitaalisen kaupan hyödyt.

 

Miten menestyä digitaalisella kaupalla?

 

Verkkokauppa ja muut digitaaliset liiketoimintakonseptit tarjoavat kasvun välineitä eri yrityksille. Menestyminen verkon kauppapaikoilla ei välttämättä edellytä yrittäjältä teknistä taituruutta. Tärkeimpiä menestystekijöitä ovat markkinatuntemus ja hyvä asiakaskokemus, tietää digitaalisen kaupan asiantuntija Leevi Parsama.

2020-luku on ollut sähköisen kaupankäynnin kasvun aikaa, mikä näkyi erityisesti korona-aikana. Viime vuonna verkkokauppa kuitenkin laski rajusti, kun korot ja inflaatio ovat heikensivät kuluttajien ostovoimaa. Nyt kuluttajien arvioidaan tekevän valintoja aikaisempaa harkitummin.

Verkkokaupan ja digitaalisen myynnin hyvin tunteva Leevi Parsama toppuuttelee arvioita digitaalisen kaupan laskusta.

“Monella alalla korona-aika ylikuumensi verkkokauppaa. Varsinkin harrastetuotteiden osuus kasvoi. Nyt nähtäviä muutoksia on peilattava tuohon aikaan. Vaikka tilanne on palannut koronaa edeltävälle tasolle, kasvaa kaupankäynti verkossa yhä tasaisesti”, Parsama sanoo.

Kaikilla yrityksillä oltava digitaalisen kaupan strategia

Verkossa käytävän kaupan ajatellaan usein tarkoittavan perinteistä yrityksen ja kuluttajan välistä kauppaa. Parsama muistuttaa, että kyseessä on paljon monimuotoisempi kauppaympäristö.

“Nykyään kuluttajat käyvät kauppaa keskenäänkin, esimerkiksi suositulla Tori.fi-sivulla. Myös B2B-myynti on kasvamassa, vieläpä nopeammin kuin kuluttajakauppa”, hän sanoo.

Digitaalisesta kaupasta puhuttaessa verkkokauppa ja digitaalinen myynti menevät monilla myös sekaisin. Parsama huomauttaa, että verkkokaupan avulla yritys voi lisätä tavaroiden ja palvelujensa myyntiä, mutta voi sitä tehdä muinkin tavoin – esimerkiksi lisäämällä digitaalisen ympäristön asiakaspisteisiin sellaista sisältöä, mikä kutsuu ostamaan.

“Digitaalinen kauppa sopii lähtökohtaisesti kaikille yrityksille. On vain ajateltava yritykselle sopivaa konseptia. Somessa omaa persoonaa voi hyödyntää tuotteista tai palveluista tehdyissä julkaisuissa. Ja vaikka yrittäjällä ei olisikaan verkkokauppaa, on kaikilla oltava jonkinlainen digitaalisen kaupan strategia.”

Oikeat kumppanit kasvun tueksi

Esimerkkeinä menestyksekkään strategian jalkauttamisesta Parsama nostaa sellaiset yritykset kuin kukkakauppa Guggan ja design-kosmetiikkayritys Hetkisen. Niiden yrittäjät tekevät itse tarinoita someen, mikä on lisännyt tuotteiden ja brändin näkyvyyttä. Se on siivittänyt yritykset huimaan kasvuun.

Kaikki eivät silti ole karismaattisia somevaikuttajia. Millaisia myynnin keinoja digitaalinen kauppa voisi tarjoaa näille yrittäjille?

“Jos omat vahvuudet eivät ole esiintymisessä, kannattaa tukea hakea ulkopuoliselta markkinointitoimistolta. Tai sitten valita kumppaniksi diginuoren, joka osaa ideoida ja tuottaa sisältöjä”, Parsama ehdottaa.

Oikealla asenteella voi vastata digitalisaation muutoksiin

Juuri persoonallisilla ja kiinnostavilla sisällöillä yrittäjä voi puhutella asiakkaitaan. Silloin on muistettava, että asiakaskokemus on verkossa toisenlaista kuin se on kivijalkaliikkeessä.

“Kaupankäynti verkossa on muuttanut radikaalisti kuluttajien ostokäyttäytymistä. Ennen digitalisaatiota asiakas mietti ensin, mihin kauppaan menee ja kiertää sitten siellä. Nyt ajatuskulku on kääntynyt päälaelleen, jolloin asiakas miettii ensin tuotetta ja valitsee sitten kaupan.”

Parhaimmillaan myynti digiympäristössä ja kivijalassa tukevat toisiaan. Parsama sanoo, että verkkoa voi hyödyntää myös palvelujen myyntiin. Silloinkin keskeistä on oikean asenteen löytäminen.

“Verkossa voi myydä vaikka opetuskursseja, livenä tai tallenteina. Millaista digitaalinen myynti onkaan, vaatii se kauppiaalta ylläpitoa ja huolenpitoa. Oikean konseptin löytäminen on tärkeintä. Pohjimmiltaan kyse asiakkaan välittämisestä”, Parsama muistuttaa.

 

 

Virtasenkaupan suosituimpia myyntiartikkeleita ovat moottorisahat. Toimitusjohtaja ja Salon tulevan verkkokauppaklubin vetäjä Mikko Virtanen näyttää, miten verkkokauppaa voi markkinoida huumorilla.

Verkkokauppaklubi Saloon! – vetäjäksi Mikko Virtanen

Digitaalisen kaupan yleistyessä myös verkkokauppa kasvattaa suosiotaan. Niille salolaisyrityksille, joilla on jo kokemusta verkkokaupan pitämisestä, on nyt tarjolla ainutlaatuinen vertaisoppimisen mahdollisuus, kun verkkokauppaklubi tulee Saloon.

Verkkokauppaklubi on vertaisoppimisryhmä, jossa on mukana noin kaksisataa verkkokauppaa ympäri Suomen. Leevi Parsaman kehittämä konsepti perustuu vertaisuoppimiseen, jossa 6–10 yritystä kokoontuu muutaman kuukauden välein kuulemaan toisiltaan neuvoja ja vinkkejä verkkokauppatoimintansa kehittämiseksi.

Verkkokauppaklubi on tukenut yrityksiä jo kolmetoista vuotta. Nyt se starttaa Yrityssalon tuella Saloon. Keväällä alkavan klubitoiminnan vetäjäksi on sitoutunut Virtasen kaupan toimitusjohtaja Mikko Virtanen.

“Olen itse ollut mukana Turun verkkokauppaklubissa muutaman vuoden. Sieltä yritykset ovat saaneet paljon konkreettisia vinkkejä ja neuvoja. Olemme testanneet esimerkiksi markkinoinnin automaatioita ja käyneet läpi verkkokaupan parhaita käytänteitä, kuten miltä verkkokaupan tuotekortin tai kassasivun kuuluu näyttää. Niillä voi olla suuri vaikutus asiakaskokemukseen”, Virtanen tietää.

Mukaan pääseminen edellyttää resursseja ja luottamusta

Verkkokauppaklubi ei ole suunnattu vasta-alkajille, vaan yrityksille, jotka tavoittelevat verkkokaupalla kasvua ja kansainvälistymistä. Siksi verkkokaupan vuosimyynnin tulee jo olla 100 000 euron tasolla.

“Sitä pienemmillä yrityksillä ei välttämättä ole resursseja ottaa käyttöön tiettyjä toiminnallisuuksia, eivätkä ne voi soveltaa opittua tietoa verkkokaupan kehittämiseen”, Virtanen perustelee.

Virtanen ei ole verkkokauppa-asiantuntijana mikään höyhensarjalainen. Salolaisille tutun Virtasenkaupan nykyinen toimitusjohtaja teki ensimmäisen verkkokauppansa vuonna 2001 ja on toiminut siitä lähtien verkkokaupan parissa. Hän jos joku tietää, mitä verkkokaupan kehittämiseltä vaaditaan.

“Verkkokauppaklubiin haetaan henkilöitä, jotka yrityksessä hoitavat verkkokauppaa. Valittavilta on myös jo löydyttävä sen verran kokemusta, että he voivat osallistua keskusteluun verkkokaupan kehittämisestä”, Virtanen sanoo.

Lisäkriteereinä ovat into ja halu kasvaa. Eniten yritykseltä vaaditaan kuitenkin luottamusta.

“Yritykset tulevat jakamaan toisilleen niin ammattisalaisuuksia kuin myös muutoin salassa pidettäviä liiketoiminnan tunnuslukuja. Se vaatii luottamusta kaikilta mukaan valituilta.”

 

 

Kiinnostuitko verkkokauppaklubitoiminnasta?

Haluatko mukaan Salon verkkokauppaklubiin tai kaipaatko siitä lisätietoa? Ota yhteyttä Yrityssaloon Backmanin Tiinaan ja kuulet ensimmäisestä klubin kick off tapaamisesta maaliskuussa.

Ota yhteyttä Yrityssaloon: Tiina Backman | tiina.backman@yrityssalo.fi | Puh 041 545 5515

 

 

Haluatko oppia verkkokauppiaaksi? Salossa tarjolla koulutusta

Salon seudun ammattiopiston seuraava Menesty verkkokauppiaana ja digitaalisessa liiketoiminnassa -koulutus alkaa 6.9.2024. Verkkokoulutus tarjoaa erinomaisen lähtökohdan kaikille, jotka ovat kiinnostuneita verkkokaupan perustamisesta. Koulutus on suunniteltu erityisesti uusille verkkokauppiaille ja se tarjoaa kattavan ymmärryksen digitaalisen kaupankäynnin perusteista.

Koulutuksessa osallistujat saavat tietoa verkkokaupan perustamisesta, markkinoinnista, hakukoneoptimoinnista ja muista keskeisistä osa-alueista, jotka ovat tärkeitä verkkokaupan menestyksekkäässä pyörittämisessä. Koulutuksen avulla voit oppia, miten kasvattaa myyntiä ja parantaa verkkokaupan kannattavuutta ja saavutettavuutta. Koulutus sopii täydellisesti niille, jotka haluavat vahvistaa digitaalisen liiketoiminnan osaamistaan ja rakentaa menestyvän verkkokaupan.

Ota yhteyttä Salon ammattiopistoon: Johanna Rintanen  | johanna.rintanen@sskky.fi