Nuori salolainen Kasvuyrittäjä 2024 -kilpailu järjestetään tänä vuonna ensi kertaa. Liisa Leino (oik.) ja Minna Snabb kokevat, että yhteistyö Yrityssalon kanssa tuo kilpailulle näkyvyyttä.
Nuorista kasvuyrittäjistä otetaan mittaa uudessa yrityskilpailussa
Tehtailija Juho Leinon Säätiö ja Yrityssalo käynnistävät syyskuussa uuden kilpailun, jossa etsitään potentiaalista nuorta kasvuyrittäjää Salon seudulta. Kilpailulla pyritään tukemaan alueen nuoria yrittäjiä ja kannustamaan innovatiivisuuteen ja kestävään kasvuun. Voittaja palkitaan 10 000 euron rahapalkinnolla.
Tänä syksynä järjestetään Salon ensimmäinen yrityskilpailu, jossa nuoremmat yrittäjät pääsevät loistamaan. Nuori salolainen kasvuyrittäjä 2024 -kilpailulla pyritään nostamaan esiin elinvoimaisimpia yrittäjiä salolaisen liike-elämän kentältä. Voittaja palkitaan 10 000 euron pääpalkinnolla.
Kilpailulla halutaan tukea Salon seudun liike-elämää ja yritysten kasvua. Kilpailu käynnistyy 4. syyskuuta Yrityssalon Business Breakfast -tilaisuudessa, minkä jälkeen siihen voi osallistua aina 4.10. asti. Voittaja julkistetaan Yrityssalon Business Breakfast -tilaisuudessa 6.11.
Haussa innostavia kasvutarinoita
Mukaan lähtevien yrittäjien yrityksiltä odotetaan konkreettista kasvua ja innovatiivisia liiketoimintamalleja. Niitä arvio tuomaristo, johon kuuluvat raadin puheenjohtaja, teollisuusneuvos Liisa Leino, varapuheenjohtaja Timo Ketonen, Yrityssalon toimitusjohtaja Jyrki Moilanen, Salon kaupunginjohtaja Anna-Kristiina Korhonen ja Salon nuorkauppakamarin puheenjohtaja Katri Kulmala.
Järjestäjien mukaan kilpailulla etsitään innostavia kasvutarinoita ja halutaan rohkaista nuoria salolaisia yrittäjyyteen. Siksi yrittäjän yläikäraja osallistumiselle on 35 vuotta.
“Siihen mennessä on jo ehtinyt tehdä omaa liiketoimintaa. Vaihtoehtoisesti on voinut myös jatkaa yritystoimintaa, joko yrityskauppojen tai sukupolvenvaihdoksen kautta”, Leino perustelee.
Kriteereinä innovatiivisuus ja kestävyys
Aikaisempina vuosina salolaisyrityksiä on kannustettu kilpailemaan Vuoden salolainen liikeidea -kilpailuissa. Siinä yritysten oli toimittava osana valmistavan teollisuuden arvoketjua tai vähintään tarjota teollisuutta tukevaa palvelua. Nyt toimialaa ei ole määritelty.
“Riittää, että yrityksen kotipaikka on Salo ja että yrityksellä on jo myyntiä ja liiketoimintaa. Tuomaristo odottaa yrityksiltä kuitenkin innovatiivisuutta ja jotain uutta. Kasvun on myös oltava kestävällä pohjalla ja yritykseltä on löydyttävä potentiaalia. Se ei voi olla nopea tähdenlento”, Leino määrittelee.
Kriteerit täyttävä yrittäjä yrityksineen kannustavat rakentamaan Saloon tervettä liiketoimintaa. Se on Leinon mukaan myös Tehtailija Juho Leinon Säätiön perusajatuksen mukaista.
”Aluksi pohdimme kilpailun rakentamista uuden liikeidean ympärille. Mutta yritysten kasvu oli parempi huomion kohde, sillä sen kautta yritysten positiivinen tulevaisuuden suunnittelu tulee paremmin esille”, Leino kertoo.
Näkyvyyttä kaikille osallistujille
Yrityssalo on näkyvästi mukana kilpailun toteutuksessa. Kilpailun vaiheista tullaan viestimään Yrityssalon verkkosivuilla ja kanavissa sekä Business Breakfast -tilaisuuksissa.
”Yhteistyö Yrityssalon kanssa on hieno asia, sillä se mahdollistaa kilpailun kattavan näkyvyyden sekä sujuvan toteutuksen sekä yrittäjien arvioinnin,” kertoo Minna Snabb, Tehtailija Juho Leinon Säätiön hallituksen sihteeri.
Leino toivoo, että nuoret yrittäjät lähtisivät aktiivisesti mukaan kilpailuun. Hän tietää, että yrittäjillä on aina kiireitä, mutta osallistumisesta kaikki hyötyvät esimerkiksi medianäkyvyyden kautta.
”Vaikka vain yksi voi voittaa, myös kunniamaininnat tuovat osallistujille näkyvyyttä”, hän muistuttaa.
Kilpailut vahvistavat positiivista kehitystä
Nuori salolainen kasvuyrittäjä 2024 -kilpailu nivoutuu järjestäjien mukaan hyvin salolaisen liike-elämän pitkäaikaiseen kehittämiseen. Esimerkkiä mallikkaasta kasvutarinasta on tarjolla heti 4. syyskuuta Yrityssalon Business Breakfast -tilaisuudessa.
“Kick off -tilaisuudessa on mukana mediahahmo ja juontaja Arman Alizad. Kilpailun käynnistäminen Armanin kaltaisen huikean tarinan kokeneen henkilön aloituspuheen jälkeen sopii hyvin päivän teemaan”, Leino sanoo.
Leino näkee myös, että kilpailuja kannattaa järjestää jatkossakin, sillä ne vahvistavat Salon positiivista kehitystä ja ilmapiiriä.
“Kun Vuoden salolainen liikeidea -kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2015, ei Salossa vastaavaa ollut vielä järjestetty. Sen myötä niitä on kuitenkin tullut, ja säätiön kilpailut ovatkin osaltaan viitoittaneet tietä uusille kilpailuille ja tapahtumille”, hän huomauttaa.
Lisätietoa ja tarkennuksia kilpailuun
Lue artikkeli englanniksi täältä
Lue kilpailun mediatiedote 21.8.2024 Nuori salolainen Kasvuyrittäjä 2024 kilpailu käynnistyy
Ilmoittaudu maksutta 4.9 Business Breakfastille täällä, jossa klo 10.00 lanseerataan kilpailu. Huom! Rajallinen määrä paikkoja
Kilpailulomakkeet julkaistaan 4.9 klo 10.30 Yritysalon ja Säätiön sivuilla.
Artikkeli julkaistu 21.8.2024