Manutecin kasvustrategiassa mielikuvat ja teot lyövät kättä

Manutecin kasvustrategiassa mielikuvat ja teot lyövät kättä

 

Manutec Oy on viime vuosien nopeimmin kasvaneita yrityksiä Salossa. Sen tehokkaassa sopimusvalmistuskonseptissa näkyy huolellinen brändityö ja viimeistelty yritysekonomia. Niiden pohjalta syntynyt luottamus omaan toimintaan on pitänyt yrityksen nosteessa.

Sopimusvalmistaja Manutec Oy on vuodesta 2016 tasaisesti kasvattanut liikevaihtoaan. Ensimmäisen vuoden 230 000 euron jälkeen arvo kolminkertaistui vuosina 2017–2019. Lähivuosina liikevaihdolta odotetaan jo 5–6 miljoonaan lukuja. Se on kelpo kurssi reilu toistakymmentä henkilöä työllistävälle yritykselle.

“Toimintamme ydinajatuksena on alusta asti ollut prosessiosaaminen. Sen taustalla on alueen Nokia-konkareilta periytyvä maailmanluokan menetelmä-, prosessikehitys- ja johtamisosaaminen. Tämän myötä olemme voineet tarjota palveluitamme laajasti, eikä ole tarvinnut segmentoitua. Kasvu on pysynyt tasaisena, sillä toimintamme on hyvin organisoitua, kertoo Hannu Karlsson, yksi Manutecin osakkaista.

Lean-osaaminen on Manutecin yrityskulttuurin kivijalka. Se näkyy toiminnan kaikilla osa-alueilla tilauksista keräilyyn ja lähetyksiin.

“Lean-maailmassa kaikelle on paikkansa, mikään ei saa olla sattumaa. Usein siisteys liitetään ‘puhtauteen’, mutta tässä on kyse organisoimisesta. Kun lean-kulttuuri on jalkautettu yritykseen, toimivat kaikki työntekijät sen pohjalta. Silloin kasvulle ei ole sisäisiä esteitä”, tietää Manutecin toimitusjohtaja Kirsi Junnilainen.

Suuri näkyvyys tarjoaa uskottavuutta

Manutecin taustalla on tuotannonkehittäjä IT-line Oy, jonka toimitusjohtaja Hannu Karlsson ryhtyi palkkatuella kehittämään sopimusvalmistusta vuonna 2013. Mukaan tähän projektiin valittiin Kirsi Junnilainen.

Aluksi sopimusvalmistusta tehtiin kahdessa kiinteistössä. Pienistä toimeksiannoista edettiin suurempiin. Yrityksen saama palkkatuki auttoi myös rekrytoimaan uusia työntekijöitä ja laski kynnystä ottaa riskejä.  Kun tilausmäärät kasvoivat, eriytettiin Manutec omaksi yrityksekseen vuonna 2016 ja sopimusvalmistus vietiin Inkereentielle vuonna 2019, vanhan Hellan tiloihin. Jo silloin Karlsson tunnisti, että suuri investointi tiloihin on edellytys toiminnan kasvattamiselle.

“Olemme halunneet ottaa isojakin riskejä ja toimia etukenossa. Tällä alalla toimiessa pitää olla uskottavuutta, mitä suuri tehdas tarjoaa. Se on muna-kana-padoksi: et saa asiakkaita, jos ei ole näyttöjä. Ja toisaalta vain näkyvyyden myötä asiakkaiden kiinnostus kasvaa”, Karlsson sanoo.

Konkretia ja mielikuvat puhuttelevat asiakasta

Junnilainen ja Karlsson näkevät Manutecin kasvun takana kolme päätekijää: oikeat partnerit, rahoituksen ja brändityön.

Aivan Manutecin naapurissa toimii metalliyritys Stremet, jonka hallituksen puheenjohtaja Hans Strömberg on myös vahvasti mukana Manutecin toiminnassa ja tuo mukaan vakautta. Ennen pandemia-aikaa yrityksen liikevaihto kasvoi keskimääräisesti 119 prosenttia vuodessa. Korona-aikana yrityksen tilauskanta jatkoi kasvuaan, ja tilausten euromääräinen kasvu vaati merkittävästi lisää käyttöpääomaa. Siihen vastattiin omistusjärjestelyllä, jonka myötä pystyttiin vastaamaan uuden suuren asiakkaan kysyntään.

“Kasvu on vaatinut järjestelyjä. Aluksi Manutecin 300 neliön tiloissa työskenteli pari kolme henkilöä. Nyt meillä 3 000 neliön tehdas ja yli 20 henkilöä. Kasvu on muuttanut organisaatiorakennetta, lisännyt toimintaan ostoa, logistiikkaa ja johtoa. Mutta kasvuun pitääkin uskaltaa vastata radikaaleillakin muutoksilla. Pitää huolehtia yritysekonomiasta henkilöstöineen ja johtajineen”, Karlsson sanoo.

Manutecilla konkreettisten edellytysten lisäksi tärkeitä tekijöitä ovat myös markkinointi ja brändi. “On annettava mahdollisuuksia suuruuden mielikuvan luomiseen”, niin kuin Junnilainen luonnehtii.

“Strategiassamme toimintamme nojaa isoihin tiloihin ja tuotantoon. Se on osa brändiämme, jolla haluamme viestiä ulospäin. Kustannustehokkuuden lisäksi asiakkaille on tarjottava positiivinen mielikuva. Meillä sen osia ovat esimerkiksi siisteys ja järjestys.”

Brändäysvinkit jakoon

Manutecin brändityö tarjoaa esimerkkejä myös muille yrityksille. Junnilaisen mukaan mielikuvien käyttöä voi soveltaa monilla toimialoilla.

“Usein pienillä yrityksillä on haasteita saada isoja asiakkaita. Silloin oikeat viestintäkanavat ja huolella luotu brändi nousevat markkinoinnin keskiöön. Manutecilla ratkaisuna oli hakea vauhtia muuttamalla Hellan kiinteistöön. Meille mielikuva suuruudesta on tärkeää”, Junnilainen sanoo.

“Toiminnan pitää olla myös skaalautuvaa, ja siinä osaajat auttavat. Ilman osaajia ei ole mahdollista kouluttaa uusia osaajia. Ihmiset ovat konkreettisesti keskiössä, kun toimintaa buustataan“, Karlsson lisää.

Manutecilla tilauskanta on nyt ennätystasolla. Maailmalla logistiikkakustannukset lisäävät lähituotantoa, johon monet yritykset investoivat. Näitä asiakkaita Manutecillakin kalastellaan. Kasvu tietää lisää henkilöstöä, mikä on tilaisuus tehdä lisää brändityötä.

“Aina kun hyvin brändätty yritys rekrytoi, maksaa se sille takaisin. Se näkyy siinä, että brändimielikuva yhdistyy alueellisen elinvoimaisuudenkin kasvuun”, Karlsson muistuttaa.

Tervetuloa 24.3 tilaisuuteen Manutecille

Katso tarkemmin tilaisuuden ohjelma, jossa mukana mm. Petri Merisaari ja ilmoittaudu mukaan tästä

 

Artikkeli liittyy Yrityssalon Buustia businekseen -hankkeeseen, josta voit lukea lisää täältä