Alumiiniosaaja GreenLab Finland vahvistaa brändiään tarjoamalla tuotteitaan laajalti teollisuuden tarpeisiin

 


GreenLab Finland Oy:n toimitusjohtaja Jarno Ruohonen (oik.) kehittää yritystä poikansa Väinön kanssa. Väinö toimii tuotannon tehtävissä ja vastaa materiaalitilausten toimituksista. Tärkeä yhteistyökumppanuus on syntynyt yhdessä DA-Team Oy:n Tommi Jokisen (vas.) ja Daniel Kurkolan kanssa. He tarjoavat yritykselle muun muassa automaatioratkaisuja.

 

Alumiiniosaaja GreenLab Finland vahvistaa brändiään tarjoamalla tuotteitaan laajalti teollisuuden tarpeisiin

 

Alumiiniprofiileja ja lineaarijärjestelmätuotteita myyvä GreenLab Finland Oy on muutamassa vuodessa kasvanut aurinkoenergiateollisuuden alihankkijasta monipuoliseksi teollisuusyritysten luottokumppaniksi. Yritys on saneerannut tuotantotilansa sekä tiivistänyt yhteistyötä automaatiolaitteita valmistavan DA-Team Oy:n kanssa, millä tavoitellaan huomattavaa markkinaosuuden kasvua. Liiketoiminnan kehittämistä uhkaa hidastaa meneillään oleva pandemia, joka vaikuttaa yritysten investointihalukkuuteen ja hankaloittaa materiaalihankintaa.

 

GreenLab Finland Oy:n toimitusjohtaja Jarno Ruohosella on yli 25 vuoden kokemus alumiiniprofiilirakentamisesta. Hän on aikaisemmin johtanut kahta samalla alalla toiminutta yritystä, MiniTec Finland Oy:tä ja MiniTec Estonia OÜ:tä, kunnes myi nämä Addtech-konsernille vuonna 2008. Ruohonen jatkoi Addtechiin kuuluvan Movetecin palveluksessa vastaten MiniTec-alumiiniprofiililaiterakennuksesta vuoteen 2017 asti, jolloin hän aloitti työt GreenLabissa.

“Aikaisemmin teimme tuotantoautomaatioratkaisuja pääasiassa aurinkoenergiateollisuuteen. Nyt tarjoamme alumiinisia rakenneprofiileja ja lineaarituotteita sekä niiden oheistuotteita laajalti koko Suomen teollisuuden asiakkaille”, Ruohonen sanoo.

GreenLabin kehityksen taustalla on visio, joka määritti suunnan uuden tekemiselle vuonna 2020. Noustuaan yrityksen johtoon Ruohonen tunnisti, että aika oli kypsä kasvulle.

“Olemme lähteneet kasvattamaan tuoteperhettä. Uusia tuotteita olemme esitelleet esimerkiksi alihankintamessuilla. Sitä kautta on tullut uusia asiakkaita. Nyt niitä on jo noin 250 – paljon laitevalmistajia ja insinööritoimistoja ympäri Suomen. Tarjoamme alihankintaa, mutta teemme myös räätälöityjä ratkaisuja”, Ruohonen kertoo.

Tämä kaikki on edellyttänyt lisää tilaa. Vuoden 2020 alussa Muurlan kyläraitin varrella sijaitsevan GreenLabin kiinteistöjä ryhdyttiin saneeraamaan. Nyt tontilta löytyy tarvittavat tilat tuotannolle ja liiketiloille. Uusi varastotila tarjoaa mahdollisuuden pitää yllä suuriakin puskureita. Se on yrityksen uuden konseptin kivijalka.

“Tarjoamme laatua ja kustannustehokkuutta. Tässä auttaa se, että asiakas saa tarvitsemansa tuotteet lyhyellä toimitusajalla ja voi luottaa siihen, että toimitusajat pitävät. Varastossamme on 120 000 tonnia alumiinia, josta voimme lähteä työstämään eri osia asiakkaiden tarpeiden mukaan. Se on viisinkertainen määrä siihen verrattuna, mitä yrityksen alkutaipaleella tarjosimme. Jos kasvu jatkuu suunnitellusti, tarvitsemme uuden 1200 neliön laajennuksen jo vuoden 2022 kesällä tai viimeistään vuonna 2023”, Ruohonen sanoo.

 

GreenLab Finland Oy:n kasvukonsepti on tuonut mukanaan laajennuksia. Yrityksen Muurlassa sijaitsevalta tontilta löytyy nyt tuotanto- ja liiketilat sekä ulkovarasto, joka mahdollistaa suurtenkin puskureiden ylläpitämisen.

Synergiaetuja tutusta kumppanuudesta 

Toinen keskeinen muutos liittyy yhteistyöhön tutun kumppanin kanssa. DA-Team Oy tukee GreenLabin toimintoja automaatioratkaisuilla. Yritykset toimivat saman katon alla Muurlassa, ja pian mahdollisesti yhteisen nimenkin. Toimitusjohtaja Tommi Jokinen ja automaatiosuunnittelija Daniel Kurkola ovat innoissaan yhteistyöstä.

“Olemme käyttäneet Jarnon toimittamia komponentteja 10 vuoden ajan. Kun GreenLab otti uuden suunnan hänen johdollaan, mietimme miksi emme tekisi yhteistyötä puolivalmisteiden kanssa. Me puolestamme helpotamme Jarnon taakkaa tarjoamalla hänelle automaatioratkaisuja. Synergiaedut ovat ilmeiset”, Jokinen sanoo.

Pitkä yhteistyö on myös kasvattanut verkostoja, josta molemmat yritykset hyötyvät.

“Pitkä historia on eduksi, sillä automaation kehitystä seuraamalla olemme saaneet oppia kilpailijoista ja kansainvälisistä markkinoista. Kiertäminen Aasiassa on ollut välttämätön kokemus opin saamiseksi. Nyt on hyvä lähteä toimimaan, kun läksyt on tehty”, Ruohonen sanoo.

 

Jarno Ruohosella on yli 25 vuoden kokemus alumiiniprofiilirakentamisesta. Tarkoituksena on tarjota laiterakentajille ja suunnitteluinsinööritoimistoille mahdollisimman valmiita, heidän työtään helpottavia ratkaisuja.

Liiketoiminnan monipuolista hallintaa

Liiketoiminnan edistämiseksi on kehitettävä markkinointia ja vahvistettava toimintamallia. Avainsana on hallinta. Sen Ruohonen taitaa.

“Kun yritys on ottamassa uutta suuntaa, on uuden brändin luomisessa oltava tarkkana. Luottamus asiakkaiden silmissä on meille elintärkeää. Siksi emme tarjoa mitään, mitä emme voi toimittaa”, hän vakuuttaa.

GreenLabilla luotettavuutta vahvistetaan siisteillä ja puhtailla tuotantotiloilla. Jo se, että asiat ovat paikallaan siellä missä pitääkin, on osa tuotantomallin järkevöittämistä.

“Kehitämme varastointia ja järjestelmän hallintaa yhdessä Tommin ja Danielin kanssa. Lisäksi haluamme olla näkyvillä siellä, missä asiakkaatkin ovat. Olemme panostaneet esimerkiksi selkeisiin verkkosivuihin ja hakukonelöydettävyyteen Googlessa”, Ruohonen listaa.

Vain korona kasvun tiellä

Näillä toimilla GreenLab vahvistaa kasvustrategiaansa. Liiketoiminnan tehostamiseen kuuluu tilausmäärien kasvattaminen ja suotuisan hintatason säilyttäminen. Koronapandemia on tehnyt yhtälöstä ongelmallisen.

“Samaan aikaan, kun haluaisimme lisätä kasvua, ovat liikemaailmaan realiteetit tulleet tielle. Korona on tehnyt rahoittajat aroiksi. Siksi toiminnan edistämiseksi pitäisi löytyä omaa pääomaa tai rahoituskumppaneita. Tuotteillemme on kuitenkin kysyntää. Jotta siis voidaan pysyä menossa mukana, on kasvua oltava”, Ruohonen järkeilee.

Ratkaisuna GreenLab tarjoaa asiakkaille varmuutta, mihin vastataan suurella varastokapasiteetilla ja laajennetulla tuoteperheellä. Samalla asiakkaille voidaan tarjota vaihtoehtoja.

“Investoimalla tuotantoon ja varastotiloihin voimme toimia tehokkaammin ja kasvattaa yritystä. Siinä ne kasvun edellytykset ovat”, Ruohonen tiivistää.

GreenLabilla on myös suunnitteilla sähköisten ratkaisujen tuominen mekaanisten ratkaisujen rinnalle. Tarkoituksena on tarjota laiterakentajille ja suunnitteluinsinööritoimistoille mahdollisimman valmiita, heidän työtään helpottavia ratkaisuja.

“Tuotemäärien ja myynnin myötä voimme kasvattaa resurssejamme. Nyt näkymät ovat hyvät. Ensi vuonna tavoitteena on tuplata asiakasmäärä ja nostaa liikevaihto 1 600 000 euroon. Mutta korona on tässä vedenjakajana. Jos pandemia jatkuu, voivat investoinnit tyrehtyä ja suunnitelmat siirtyä”, Ruohonen huomioi.

 

Tutustu tarkemmin yritykseen GreenLab Finland Oy | Katso video