Virtasenkauppa luottaa digitaalisen kaupan kasvuun

 

Virtasenkauppa on helposti lähestyttävä yritys, sanoo yrittäjä Mikko Virtanen. Verkkokauppaympäristössä siihen kuuluu keskustelu asiakkaiden kanssa sekä niin onnistumisten kuin epäonnistumisten julkaiseminen.

 

Virtasenkauppa luottaa digitaalisen kaupan kasvuun

 

Digitaalisuuden murros on siirtänyt kaupankäyntiä kivijalkaliikkeistä verkkoon, ja se on tuonut haasteita monille yrittäjille. Salolainen Virtasen Moottori Oy on vastannut muutokseen verkkokauppaa ja digimarkkinointia kehittämällä. Yrittäjä Mikko Virtasen mukaan toimien taustalla on sukuvika: jatkuva halu uudistua.

 

Virtasenkauppa, tuo salolaisille tuttu, jo 1940-luvulla alkunsa saanut yritys, on vuosien varrella tarjonnut asiakkaille autokorjaamo-, moottorikoneistus- ja varaosamyyntipalveluja. Kun markkinointinimi vaihtui Virtasen moottorista nykyiseen muotoon vuonna 2009, haluttiin ostajille viestittää luotettavuutta, rehellisyyttä ja ja positiivista suomalaisuutta. Tuttuus ei ole kuitenkaan estänyt yritystä uudistumasta. Sen huomatakseen voi vierailla yrityksen verkkokaupassa ja myymälässä.

“Perustimme verkkokaupan noin 15 vuotta sitten, samaan aikaan kun tulin töihin taloon. Itseäni ei autojen ropaaminen niinkään ole koskaan kiinnostanut, IT-jutut enemmänkin. Tätä nörttitaustaa pääsin sitten heti soveltamaan käytännössä”, muistelee Mikko Virtanen, Virtasenkaupan nykyinen yrittäjä.

Aluksi verkkokaupan myyntiartikkelit koostuivat autojen tuning-osista. Kun niiden suosio väheni, siirryttiin työkalujen myyntiin. Sittemmin tuotteita on voitu tarjota eri asiakassegmenteille. Tärkeimmäksi segmentiksi on muodostunut omakotitalon tai mökin omistava mies, joka ajaa autoa.

“Myymme paljon puutarhaan ja autoiluun liittyviä tuotteita. Viime aikoina klapikoneet ovat menneet kaupaksi. Parin vuoden sisällä olemme myös rakentaneet lelumyyntiä, jossa asiakkaina on lapsilleen tai lahjaksi leluja ostavat naisasiakkaat”, Virtanen kertoo.

 

 

 

Asiakaspalvelussa yrityksellä oltava kasvot

Verkkokaupan ylläpito ei ole Virtasenkaupalle vain tuotteiden myymistä. Vähintäänkin yhtä tärkeää on asiakaspalvelu. Esimerkkeinä tästä ovat takaisinsoittojärjestelmä, chat-palvelu ja vapaasti vastattavat verkkokyselyt.

“Haluamme olla kasvollinen ja helposti lähestyttävä talo. Keskustelemme mielellämme asiakkaiden kanssa ja reagoimme kysymyksiin saman päivän aikana. Haluamme vastata myös negatiiviseen palautteeseen. Julkaisemme verkkokaupassamme kaikkien nähtäville niin onnistumiset kuin epäonnistumiset”, Virtanen toteaa.

Työ on reagoimista teknologian jatkuvaan kehitykseen, mikä korostuu digitaalisessa kaupankäynnissä. Virtanen sanoo, että se on perheyritykselle tuttua: “Jo isoisäni oli eräänlainen Pelle Peloton. Kehitystyö on meillä Virtasilla sukuvika. Itsekin tylsistyn helposti, joten uuden kehittäminen on aina mielekästä.”

 

Monimutkainen kenttä

Kun Virtanen tuli mukaan yritykseen 2000-luvun alussa, oli hänellä tuoreessa muistissa, kuinka yritys oli tarjonnut varaosia 90-luvulla säästeliäästi eläville asiakkaille. Vuosikymmenen lopulla tuli sitten uusi lama. Toistuuksi trendi tasaisin väliajoin?

“Ei välttämättä”, Virtanen huomauttaa. “Nykyisin autot ovat kestäviä, eikä varaosamyynti ole samalla tasolla kuin 90-luvulla. Kaupankäynnin uhat ja mahdollisuudet liittyvät aina aikaansa. Tällä hetkellä kotimaanmatkailu ja viihtyvyys on näkynyt kaupassa. Harrastusvälineille ja ulkoporealtaan tarvikkeille on kysyntää, ja niitä me sitten tarjoamme.”

Haasteena digitaalisessa kaupassa on digiympäristön jatkuva muuttuminen. Kun teknologia päivittyy, vaihtuvat myös kaupankäynnin tavat. Virtanen tietää, että kymmenessä vuodessa ihmisten tapa ostaa muuttuu, mikä vaatii jatkuvaa kehittämistä.

“Trendit tulevat ja menevät. Mutta onneksi meillä on asiakaskunta, joka ei juuri harhaile. Se tekee liiketoiminnasta helpommin ennustettavaa. Nuorempia segmenttejä olisi vaikeampi tavoittaa.”

Kaupankäynnin etuina ovat digitaalisuuden tarjoamat työkalut, joilla myyntiä ja markkinointia voi optimoida. Virtasenkaupassakin panostetaan näkyvästi hakukonelöydettävyyteen ja sosiaalisen median näkyvyyteen.

“Google Ads kattaa suuren osan digibudjetistamme. Sen ehdottomia hyötyjä ovat markkinoinnin kohdentaminen, mittaaminen ja skaalaamaan. Yhteistyö verkossa tarjoaa myös orgaanista näkyvyyttä. Esimerkiksi Facebookin Ihme Härvelit -ryhmästä olemme saaneet hyviä projektikertomuksia. Haluamme lisätä myös blogiyhteistyötä ja vaikuttajamarkkinointia. Tällä alalla se on vielä lasten kengissä, mutta Ihme Härvelit -ryhmä on askel oikeaan suuntaan”, Virtanen sanoo.

Kehitystyö kulkee Virtasenkaupan yrittäjillä suvussa. Vasemmalla nykyinen yrittäjä Mikko Virtanen vierellään isänsä Pekka Virtanen.

Seuraavaan murrokseen jo varauduttu

Virtasenkaupalle digitaalinen kauppa on lisännyt myyntiä. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli noin 10 miljoona euroa. Tälle vuodelle odotetaan muutaman kymmenen prosentin kasvua.

“Olemme olleet ilman muuta koronavoittajia. Verkkokauppa on käynyt hyvin osaavalla markkinoinnilla ja sopivilla tuotevalinnoilla. Joitain tuotteita olemme ostaneet sisään riskillä, mutta samalla olemme voineet myydä niitä ainoana Suomessa. Nyt on voimakas kasvu käynnissä. Pian voimme luultavasti palkata lisää väkeäkin”,  Virtanen kertoo.

Digiympäristön muutoksen ohella myös myytävät tuotteet muuttuvat. Virtasen mukaan laajemmat muutokset otetaan vastaan harkiten ja eteenpäin mennään päivä kerrallaan.

“Seuraava murros tulee liittymään sähköautojen käyttöönottoon. Kun pakoputket ja muut osat jäävät autoista pois, tullaan myymään niitä korvaavia osia. Se vaatii myös henkilökunnan koulutusta. Toisaalta autoissa monet osat säilyvät ennallaan, kuten alustat ja jarruosat.”