Salon metalliyritykset ja rokkibändi Popeda tekevät metallialaa tunnetuksi Salon iltatorilla elokuussa

 


Salon iltatorilla järjestetään 11.8. Metallia Salosta -tapahtuma. Yrityssalon Juha Metsänoja (vas.) ja Caudillo Oy:n Jari Laakkio näkevät sen mahdollisuutena salolaisille metallialan yrityksille palkata uusia osaajia. 

 

Salon metalliyritykset ja Popeda tekevät metallialaa tunnetuksi Salon iltatorilla elokuussa

 

Salossa etsitään metallialalle kuumeisesti uusia osaajia. Elokuussa Salon iltatorilla järjestettävä Metallia Salossa -tapahtuma kutsuu metalliteollisuuden yritykset ja alan osaajat verkostoitumaan ja keskustelemaan metallialan muutoksesta. Rock-yhtye Popedan odotetaan tuovan paikalle ennätysyleisön.

Salon elinkeinoelämää ovat perinteisesti hallinneet kaksi toimialaa: maatalous ja metalliteollisuus. Niiden rinnalla 1990- ja 2000-lukujen matkapuhelinbuumikin jää varjoon.

Näin ainakin jos Caudillo Oy:n Jari Laakkiolta kysytään. Hän on toiminut yli 25 vuotta yrityskonsulttina ja osaa katsoa Nokia-aikaa kauemmas.

“Metallialalla on Salossa syvät juuret, jotka ulottuvat aina 1700-luvulle. Täällä on aina ollut raskasta teollisuutta, kuten autojen ja laivojen valmistusta. Alihankintaa on tehty Koneen ja Sandvikin kaltaisille jäteille. Tuon herruuden Nokia vain hetkellisesti kyseenalaisti”, Laakkio muistuttaa.

Nyt on koittamassa metallialan uusi valtakausi. Salossa siitä kertovat alan muuttuminen yhä monimuotoisemmaksi sekä alueen metalliyritysten työvoimapula. Salossa muutoksen taustalla on iso joukko suurempien yritysten varjoon jääneitä pk-yrityksiä, joilla on Nokian vuosilta perittyä huippuosaamista.

“Aina kun ulkopuoliset kysyvät, miten Salon metalliala voi, tulee monille yllätyksenä, kuinka hyvä alan työtilanne täällä on. Nytkin on tarvetta osaajille”, Laakkio sanoo.

Hän lisää, että paikalliset toimijat nojaavat alan ajankohtaisiin vaatimuksiin. Niitä ovat kansainvälisyys ja kestävä kehitys, lean-menetelmät sekä jatkuva kehittäminen ja automaatio.

”Salolaisilla yrityksillä on nyt tilaisuus houkutella alan parhaita työntekijöikseen. Mielikuva Salosta Varsinais-Suomen metallikeskittymänä on perusteltu”, Laakkio tietää.

Yrittäjien näköinen tapahtuma

Tuon mielikuvan puolesta liputetaan elokuussa Salon iltatorilla, kun paikalliset metallialan yritykset järjestävät torstaina 11.8. Metallia Salosta -tapahtuman. Sen odotetaan tuovan paikalle ennätysyleisön. Eikä vähiten esiintyjäksi kiinnitetyn Popedan vuoksi.

“Popeda vetoaa teollisuuden yrittäjiin ja alasta kiinnostuneisiin. Bändin voi odottaa tuovan paikalle reilusti toistakymmentätuhatta kävijää, sillä olihan [laulaja] Pate Mustajärvikin nuorena hitsaaja. Hän voisikin sytyttää hitsipillin lavalla”, Laakkio ideoi.

Ajatus Metallia Salosta -tapahtumasta syntyi viime syksynä, kun salolaiset yrittäjät halusivat viestiä alan muutoksista kaupunkilaisille ja ulkopuolisille. Salon iltatori oli luonteva valinta tapahtumapaikaksi, sillä se on salolaisten yrittäjien organisaatio.

Mukana hankkeessa on joukko nimekkäitä metallialan toimijoita: DecoWorks Oy, Högfors Oy, Jame-Shaft Oy, Manutec Oy, Marine Alutech Oy, Punta Oy, Salon Konepaja Oy, Saloteam Oy, Stremet Oy, Wipro Oy ja Western Shipyard Oy Ltd. Yrityssalo on niin ikään yksi järjestäjistä.

“Iltatori on luonteva kohde tällaiselle tapahtumalle. Lisäksi se ollut perinteinen kesätapahtuma jo 1980-luvulta asti, joten tapahtumaan voi odottaa väkeä Salon ulkopuoleltakin”, sanoo Yrityssalon erityisasiantuntija Juha Metsänoja, Laakkion ohella toinen hankkeen koordinaattoreista.

 

Salon iltatori on ollut perinteinen kesätapahtuma jo 1980-luvulta asti. Laakkio ja Metsänoja odottavat Popedan tuovan paikalle ennätysyleisön.


Matalan kynnyksen kohtaamisissa työnantajamielikuva kirkastuu

Siinä missä Metallia Salosta -tapahtuma on markkinointipaikka uusia osaajia etsiville yrityksille, toimii se samalla näyteikkunana metallialalle pyrkiville nuorille. Siksi yritysten on syytä kiinnittää huomiota työnantajamielikuvaan.

“Nyt on käynnissä työntekijän markkinat. Parhaimmat osaajat ovat nuorempaa polvea. Heille kestävyys, työkulttuuri ja työssäviihtyvyys ovat tärkeitä arvoja. Heillä on mistä valita”, Metsänoja sanoo.

“Mutta on tässä tilaisuus yrityksilläkin. Jos jokainen yritys onnistuu illan aikana rekrytoimaan edes yhden tai kaksi työntekijää, on tapahtuman kulut katettu yli kymmenkertaisesti”, Laakkio laskee.

Salon iltatorilla rekrytoinnin annetaan tapahtua luontevasti. Luvassa on vapaamuotoista kontaktointia ja matalan kynnyksen kohtaamisia. Horninkadun puoleiselle torin laidalle tulee telttoja, joissa voi tutustua yrityksiin. Torin lavalla on näyttö, jolla esitellään yritysten palveluja. Popedan keikan lisäksi illaksi on suunniteltu puheita metallialan muutoksesta ja tulevaisuudesta.

“Ala on muuttunut yhä monimuotoisemmaksi ja se vaatii monenlaista osaamista. Kaikki metallialasta kiinnostuneet ovat tervetulleita tapahtumaan. Koska ilta tuo yhteen paljon alan osaajia, voi se hyvinkin synnyttää verkostoja yritysten välille. Ja vaikka tapahtumasta ei jäisi mitään käteen illan aikana, jättää se varmasti positiivisen muistijäljen Salosta metallialan osaamiskeskittymänä”, Laakkio sanoo.

 

 

RekrySalo hankkeessa keskitytään mm.  yritysten rekrytointiosaamisen kasvattamiseen,  kannustetaan kasvuun ja rekrytointeihin sekä digitaalisten työkalujen ja palvelujen tehokkaaseen käyttöön. Metallia Saloon -tapahtuman yksi tavoite oli saada näkyvyyttä metallialan akuutille työvoimapulalle ja mukanaolevien yritysten avoimille työpaikoille.
Lue lisää RekrySalo -hankkeesta. Hanketta rahoittaa Varsinais-Suomen Liitto