Digivinkki #9 Arvonnan säännöt Facebookissa ja Instagramissa


Arvonnan säännöt Facebookissa ja Instagramissa

Vinkin vaikeusaste: helppo

Markkinointiarpajaiset tai sen tyyliset julkaisut ovat yksi tapa saada yritykselle näkyvyyttä. Kilpailu houkuttaa ja sitouttaa sosiaalisen median kanaviesi kohdeyleisöäsi. Arvontaan on helppo osallistua hetken mielijohteesta. Kukapa ei haluaisi voittaa ämpärillistä irtokarkkeja. Arvonta on kuitenkin aina arvonta ja siksi se sitouttaa myös ns. ulkopuolisia palkinnon kuva silmissä. Joten vaikka markkinointiarpajaisten järjestäminen saa analytiikan pomppaamaan kauniisti plussan puolelle, huolehdi aina myös muun sisältösi laadukkaasta ja yhdenmukaisesta tuottamisesta.

Tässä vinkit miten saat helposti luotua arpajaiset Facebookiin ja Instagramiin.

Milloin käytän sanaa arvonta ja milloin kilpailu?

Käytä sanaa ”arvonta”, mikäli voittaja valitaan sattuman perusteella. Kilpailu-sanaa käytettäessä tulee määritellä tarkasti voittoon oikeuttava tieto tai taito ja miten sitä mitataan. Huomioi kuluttaja-asiamiehen määräys siitä, että arvonnan säännöt tulee olla esillä selkeästi ja saatavilla esimerkiksi verkkosivuilla tai somejulkaisun alla kommenttikentässä, niin etteivät ne jää kuluttajalle epäselväksi tai vaikeasti saavutettaviksi.

Kuluttaja-asiamiehen linjaukset: markkinointiarpajaiset

Asiat, jotka on kerrottava Facebook ja Instagram-arvonnan yhteydessä

  • kuka järjestää arvonnan tai kilpailun
  • arvonnan tai kilpailun alkamis- ja päättymisaika
  • taitoon tai tietoon perustuvan kilpailun ratkaisuperusteet (mikäli kyseessä ei ole arvonta)
  • arvonnan ajankohta ja osallistumisaika
  • miten voittajalle ilmoitetaan voitosta ja palkinnon luovuttamisesta

Lisäksi on ilmoitettava, että jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook tai Instagram kaikesta vastuusta ja ettei Facebook tai Instagram sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä se liity mitenkään Facebookiin tai Instagramiin. Teksti ”Facebook ei ole mukana arvonnassa” täyttää säännön melko hyvin, mutta on suositeltavaa kirjoittaa koko sääntö sellaisenaan.

Vastuunvapauslausekkeen voi myös kirjoittaa omille verkkosivuille ja viitata tähän arvontajulkaisussa, josta siihen on helposti päästävä. Instagramin suhteen ota huomioon, että julkaisuun laitettu linkki ei ole klikattavissa ja täten suosittelemme kirjoittamaan vastuuvapautuslausekkeen kommenttien joukkoon. Näin julkaisusta ei tule virallisen kankeaa.

Miten kiinnittää kommentti Instagramissa?

Kommenttien kiinnittäminen on ihanan helppoa. Kerrallaan voit kiinnittää enintään kolme kommenttia. Kiinnittämällä kommentit ne ovat katsojalle ensimmäisinä esillä. Tämän avulla voit myös nostaa postauksen sisältä tärkeimmät kommentit esiin.

Kommentin kiinnittäminen käy näin (katso myös video listan alta)

  1. Avaa Instagram sovellus puhelimellasi ja se julkaisu jonka kommentin haluat kiinnittää
  2. Avaa julkaisun kommentit
  3. Pyyhkäisen haluamasi kommentin kohdalla vasemmalle
  4. Valitse nupineulan näköistä kuvaketta
  5. Valintasi jälkeen kommentin alla on nupuneulakuvake sekä teksi “kiinnitetty”
  6. Voit irrottaa kiinnitetyn kommentin samalla kaavalla

Instagram kommentin nostaminen pysyväksi – avaa video tästä tai yllä olevasta kuvasta

Vapaaehtoisia sääntöjä arvonnan onnistumisen tueksi

Mitä jos arvonnan voittajaan ei saada yhteyttä
Sääntöihin voi määritellä minkä ajan voittajan vastausta odotetaan, jonka jälkeen arvonta suoritetaan uudelleen (esim. kaksi päivää).

Jos arvonnan kommentteihin tulee ei-toivottua sisältöä
Sääntöihin voi kirjata, että arvontaan osallistuminen voidaan evätä epäsopivan toiminnan vuoksi.

Jos yritys haluaa muuttaa sääntöjä
”Pidätämme oikeuden sääntömuutoksiin” kannattaa kirjoittaa sääntöihin varmuuden vuoksi.

Jos arvonnan voittaja ei voi vastaanottaa palkintoja
Sääntöihin voidaan kirjata, että ”järjestäjä ei vastaa toimittamisen esteistä ja arvonnan voittaja vastaa voiton hyväksymisestä aiheutuvista kuluista”

Tällaisenaan arvonnan sääntölistasta tulee melko pitkä, jolloin arvonnan järjestäjän kannattaa miettiä sääntöjen lisäämistä omille verkkosivuilleen ja viitata niihin arvontajulkaisussa tai laittaa somejulkaisussa ne kommenttikenttään.

Mitä voidaan ja mitä ei voida edellyttää osallistujalta Facebookissa

Facebook-arvonnan järjestävä voi asettaa ehtoja osallistujalle seuraavasti:

  • Organisaation Facebook-sivujen tykkäämistä
  • Arvontapäivityksestä tykkäämistä tai siihen reagoimista
  • Yksityisviestin lähettämistä
  • Arvontapäivityksen kommentointia. Voit myös määritellä mihin kommentin on liityttävä. On hyvä ohjata kommentit tuotteisiin tai palveluihin huomioarvon lisäämiseksi.

Facebook-arvonnassa on kiellettyä edellyttää osallistujalta:

  • Edellyttää osallistujaa merkitsemään eli tägäämään kaveria julkaisun kommenttikenttään. Voit kuitenkin sanoa esimerkiksi ”Osallistu arvontaan tykkäämällä tästä päivityksestä ja kommentoimalla minkä värinen tuote olisi mieleisesi. Kuka kavereistasi haluaisi saman värisen tuotteen?”. Näin kaverin mainitseminen ei ole ehto osallistumiselle vaan vapaaehtoinen vastaus kysymykseen.
  • Edellyttää jakamaan päivitystä omalle tai kaverin aikajanalle
  • Edellyttää vaihtamaan profiili- tai kansikuvaa

Mitä voidaan ja mitä ei voida edellyttää osallistujalta Instagramissa

Instagramissa voit edellyttää osallistujalta:

  • Kommentointia
  • Kaverin tägäämistä kommenttiin
  • Storyssa jakamista
  • Päivityksestä tykkäämistä
  • Profiilin seuraamista

Kiellettyä on virheellinen merkitseminen kuviin. Esimerkkinä ”Arvon tuotepakettia, jossa on oman tilani tomaatteja ja merkitsen kuvan #-hästägillä tai @-merkin kautta jonkin julkisuudenhenkilön tai tunnetun yrityksen, joka ei liity arvontaan lainkaan.”

Arvonta on parhaimmillaan pieni kuluttajatutkimus

Ennen kuin lähdet luomaan arpajaisia, mieti mitä haluat arvonnalla saavuttaa. Tuotteen käyttömotiivit, mihin käyttäisit tätä? Sisältöön liittyvät kysymykset, mitä haluaisit tietää lisää tuotteestamme/palvelustamme? Huomaa, että liian haastava tai epämääräinen kysymys ei kannusta vastaamaan.

Valitse palkinto oikein. Mieti miten palkinto liittyy liiketoimintaasi, onko palkinto tarpeeksi houkutteleva kohderyhmällesi. Palkinto voi sitouttaa: käynti paikan päällä tai osallistuminen kurssille.

Kiinnitä huomiota arvonnan visuaaliseen ilmeeseen, sillä sen näkee useampi kuin postauksia yleensä nähdään ja muista nostaa arvottava asia esille. Mieti myös minkä tavoitteen saavuttamisessa arvonta auttaa. Älä jää arvontoihin koukkuun!

Yrityssalon digivinkit:

Muualla verkossa

 

 

 

 

Julkaistu 30.11.2020 // Mainostoimisto Kuke

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

 

Digivinkit ovat osa Coastal Bootcamp -hankkeen toimenpiteitä. Tavoitteena on edistää yritysten digitaitoja ja -osaamista.
Lue lisää hankkeesta täältä