Vuoden 2021 somekanavien kuvakoko-ohjeistus
Vaikeusaste: helppo
Huom. päivitetty somekanavien kuvaohjeistus löytyy täältä.
Käytä aina kun voit oikean kokoista kuvaa sisällöissäsi
Kun kuvan koko on jo lähetettäessä oikea
- Tiedät miltä kuva tulee näyttämään julkaistussa sisällössä
- Ylläpidät hyvää laatua
- Voit valmistella kuvasi etukäteen tai tilata valmiit kuvat mediatoimistolta
Somekuvien muistilista
- Jos olet epävarma mitä kuvakokoa sinun tulisi käyttää, neliön muotoinen kuva on varmin valinta
- Kannattaa suosia neliön muotoisia kuvia ja etenkin pystysuuntaisia kuvia, sillä ne valtaavat enemmän tilaa käyttäjien ruudulta ja niille jää enemmän vaikutusvaltaa syötteeseen
- Älä koskaan aseta sisältöä liian lähelle kuvan reunoja
- Profiilikuvat ovat 1:1, mutta ne leikkaantuvat ympyrän muotoisiksi, joten kuvan kohde kannattaa keskittää kuvan keskelle
- Kuvia ja videoita voi ladata myös suuremmalla resoluutiolla mitä kuvakoko ohjeistuksessa on annettu. Edellä mainitut kuvasuhteet ja pikselit ovat vähimmäissuosituksia, joilla varmistetaan kuvien riittävä tarkkuus
- Facebookin mainoskuvissa ei ole enää 20 prosentin tekstirajoitusta, kts https://www.youtube.com/watch?v=ylg8rE9GhOI
- Kansikuvat rajataan mobiililaitteilla eli kannattaa suunnitella niiden sisältö mobiililaitteiden mukaan, jolloin se sopii kaikille laitteille
- Kuvia voi ladata sekä JPG sekä PNG:nä
- Videoissa kannattaa suosia resoluutiota 1280 x 720, joka vastaa HD- laatua
- Thumbnail on videon kustomoitu esikatselukuva
Lisätietoja
Yrityssalon digivinkit
Julkaistu 11.1.2021 // Mainostoimisto Kuke
Pidätämme oikeuden muutoksiin.
Digivinkit ovat osa Coastal Bootcamp -hankkeen toimenpiteitä. Tavoitteena on edistää yritysten digitaitoja ja -osaamista.
Lue lisää hankkeesta täältä