Digitaalisuus mullistaa matkailualaa

Pirjo Räsänen toimii Outdooractive Suomen maajohtajana ja tarjoaa matkailualan asiantuntijapalveluita Ellare-yrityksensä kautta


Digitaalisuus mullistaa matkailualaa – tiedolla johtaminen ja alan organisaatiot yrittäjän tukena

 

Matkailuala muuttuu vauhdilla, ja yrityksiltä edellytetään digitaalisten kanavien ja työkalujen hyödyntämistä. Oikeiden kanavien ohella kehityksessä korostuvat asiakasryhmien tunnistaminen ja tekoälyn hyödyntäminen.

Digitaalisten kanavien hyödyntämisestä on tullut välttämätöntä matkailualan yrittäjille. Alan tuotteistamisen ja kansainvälisyyden asiantuntija Pirjo Räsänen näkee, että tänä päivänä matkailuyrittäjän on mahdotonta pärjätä ilman digitaalisia prosesseja.

Hän antaa esimerkin matkailualan yrittäjästä, joka yhä hoitaa manuaalisesti kaikki palveluvaraukset.

“Otetaan opastetut retket, joihin liittyy useita osia. On järjestettävä opas, varusteet, liikenne ja logistiikka. Jos käytössä ei ole digitaalisia prosesseja, vaatii tämän palapelin hallitseminen yrittäjältä hirvittävästi aikaa ja resursseja. Myös tuotekehitystä ja markkinointia on vaikea tehdä ilman digitaalisuutta”, hän sanoo.

Räsänen toimii Outdooractive Suomen maajohtajana ja tarjoaa matkailualan asiantuntijapalveluita Ellare-yrityksensä kautta. Arjessaan hän näkee, miten nopeasti alan digikanavat muuttuvat. Silloin yrittäjän voi olla vaikea pysyä muutoksessa mukana.

“Silti digitaaliset palvelut, kuten varausjärjestelmät, ovat ratkaisu ongelmaan. Ne kun tarjoavat kaikkea verkkosivujen perustamisesta koko liiketoiminnan hallinnoimiseen yhdestä paikasta”, Räsänen tietää.

Tietoa saatavilla kahdesta datalähteestä

Räsänen kuitenkin korostaa, että vaikka tietoa digikanavista ja niiden hyödyistä on saatavilla runsaasti, ei se kuitenkaan usein ole yrittäjän ongelma.

“Haasteena on resurssien puute. Yrittäjällä ei ole arjessa aikaa. Ja vaikka tietoa olisikin saatavilla, voi sitä olla monien vaikea tulkita”, hän kertoo.

Asiakkaat kuitenkin etsivät tietoa digikanavista, joten siellä yrityksenkin on oltava. Mistä sitten voi tietää, mitä digikanavia asiakkaat käyttävät? Ja miltä markkina-alueilta löytyvät sopivat asiakkaat?

Tämän selvittämiseksi Räsänen kehottaa tarkastelemaan ennakoivaa dataa.

”Tietoa voi saada oman alueen matkailuorganisaatioilta. Visit Finland on laatinut segmentointitutkimuksia, joiden perusteella yritys voi hahmotella itselleen sopivia asiakassegmenttejä. Suuret matkailukanavatkin, kuten Booking ja Expedia julkaisevat raportteja. Myös Yrityssalo järjestää aktiivisesti koulutustilaisuuksia, joista voi saada tietoa.”

Yritykset voivat ammentaa myös omista tietolähteistä. Nimittäin tulkitsemalla olemassa olevista varaus- ja myyntikanavista kertynyttä dataa asiakaskäyttäytymisestä. Tässä tapauksessa datan tulkitseminen on yrittäjän omalla vastuulla.

“Siinä korostuu tiedolla johtaminen. Silloin yrittäjän haasteena voi olla se, että ei välttämättä osata tulkita omista kanavistaan kertynyttä dataa.”

 

Räsänen on lunotomatkailun asiantuntija. Tässä hän on itse töissä kentällä.

Kohderyhmien valinnasta ostopolulle

Dataa on kuitenkin syytä tarkastella, sillä sen avulla voi selvittää, miten erilaiset asiakasryhmät käyttäytyvät eri digitaalisissa kanavissa. Räsänen havainnollistaa kohderyhmien eroja.

”Esimerkiksi Outdoor Activessa kohderyhmäämme kuuluvat ulkoilmamatkailusta kiinnostuneet perheet sekä sekä miehet että naiset. Kilpailijamme kuten AllTrails ja Komoot taas keskittyy urheilullisiin miehiin. Tämä osoittaa, kuinka tarkasti palveluntarjoajat voivat määritellä kohderyhmänsä.”

Kun kohderyhmät on selvillä, tulee varmistaa, että yrityksen digitaalinen ostopolku on sujuva ja asiakkaan tarpeet huomioiva.

”Ostopolku on osa laajempaa digitaalista ekosysteemiä, johon kuuluu myös taloushallinto, logistiikka ja muut osa-alueet. Koko prosessin on toimittava saumattomasti”, Räsänen painottaa. “Suunnittelutyö voi olla pitkä prosessi, mutta se on ratkaisevan tärkeä yrityksen menestykselle.”

Tekoäly ohjeistettava vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin

Digimurroksen näkyvimpä työkaluja on tekoäly. Sitä hyödyntämällä yritykset voivat kehittää omia palvelujaan ja parantaa asiakaskokemusta.

Räsänen kertoo itse hyödyntävänsä Ellare-yrityksessään ChatGPT:tä ja GoPilottia markkinointikampanjoiden ja valmennusten suunnittelussa. Myös asiakkaiden toimeksiantoja kehitetään tekoälyavusteisesti.

Hän painottaa, että yrittäjän on kuitenkin pohdittava tekoälyn käyttöä hyötyjä yrityksen omasta näkökulmasta. Monet matkailupalvelujen tarjoajat ovat saattaneet ottaa tekoälyn käyttöön chat-palvelussaan, mutta eivät ole miettineet, mitä asiakas lopulta haluaa kysyä. Näin tekoäly ei ole osannut vastata.

Tekoäly onkin syytä valjastaa oletettujen kohderyhmien tarpeisiin sopivaksi.

“Meillä Outdoor Activella tekoäly on tarkasti strukturoitu. Palvelussa pyrimme välttämään sitä, että kenttiin voisi kirjoittaa vapaasti. Silloin tekoälyn on helpompi vastata siihen mitä asiakas haluaa tietää.”

 

Matkailualan yrityksille tilaisuuksia

 

Tutustu tulossa oleviin matkailualan digitilaisuuksiin ja ilmoittaudu mukaan Yrityssalon  tapahtumakalenterin kautta. Osallistuminen on maksutonta.

  • 26.11 klo 8.30-15.30 Tuotteistus ja hinnoittelu kansainvälisille markkinoille sekä yhteispakettien ideointi
    Työpajapäivän aikana perehdytään kansainvälisillä markkinoilla toimiviin tuotteisiin asiakkaan ostopolun eri vaiheissa, eri kanavissa ja eri sesonkeina. Tutustumme hinnoittelun teoriaan ja konkreettisiin esimerkkeihin digitaalisien kanavien hinnoittelussa.Ilmoittaudu mukaan ja tule oppimaan tuotteistamisesta ja hinnoittelusta.

 Tilaisuudet järjestetään osana Yrityssalon Kohti kestävää ja kansainvälistä matkailua -hanketta, joka saa rahoituksensa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta, jota rahoittaa Varsinais-Suomen ELY-keskus.

 

Artikkeli julkaistu 10/2024