Pirjo Räsänen toimii Outdooractive Suomen maajohtajana ja tarjoaa matkailualan asiantuntijapalveluita Ellare-yrityksensä kautta
Digitaalisuus mullistaa matkailualaa – tiedolla johtaminen ja alan organisaatiot yrittäjän tukena
Matkailuala muuttuu vauhdilla, ja yrityksiltä edellytetään digitaalisten kanavien ja työkalujen hyödyntämistä. Oikeiden kanavien ohella kehityksessä korostuvat asiakasryhmien tunnistaminen ja tekoälyn hyödyntäminen.
Digitaalisten kanavien hyödyntämisestä on tullut välttämätöntä matkailualan yrittäjille. Alan tuotteistamisen ja kansainvälisyyden asiantuntija Pirjo Räsänen näkee, että tänä päivänä matkailuyrittäjän on mahdotonta pärjätä ilman digitaalisia prosesseja.
Hän antaa esimerkin matkailualan yrittäjästä, joka yhä hoitaa manuaalisesti kaikki palveluvaraukset.
“Otetaan opastetut retket, joihin liittyy useita osia. On järjestettävä opas, varusteet, liikenne ja logistiikka. Jos käytössä ei ole digitaalisia prosesseja, vaatii tämän palapelin hallitseminen yrittäjältä hirvittävästi aikaa ja resursseja. Myös tuotekehitystä ja markkinointia on vaikea tehdä ilman digitaalisuutta”, hän sanoo.
Räsänen toimii Outdooractive Suomen maajohtajana ja tarjoaa matkailualan asiantuntijapalveluita Ellare-yrityksensä kautta. Arjessaan hän näkee, miten nopeasti alan digikanavat muuttuvat. Silloin yrittäjän voi olla vaikea pysyä muutoksessa mukana.
“Silti digitaaliset palvelut, kuten varausjärjestelmät, ovat ratkaisu ongelmaan. Ne kun tarjoavat kaikkea verkkosivujen perustamisesta koko liiketoiminnan hallinnoimiseen yhdestä paikasta”, Räsänen tietää.
Tietoa saatavilla kahdesta datalähteestä
Räsänen kuitenkin korostaa, että vaikka tietoa digikanavista ja niiden hyödyistä on saatavilla runsaasti, ei se kuitenkaan usein ole yrittäjän ongelma.
“Haasteena on resurssien puute. Yrittäjällä ei ole arjessa aikaa. Ja vaikka tietoa olisikin saatavilla, voi sitä olla monien vaikea tulkita”, hän kertoo.
Asiakkaat kuitenkin etsivät tietoa digikanavista, joten siellä yrityksenkin on oltava. Mistä sitten voi tietää, mitä digikanavia asiakkaat käyttävät? Ja miltä markkina-alueilta löytyvät sopivat asiakkaat?
Tämän selvittämiseksi Räsänen kehottaa tarkastelemaan ennakoivaa dataa.
”Tietoa voi saada oman alueen matkailuorganisaatioilta. Visit Finland on laatinut segmentointitutkimuksia, joiden perusteella yritys voi hahmotella itselleen sopivia asiakassegmenttejä. Suuret matkailukanavatkin, kuten Booking ja Expedia julkaisevat raportteja. Myös Yrityssalo järjestää aktiivisesti koulutustilaisuuksia, joista voi saada tietoa.”
Yritykset voivat ammentaa myös omista tietolähteistä. Nimittäin tulkitsemalla olemassa olevista varaus- ja myyntikanavista kertynyttä dataa asiakaskäyttäytymisestä. Tässä tapauksessa datan tulkitseminen on yrittäjän omalla vastuulla.
“Siinä korostuu tiedolla johtaminen. Silloin yrittäjän haasteena voi olla se, että ei välttämättä osata tulkita omista kanavistaan kertynyttä dataa.”
Räsänen on lunotomatkailun asiantuntija. Tässä hän on itse töissä kentällä.
Kohderyhmien valinnasta ostopolulle
Dataa on kuitenkin syytä tarkastella, sillä sen avulla voi selvittää, miten erilaiset asiakasryhmät käyttäytyvät eri digitaalisissa kanavissa. Räsänen havainnollistaa kohderyhmien eroja.
”Esimerkiksi Outdoor Activessa kohderyhmäämme kuuluvat ulkoilmamatkailusta kiinnostuneet perheet sekä sekä miehet että naiset. Kilpailijamme kuten AllTrails ja Komoot taas keskittyy urheilullisiin miehiin. Tämä osoittaa, kuinka tarkasti palveluntarjoajat voivat määritellä kohderyhmänsä.”
Kun kohderyhmät on selvillä, tulee varmistaa, että yrityksen digitaalinen ostopolku on sujuva ja asiakkaan tarpeet huomioiva.
”Ostopolku on osa laajempaa digitaalista ekosysteemiä, johon kuuluu myös taloushallinto, logistiikka ja muut osa-alueet. Koko prosessin on toimittava saumattomasti”, Räsänen painottaa. “Suunnittelutyö voi olla pitkä prosessi, mutta se on ratkaisevan tärkeä yrityksen menestykselle.”
Tekoäly ohjeistettava vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin
Digimurroksen näkyvimpä työkaluja on tekoäly. Sitä hyödyntämällä yritykset voivat kehittää omia palvelujaan ja parantaa asiakaskokemusta.
Räsänen kertoo itse hyödyntävänsä Ellare-yrityksessään ChatGPT:tä ja GoPilottia markkinointikampanjoiden ja valmennusten suunnittelussa. Myös asiakkaiden toimeksiantoja kehitetään tekoälyavusteisesti.
Hän painottaa, että yrittäjän on kuitenkin pohdittava tekoälyn käyttöä hyötyjä yrityksen omasta näkökulmasta. Monet matkailupalvelujen tarjoajat ovat saattaneet ottaa tekoälyn käyttöön chat-palvelussaan, mutta eivät ole miettineet, mitä asiakas lopulta haluaa kysyä. Näin tekoäly ei ole osannut vastata.
Tekoäly onkin syytä valjastaa oletettujen kohderyhmien tarpeisiin sopivaksi.
“Meillä Outdoor Activella tekoäly on tarkasti strukturoitu. Palvelussa pyrimme välttämään sitä, että kenttiin voisi kirjoittaa vapaasti. Silloin tekoälyn on helpompi vastata siihen mitä asiakas haluaa tietää.”
Matkailualan yrityksille tilaisuuksia
Tutustu tulossa oleviin matkailualan digitilaisuuksiin ja ilmoittaudu mukaan Yrityssalon tapahtumakalenterin kautta. Osallistuminen on maksutonta.
- 9.10 klo 8.30-15.30 Kohti kansainvälisiä matkailumarkkinoita.
Päivän aikana perehdytään kansainvälistymisen askelmerkkeihin ja miten valmistautua kansainvälisen liiketoiminnan kasvattamiseen. Valmennus vastaa kysymyksiin ”mitä yrityksen tulee ottaa huomioon ja millaiset valmiudet yrityksellä tulee olla, jotta kansainvälistyminen on mahdollista”.
Ilmoittaudu mukaan, lähde kehittymään ja kehittämään yritystäsi. - 4.11 klo 15.30-19 Matkailun digitaaliset jakelukanavat
Mistä kv-matkailijat etsivät tietoa ja varaavat matkansa? Missä digikanavissa kannattaa olla läsnä? Mm. näihin kysymyksiin saat vastauksia illan aikana. Iltatilaisuudessa luodaan kokonaisvaltainen katsaus matkailun digitaalisen jakelun toimintaan ja jakelukarttaan valittujen saksankielisen Keski-Euroopan näkökulmasta.Ilmoittaudu iltatilaisuuteen ja tule kuulemaan matkailun digitaalisesta jakelusta. - 5.11 klo 8.30-12 Majoituksen digitaaliset jakelukanavat
Puolenpäivän mittaisessa työpajassa paneudutaan majoitustuotteiden digitaaliseen jakeluun suosituimmissa jakelukanavissa.Ilmoittaudu työpajaan, tule oppimaan, missä digitaalisissa alustoissa majoituksesi kannattaa olla läsnä - 5.11 klo 13-16 Elämysten ja ravintolapalveluiden digitaaliset jakelukanavat Googlessa ja GetYourGuidessa
Puolenpäivän mittaisessa työpajassa paneudutaan ravintola-, elämys- ja kokemustuotteiden digitaaliseen jakeluun suosituimmissa jakelukanavissa.Ilmoittaudu mukaan ja tule kuulemaan, miten saat yrityksesi näkyville Googleen ja GetYourGuideen. - 6.11 klo 8.30-12 Elämysten ja ravintolapalveluiden digitaaliset jakelukanavat TripAdvisorissa ja Musementissa
Aamupäivän työpajassa paneudutaan ravintola-, elämys- ja kokemustuotteiden digitaaliseen jakeluun TripAdvisorissa ja Musementissa. - Ilmoittaudu mukaan TripAdvisor ja Musement -työpajaan
- 26.11 klo 8.30-15.30 Tuotteistus ja hinnoittelu kansainvälisille markkinoille sekä yhteispakettien ideointi
Työpajapäivän aikana perehdytään kansainvälisillä markkinoilla toimiviin tuotteisiin asiakkaan ostopolun eri vaiheissa, eri kanavissa ja eri sesonkeina. Tutustumme hinnoittelun teoriaan ja konkreettisiin esimerkkeihin digitaalisien kanavien hinnoittelussa.Ilmoittaudu mukaan ja tule oppimaan tuotteistamisesta ja hinnoittelusta.
Tilaisuudet järjestetään osana Yrityssalon Kohti kestävää ja kansainvälistä matkailua -hanketta, joka saa rahoituksensa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta, jota rahoittaa Varsinais-Suomen ELY-keskus.
Artikkeli julkaistu 10/2024