Koll Groupin toimitusjohtaja Hannu Nissisen tavoitteena on tuoda puhelukulttuuri 50-luvulta nykyaikaan. Vaikka yritys tähyilee jo ulkomaille, on työ aloitettava Suomesta.
“Vastaaja on kingi” – Koll Group Oy tähtää puhelukulttuurin mullistamiseen
Kaikille tuttu arjen väline, puhelin elää murrosta. Toisin kuin somessa, sillä otetaan yhä yhteyttä anonyymisti. Se on jäänne menneestä, näkee startup-yritys Koll Groupin toimitusjohtaja, joka haluaa kääntää puhelukulttuurin ylösalaisin.
Koputat vieraan oveen huppu päässä tai lähestyt tuntemattomana jotakuta sosiaalisessa mediassa. Kummassakaan tilanteessa et todennäköisesti voi odottaa saavasi vastausta.
Puhelimella soittaessa voit, mitä startup-yritys Koll Groupin toimitusjohtaja Hannu Nissinen pitää jännänä jäänteenä menneestä. Sen myötä soittamiseen liittyy ristiriitaisia käsityksiä.
“Ongelmasta kärsivät vaikka työnhakijat, jotka eivät uskalla jättää vastaamatta, ettei mahdollinen työpaikka mene sivu suun. Myynnin koulutuksissa taas painotetaan puhelumäärien tärkeyttä, ja samaan aikaan yrityspäättäjien keskuudessa tuskaillaan, että puheluja ei tarvitsisi tulla yhtään”, Nissinen havainnollistaa.
Palvelulla soittajan aikeet selville
Tähän ongelmaan Koll Group tarjoaa ratkaisun. Jos on ladannut puhelimeen yrityksen sovelluksen ja soittaa toiseen numeroon, voi vastaanottaja nähdä soittajan nimen, kuvan ja viestinä tämän asian.
Koll Group on perustettu vuonna 2023. Sovelluksensa se toi markkinoille viime vuonna. Palvelun keskiössä on täydellinen läpinäkyvyys.
“Somessahan avoimuutta on alunperinkin korostettu, mutta puhelin on jäänyt 50-luvulle. Jos lähetät Linkkarissa toiselle verkostoitumispyynnön ilman kuvaa, profiilitietoja tai nimeä, voi olla vaikea päästä juttusille”, Nissinen vertaa.
Aikaisemminkin markkinoille on tullut sovelluksia, jotka tunnistavat soittajan. Ne yrittäjä leimaa “laastariratkaisuiksi”, sillä ne eivät kerro mitään soittajan aikeista. Lisäksi varautuminen soittajan selvittämiseksi on tähän mennessä ollut vastaanottajan vastuulla.
“Sen haluamme kääntää ympäri. Soittajan tulisi esitellä itsensä. Siitä haluamme tehdä standardin, varsinkin yritysmaailmassa.”
Koll-sovellus näyttää vastaanottajalle soittajan nimen ja kuvan sekä viestin siitä, millä asialla soittaja on.
Kolmas hyppy “syvään päätyyn”
Salolainen startup-yritys on neljän osakkaan tuotos. Tällä hetkellä yritys toimii seitsemän henkilön voimin. Taustalla on osaamista johtamisesta ja myynnistä, teknologioiden ja bisneksen rajapinnalta sekä tuote- ja ohjelmistokehityksestä.
Nissisen aiemmin perustamiin yrityksiin kuuluu terveysteknologiayritys Klinik Healthcare Solutions Oy sekä pöytäpelien valmistaja Osua Games Oy.
Puhelinsovelluksen toteuttaminen ja lanseeraaminen on ollut uusi hyppy “syvään päätyyn”.
“Käynnistyvän yrityksen ongelmat ovat toimialaan katsomatta aina samat, ja siitä olen saanut jo kokemusta. Merkittävä ero liittyy siihen, onko tuote tai palvelu suunnattu yrityksille vai kuluttajille, sillä se luo erilaisia vaatimuksia brändille”, hän näkee.
Toimialakohtainen kokemus on kyllä Koll Groupille eduksi. Esimerkiksi terveysteknologia-alalta on voitu ammentaa ymmärrystä yksityisyyden suojasta sekä tietoturvasta.
“Emme ole ensimmäistä kertaa tekemisissä tuotteen kanssa, jolla on kovat turvallisuusvaatimukset”, yrittäjä toteaa.
Koll Groupin seitsemän hengen tiimissä yhdistyy osaamista johtamisesta ja myynnistä teknologioiden kehittämiseen. Nissisen seurana Salo IoT Campuksella yrityksen markkinoinnista vastaava Aino Hjerp.
Superhero Capital tukena kasvussa
Kasvunsa tueksi Koll Group on saanut 400 000 euroa investointirahaa potentiaalisiin startupeihin keskittyvältä Superhero Capitalilta. Kevyitä pilotointeja on tehty jo Norjassa, Saksassa ja UK:ssa. Kansainvälistymiseen tähdätään lisäksi mahdollisten hankkeiden kautta.
Kasvu lähtee kuitenkin Suomesta. Täällä yritykset ovat lähempänä ja heiltä voi saada nopeasti kehitysideoita tuotekehityksen tueksi. Siihen investori tarjoaa vipuapua.
“Superhero Capitalin avulla voimme keskittyä tuotekehitykseen. Aikaisemmin rahat Koll-tekemiseen kaavittiin tekemällä muita asiantuntijahommia muille yrityksille. Nyt olemme voineet palkata koodaria, joten homma on muuttunut merkittävästi”, Nissinen kertoo.
Tuotteistamisessa on keskitytty erityisesti yrityksiin, sillä heille suunnatusta maksullisesta palvelusta Koll Groupin liikevaihtokin toistaiseksi tulee. Silloin kohderyhmänä ovat soittajat, jotka haluavat esitellä itsensä vastaanottajalle.
“Aikaisemmin puheluista keskusteltaessa on aina keskitytty siihen, miten myynti voi myydä enemmän ja tehokkaammin. Vastaaja on kuitenkin kingi, ja hänen puolella me olemme. Sen edistämiseksi voimme samalla auttaa yrityssoittajia tavoittamaan asiakkaitaan ja saamaan rahoilleen vastinetta”, Nissinen linjaa.
Salosta muutoksen lähtöpaikka?
Nissinen myöntää, että Koll Group on muuttamassa totuttua, ja se vie aikaa. Vertailupariksi käy MobilePay, joka yrittäjän mukaan sekin kohtasi ensin epäluuloja – kunnes hyödyistä tuli arkea.
Puheluissa hyötyjä riittää. Saatteena tulevan viestin myötä puhelut käynnistyvät avoimemmin. Oikein valittu hymiö voi taas saada vastaanottajan hyvälle tuulelle jo ennen kuin linja on auki. Yrityksille suunnatuissa palveluissa muodollisempi viesti kielii uskottavuudesta, Nissinen luettelee sovelluksen vaikutuksia.
Näillä Koll Group haluaa vähitellen muuttaa puhelukulttuuria. Muutoksen lähtöpaikaksi Salo sopii paljon paremmin kuin vaikkapa suuri ja epäyhtenäinen Helsinki.
“Ajatuksenamme on ollut, että yhdellä alueella ihmiset soittaisivat tunnistetusti. Salolaiset voisivat kokea, että matkailupuhelimet meiltä vietiin, mutta otetaan puhelut takaisin. Että näytetään Salosta esimerkkiä, kuinka hävitetään ei-toivottujen puhelujen ongelma ja lähdetään viemään ratkaisua maailmalle.”
Nissinen näkee, että muutos voisi lähteä toimialoilta, joissa asiakkaiden tavoittaminen on arkipäivää. Sopivia ovat terveydenhuolto, kiinteistönhuoltajat ja paketintoimittajat.
“Kaikki yritykset, joilla on kiireellinen tarve tavoittaa puhelimella asiakkaitaan”, hän ehdottaa.
Tutustu yritykseen tarkemmin tästä (www.kollapp.com/)
Artikkeli julkaistu 06/2025