Saloon houkuttelivat työvoiman saatavuus ja hyvät yhteydet
Ulkoistettua asiakaspalvelua sekä IT- ja tietoliikennepalveluja tarjoava VSP eli Vakka-Suomen Puhelin laajensi keväällä toimintaansa Saloon avaamalla sinne kolmannen asiakaspalvelukeskuksen. Asettuminen IoT Campukselle on käynyt sujuvasti. Toimialan positiivinen kehityssuunta tarjoaa yhtiölle hyvät tulevaisuudennäkymät.
Salossa lämmin vastaanotto
VSP:n toiminta käynnistyi Salossa maaliskuun alussa. Touko-kesäkuussa yhtiö toteutti Yrityssalon toimeksiannosta alueen yrityksille kohdistuneen puhelinhaastattelukampanjan, jonka tarkoituksena oli kartoittaa koronaviruspandemian aiheuttamia talouden haasteita, joita Salossa toimivat yritykset ovat mahdollisesti kohdanneet.
”Salossa meidät on otettu erittäin lämpimästi vastaan ja lähdimme mielellämme toteuttamaan kampanjaa, joka tukee osaltaan alueellisen hyvinvoinnin kehittämistä”, kertoo yhtiön asiakaspalveluliiketoiminnasta vastaava liiketoimintajohtaja Jyri Pouttu. Yhtiöllä on isot asiakaspalvelukeskukset myös Turussa ja Uudessakaupungissa ja lisäksi toimipisteet Porissa ja Raumalla. ”Työllistämme koko yhtiössä jo yli 400 työntekijää ja valtaosa eli noin 320 henkilöä toimii ulkoistetun asiakaspalvelun parissa. Yhtiön liikevaihto kipusi viime vuonna 20,6 miljoonaan euroon ja contact center -liiketoiminta-alue on sekä henkilöstömäärältään että liikevaihdoltaan yhtiön suurin”, Pouttu sanoo.
VSP:llä on ulkoistetun asiakaspalvelun tuottamisesta jo 19 vuoden kokemus ja sen asiakkaina on useita kotimaisia huippubrändejä. VSP on erikoistunut myynnillisen, syväosaamista vaativan asiakaspalvelun tuottamiseen ja kehittämiseen. Yhtiö tuottaa monikanavaista asiakaspalvelua kolmella kielellä ja 24/7-palveluajalla.
Hyvä työvoiman saatavuus ja yhteydet
Salon toimipisteeseen yhtiö on rekrytoinut jo kolmisenkymmentä työntekijää. Pouttu kertoo, että päätös sijoittumiselle tehtiin hyvän työvoiman saatavuuden perusteella. ”Saloon on myös hyvät kulkuyhteydet, ja toki ruotsinkielinen seutu ympärilläkin kiinnostaa, sillä tavoitteena on kasvattaa edelleen myös ruotsinkielisten asiakasneuvojien määrää”.
Yhtiön profiiliin sopiva työvoima, hyvät kulkuyhteydet sekä sopivat toimitilat tekivät päätöksen Saloon sijoittumisesta helpoksi. Pouttu sanoo, että starttipäätöksestä ehti kulua vain kaksi kuukautta, kun toiminta Salossa oli jo käynnissä. ”Löysimme IoT Campukselta toimintaamme hyvin soveltuvat ja liki valmiit tilat, mikä nopeutti osaltaan toiminnan käynnistämistä. Uuden toimipisteen avaaminen on aina iso investointi ja tarkoituksena onkin kasvattaa toimintaa Salossa, jotta toimipiste on optimaalinen myös kiinteiden kustannusten näkökulmasta”, hän sanoo.
Uusiin tiloihin löydettiin työvoimaa laajalla työnhaulla ja kolmella Salossa järjestetyllä rekrytointitilaisuudella. ”Saimme odotuksiin nähden viisinkertaisen määrän hakemuksia. Myös Yrityssalo markkinoi meitä ansiokkaasti”, Pouttu kiittää.
Yrityssalo on ollut VSP:n kontaktina Salossa alusta alkaen. IoT Campuksen toimitilat löytyivät helposti, ja Yrityssalon tarjoamat palvelut olivat yhtiössä tiedossa jo ensimmäisestä tapaamisesta vuoden 2019 lopulta alkaen.
Kaikkinensa Pouttu kiittelee yhteistyötä Yrityssalon kanssa. ”Kaikki on sujunut odotusten mukaan, jopa ylikin. Niin meille kuin varmasti muillekin alueen yrityksille on olennaista löytää riittävästi
sopivaa työvoimaa. Tästäkin syystä Yrityssalon palveluja ja apua kannattaa hyödyntää, koska heillä on naruja ja kanavia moniin paikkoihin”, Pouttu toteaa.
Luottoa ulkoistuspalvelujen kasvuun
Salon toimipisteen ansiosta VSP:llä on hyvät valmiudet lisätä työvoimaa nopeastikin tarpeen niin vaatiessa. ”Salossa meillä on väkeä muihin palvelukeskuksiimme nähden vielä maltillisesti, joten kasvuvaraa on. Työvoiman määrä Salossa kasvaa asiakkaiden toimeksiantojen mukaan”, Pouttu sanoo.
VSP tuottaa asiakaspalvelua monelle eri toimialalle. ”Asiakkuutemme ovat tyypillisesti pitkäaikaisia ja toimimme asiakkaillemme myös proaktiivisena kehittäjäkumppanina. Olemme palveluntuottajana osoittaneet, että ammattitaitoinen, laadukas ja asiakkaan arvoja korostava ulkoistettu asiakaspalvelu kasvattaa myyntiä, sitouttaa loppuasiakasta ja luo yritykselle konkreettisesti mitattavaa lisäarvoa”, Pouttu linjaa.
Ulkoistettu asiakaspalvelu on ollut VSP:lle liiketoimintana vahvasti nousujohteista. Pouttu kertoo, että viimeisen viiden vuoden aikana asiakaspalveluliiketoiminta on kasvanut vuosittain orgaanisesti 15-30 prosenttia, viime vuonna kasvua syntyi 27 prosenttia. ”Liiketoiminnan volyymit ovat kasvaneet uusien asiakkuuksien ja sopimuslaajennusten ansiosta ja bisnes voi hyvin. Uskon, että palvelujen ulkoistamiskehitys tulee jatkumaan. Kun yritykset ulkoistavat osan palveluistaan kaltaisillemme yrityksille, voivat he keskittyä paremmin omaan ydinosaamiseensa”, Pouttu sanoo.
Julkaistu: 30.6.2020 15:21