TAItava-tekoäly auttaa yrittäjää – nyt myös puhumalla

LastBotin toimitusjohtaja Pasi Vuorio uskoo, että tekoäly tulee lähiaikoina kehittymään suuntaan, jossa se tarjoaa automaattisesti ehdotuksia ja tekee ratkaisuja yrittäjän puolesta.

 

TAItava-tekoäly auttaa yrittäjää – nyt myös puhumalla

 

Yrityssalon TAItava-tekoälybotti on ollut salolaisyrittäjien käytössä vuoden alusta lähtien. Pilottihankkeena käynnistynyt kokeilu on edennyt tasolle, jossa tekoälyä voi ohjata puheella. Päivitys lisää saavutettavuutta ja helpottaa käyttäjiä, jotka eivät ole kokeneita kirjoittajia.

Vuoden alussa Yrityssalo toi yrittäjien ulottuville tekoälyavusteisen yritysneuvonnan avustajan. Yhdessä teknologiayritys LastBotin kanssa suunniteltu TAItava-tekoälybotti on saanut kuluvan vuoden aikana merkittävän päivityksen: puheohjauksen ja keskustelukyvyn.

LastBotin toimitusjohtaja Pasi Vuorion mukaan puhe on nopeampi ja luonnollisempi tapa kommunikoida tekoälyn kanssa. Se tekee vuorovaikutuksesta sujuvampaa erityisesti käyttäjille, jotka eivät ole tottuneita kirjoittamaan.

”Tietyt käyttäjäryhmät, kuten iäkkäämmät yrittäjät tai henkilöt, jotka eivät ole niin kokeneita laitekäyttäjiä, hyötyvät erityisesti tästä päivityksestä. Puheohjaus tekee tekoälystä saavutettavamman ja helpommin lähestyttävän”, Vuorio toteaa.

Kielimallien kehittyminen parantaa toiminnallisuutta

Puheohjaus on vielä harvinainen ominaisuus tekoälysovelluksissa. LastBotin kehittämä TAItava on yksi ensimmäisistä kaupallisista sovelluksista, joka sitä tarjoaa.

Kielimallit ovat kehittyneet paljon kuluvan vuoden aikana, mikä näkyy myös TAItavan toiminnallisuudessa. Vuorio huomauttaa, että tekoälyn kyky vastaanottaa ja tuottaa puhetta ei ole käytössä kuin muutamalla toimijalla maailmassa. LastBot on onnistunut integroimaan sen TAItavaan.

Monikielisyys on ollut iso osa TAItavan tuotekehitystä. Mallien kehityksen ansiosta tekoäly pystyy käsittelemään monikielistä kommunikaatiota ja ymmärtämään siksi suomeakin entistä tarkemmin.

“Olemme kokeilleet monia kielimalleja. Niiden kautta on voitu tarkastella sitä, millä virheherkkyydellä tekoälyn on mahdollista ymmärtää suomea”, Vuorio kertoo.

 

Automaatio yleistyy, sisällöntuotanto on jo arkipäivää

TAItavan uusi päivitys mahdollistaa myös räätälöityjen bottien ja työnkulkujen luomisen, mikä on suuri etu yrittäjille. Tekoälyn avulla yrittäjä voi esimerkiksi luoda liiketoimintasuunnitelman yritykselleen.

Vuorio kertoo, että TAItavaan on koodattu konteksti, mikä tarkoittaa, että botti pystyy ymmärtämään käyttäjän toimialan ja hakemaan oikean vastauksen juuri kyseiseen toimialaan liittyen.

“Tämä tekee siitä hyödyllisen työkalu vaikkapa matkailualan palvelusivujen luomisessa tai markkinointisuunnitelmien laatimisessa. TAItava voi lisäksi tuottaa dokumentaatioita keskustelujen perusteella”, hän sanoo.

Kehityksen myötä TAItavan kaltaiset botit voivat ottaa yhä suuremman roolin yrittäjän avustajana.

“Tekoälyagentit tulevat vahvistumaan. Kun kielimallit kehittyvät, automaatio tulee olemaan iso trendi tekoälyn saralla. Sisällöntuotanto on jo niille arkipäivää.”

 

Yrityssalon Markus Laine on vetänyt TAItava-projektia vuoden alusta. Hänestä sovelluksen kautta on voitu näyttää muille kehitysyhtiöille, että yritykset voivat TAItavan avulla saada kohtuullisen pienillä panostuksilla paljon aikaan.

Kehittämisen kärjessä luottamuksellisuus

Yrityssalo on kehittänyt TAItavaa tiiviisti yhteistyössä LastBotin kanssa. Sovellusta on esitelty vuoden mittaan yritysten lisäksi Turun yliopiston ja Ammattikorkeakoulun edustajille sekä muiden alueiden kehitysyhtiöille. Yhteistyöhön on lähtenyt mukaan myös Savon Kehitysyhtiö SavoGrow Oy.

“Yhteistyön ja palautteen kautta TAItavaa kehitetään vastaamaan paremmin salolaisten yrittäjien tarpeisiin. Vaikka kyseessä on edelleen pilottihanke, olemme jo onnistuneet näyttämään esimerkkiä muille kehitysyhtiöille siitä, miten tekoälyä voi tehokkaasti hyödyntää liiketoiminnan tukena”, kertoo projektipäällikkönä Markus Laine Yrityssalolta.

TAItava on Laineen mukaan jatkuva projekti, jossa tekoälyn vastauksia ja niiden laatua analysoidaan sen kehittämiseksi. Siinä tekoäly ei poimi tietoa umpimähkään verkosta, vaan tietokannasta, johon on koottu tietoja noin 15 julkiselta tai valtion hallinnoimalta verkkosivulta.

“Jos yrittäjä esimerkiksi kysyy TAItavalta patentoinnista, hyödyntää se vastauksessa patenttiviranomaisten sivuja ja tarjota niistä ehdotuksia. TAItavan tietokanta on suunniteltu niin, että se perustuu luotettaviin julkisiin lähteisiin, kuten Verohallinnon aineistoihin. Sen ansiosta TAItava pystyy tarjoamaan yrittäjille tarkkaa ja luotettavaa neuvontaa”, Laine sanoo.

TAItavan kehittymistä voi seurata Yrityssalon TekoälyTiistai-tapahtumasarjassa, joka jatkuu vuoden loppuun. TAItava on yrittäjien käytettävissä Yrityssalon verkkosivuilla

 

 

Artikkeli julkaistu 09/2024