Suosittelumarkkinointi tekee asiakkaista lähettiläitä

Vaikuttajamarkkinoija Elisa @elluyellow teki ensivisiitin Mathildedaliin alkukesällä ja ihastui pittoreskiin ruukkikylään. Lue lisää blogista tai bongaa Instagramista ElluYellow postaukset. Kuva ©elluyellow

Suosittelumarkkinointi tekee asiakkaista lähettiläitä

 

Vierailet matkakohteessa, joka tekee vaikutuksen. Haluat postata siitä somessa, tägäät yrityksen tiedot omaan postaukseesi, jolloin kaverisikin innostuvat ja saapuvat kohteeseen. Sen myötä matkailuyritys saa uusia asiakkaita – antamalla asiakkaiden markkinoida kohdetta puolestaan.

Tähän tähdätään suosittelumarkkinoinnilla. Siinä yrityksen tuotteisiin tai palveluihin tyytyväiset asiakkaat jakavat kokemuksiaan sosiaalisen median kautta ja suosittelevat niitä muille. Ilmiön tehokkuus perustuu siihen, että kuluttajat luottavat toistensa suosituksiin.

Suhteessa muihin markkinointikeinoihin, ei suosittelumarkkinointi vaadi yritykseltä paljoa, mutta ilman pohjatyötä se ei kuitenkaan onnistu. Digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija Kirsi Mikkola listaa vähimmäisvaatimukset.

“Asiakkaiden positiiviset kokemukset toimivat perustana tehokkaalle suosittelulle. Siihen yritys voi myötävaikuttaa huolehtimalla tuotteiden ja palvelun laadusta. Asiakasta on hyvä kannustaa palautteiden ja arviointien antamiseen asiakaspolun eri vaiheissa. Niitä voivat olla vaikka muistutukset ravintolan ostokuiteissa tai mukava pieni pyyntö majoituskohteessa”, hän sanoo.

Asiakaspalautteen hyödyntäminen avainasemassa

Suosittelumarkkinoinnissa yritys voi laittaa suositukset jakoon itsekin. Se kannattaa tehdä siellä, missä asiakkaatkin ovat eli somessa.

“Asiakkaiden tekemiä arviointeja voi kerätä talteen ja jakaa vaikka kerran viikossa yrityksen omissa somekanavissa. Verkkosivuille on taas saatavilla lisäosia, jotka poimivat arvioita ja tähtisuosituksia Google Business -tililtä tai Tripadvisorista. Yritykset voivat näin ulkoistaa suosittelua kolmannen osapuolen myyntikanaville ja ohjata sitä kautta asiakkaita omille kotisivuilleen”, Mikkola vinkkaa.

Käytössä olevien varausjärjestelmien automaattiviestejä kannattaa myös hyödyntää. Silloin viestin ei tarvitse olla jäykkä, tyyliin “Haluamme markkinointiluvan”, vaan “Miten onnistuimme palvelussamme” riittää, Mikkola huomauttaa.

Miten suosittelumarkkinointia tekeekään, on avainasemassa palautteen hyödyntäminen.

“Matkailualalla suosittelumarkkinoinnista on tullut tehokkaimpia tapoja löytää uusia asiakkaita ja lisätä asiakasuskollisuutta. Suositukset johtavat suoraan varauksiin ja vierailuihin. On arvioitu, että jopa 90 % matkailuvarauksista tehdään suositusten perusteella”, hän kertoo.

 

Tänä päivänä 90 % matkailuvarauksista tehdään suositusten perusteella. Siksi matkailuyrittäjien kannattaa hyödyntää suosittelumarkkinointia, kannustaa digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija Kirsi Mikkola.

Vaikuttajayhteistyöstä lisätehoja markkinointiin

Suosittelumarkkinoinnin ohella yritykset voivat hyödyntää vaikuttajamarkkinointia osana markkinointistrategiaansa. Silloin vaikutusvaltainen henkilö ostetaan tuottamaan yritykselle teksti-, kuva ja videosisältöjä.

“Vaikuttajayhteistyö korostuu erityisesti matkailupuolella. Sen avulla yritykset voisivat tehdä yhteistyötä toimialojen ylikin. Jos salolaisyritykset esimerkiksi toteuttavat yhteistyönä vaikuttajakampanjan, ei silloin potentiaalinen asiakas arvioi vain yhtä yritystä tai palvelua, vaan koko Salon aluetta”, Mikkola sanoo.

Vaikuttajamarkkinointi on tehokasta siksi, että vaikuttajat tavoittavat todennäköisemmin kohdeyleisönsä, sillä heillä on iso seuraajakunta. He osaavat myös tuottaa sisältöjä, joita sosiaalisen median algoritmit suosivat.

Vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuus ei laske, vaikka seuraajakunta olisi pieni. Päinvastoin: pienempiin ilmiöihin saatetaan suhtautua vain intohimoisemmin. Tällöin kyse on mikrovaikuttajista, joille täytyy myös maksaa. Mutta voi laadukkaita sisältöjä saada ilmaiseksikin.

“Kuka tahansa voi olla vaikuttaja. Nykyään tavalliset perhematkailijatkin voivat tuottaa yritykselle hyviä sisältöjä, jos yritys vaan sitä ymmärtää hyödyntää”, Mikkola sanoo.

Salon matkailukentältä löytyy “piilotettuja helmiä”

Salon matkailukohteet sopivat erinomaisen hyvin suosittelumarkkinointiin. Niistä osa on kuitenkin vieraita salolaisille itselleen, muista suomalaisista tai kansainvälisistä matkailijoista puhumattakaan, kokee Yrityssalolla matkailualaa kehittävä Tiina Backman.

“Teijon kansallispuisto, meri ja Teijon ruukkikylät ovat ainutlaatuinen yhdistelmä, jota ei löydy muualta Suomesta. Lisäksi Salossa on esimerkiksi 40 tilapuotia. Suurempaa määrää ei ole käsittääkseni missään muussa Suomen yksittäisessä kunnassa”, hän kertoo.

Yksi erinomainen suosittelumarkkinoinnin kohde on Salon tori, jossa riittää aktiivisuutta ja vetovoimaa. Backman muistuttaa, että torstaisin järjestettävät iltatorit houkuttelevat kävijöitä muistakin kaupungeista jo tälläkin hetkellä.

“Salosta löytyy paljon piilotettuja helmiä, kuten Ilolan Arboretum, Wiurilan kartano, Kosken kartano ja Elektroniikkamuseo. Särkisalon merellinen ympäristö pienine kahviloineen tarjoaa viehättävän saaristolaiselämän kokemuksen. Tapahtumat, kuten silakkamarkkinat ja juhannussalon nostaminen Särkisalossa ovat myös uniikkeja, pieniä paikallisia tapahtumia, joita voi suosittelumarkkinoinnilla hyvin tuoda laajemman yleisön tietoisuuteen.”

 

Matkailun kehittäjä Tiina Backman pitää Salon Kurpitsaviikkoja erinomaisena esimerkkinä suosittelumarkkinoinnista ja kannustaa kaikkia yrityksiä laittamaan yrityksen ja alueen @-tunnisteet esille kahvilan pöytiin, majoituspaikkoihin ja kuvauksellisiin kohteisiin.

Tägäys tekee sinusta ”Salo-lähettilään”

Backmanin mukaan jokainen salolainen voi omalta osaltaan toimia kotikaupunkinsa lähettiläänä ja edistää osaltaan alueen tunnettuutta. Siihen riittää, että aina kun jakaa kohteissa ottamiaan kuvia, muistaa mainita kohteen tai käyttäjän @-merkillä.

“Maininnoilla voi vaivatta lisätä somejulkaisujen näkyvyyttä ja houkutella kohteeseen uusia vierailijoita. Salon kohteissa ja palveluissa käydessä videoklipit ja kuvat kannattaa tägätä @visitsalo-maininnalla, sillä Salon kaupunki jakaa kohteissa vierailevien julkaisuja aktiivisesti. Näin kuka vaan voi toimia Salo-lähettiläänä”.

Backman muistuttaakin, että julkaisun jakamiseksi ei riitä, että käyttää pelkkää aihetunnistetta (#), vaan pitää myös tägätä (@). Matkailuyrittäjien kannattaa tuoda maininta- ja tunnistemerkkinsä asiakkaidensa nähtäväksi kaikissa asiakaspolun osissa.

“Kun yritykset kannustavat asiakkaitaan tekemään suosittelumarkkinointia somessa, on tärkeää ohjata seuraajia yritysten omiin kanaviin. Lisäksi yritysten tulisi hyödyntää Salon kaupungin aktiivista läsnäoloa somessa jakamalla ja kommentoimalla Salon kaupungin julkaisuja”, hän lisää.

Mikkolan tavoin Backman kannustaa yrityksiä hyödyntämään asiakaspalautetta. Esimerkiksi asiakkaiden Google-arvostelujen jakaminen on helppo tapa nostaa esille omaa yritystä.

“Se tuo tehokkuutta markkinointiin ja auttaa luomaan positiivista kierrettä, jossa paikalliset toimivat oman alueensa parhaina markkinoijina. Salolaisten aktiivinen osallistuminen suosittelumarkkinointiin voi merkittävästi parantaa alueen elinvoimaa ja matkailun vetovoimaa”, Backman tunnistaa.

 

Artikkeli julkaistu 07/2024