Sealdeal sinetöi yksityiset kaupat digitaalisella kädenpuristuksella

 


Sealdeal tuo luotettavuutta kuluttajien väliseen kauppaan. Yrityksen toimitusjohtaja Timo Saarinen (vas.) ja tekninen johtaja Jiri Väinölä (oik.) näyttävät, että kaupan jälkeen paketin voi noutaa esimerkiksi Halikon Prisman lokerikoista.

 

Sealdeal sinetöi yksityiset kaupat digitaalisella kädenpuristuksella

 

Kuluttajien välinen käytetyn tavaran kauppa yleistyy vauhdilla. Ongelmana ilmiön kehittymisessä on ollut luottamuksen puute. Siihen salolainen Sealdeal tarjoaa ratkaisun.

Tilanne on monille tuttu. Verkossa on tarjolla käytettyä tavaraa, joka on ostajan mieleen ja josta myyjä haluaa eroon. Kun tulee kaupanteon hetki, ei toinen saavu paikalle, lähetä rahoja tai peruu kaupat muista syistä.

Tällaiset kokemukset ovat tuttuja Sealdealin perustajakaksikolle, Timo Saariselle ja Jiri Väinölälle. Molemmat ovat tehneet kuluttajien välistä kauppaa ja kohdanneet huijareita, kokeneet ohareita ja muita epäsuotuisia lieveilmiöitä. Pari vuotta sitten ongelmaan päätettiin vastata digitaalisella ratkaisulla. Syntyi Sealdeal.

“Meitä harmitti yksityisten välisessä kaupankäynnissä näkyvä yleinen kunnioituksen puute. Kun toinen menettää rahaa, mutta ei saa sille sovittua vastinetta, on kyse myös rikoksesta”, kertoo Sealdealin toimitusjohtaja Timo Saarinen.

“Sealdeal tuo luottamuksen elementin kuluttajien väliseen kaupankäyntiin”, sanoo Jiri Väinölä, yrityksen tekninen johtaja ja yksi osakkaista. “Se on digitaalinen kädenpuristus, joka tarjoaa helppoutta kaupantekoon ja lisää luottamuspääomaa verkon markkinapaikoille.”

Luotettavaa kaupankäyntiä kiertotaloutta edistäville

Käytännössä Sealdeal on vahvan tunnistamisen kaupankäynnin väline. Palvelu sopii kaikille kauppapaikoille ja sitä voivat käyttää kaikki, joilla on suomalainen verkkotunnus. Keskeistä palvelussa on kiertotalouden tukeminen.

“Luottamuksen ohella toinen meille tärkeä arvo on ekologisuus. Kiertotaloudessa tärkeimpiä motiiveja on tietysti se, että tuotteen saa halvemmalla kuin uutena. Se sai meidätkin nuorempana tutustumaan alaan. Mutta raha ei ole ainoa tekijä, vaan vaihtokauppa tuottaa myös iloa, kun tietää että se lisää ekologisuutta”, Saarinen tunnistaa.

Vastaavalla tavalla ajattelevat ovat se kohderyhmä, jolle palvelua nyt tarjotaan. Ajankohtainen ostajaprofiili koostuu asiakkaista, jotka jo tunnistavat kuluttajien välisen kaupan ongelmat.

“Markkinatutkimuksemme mukaan aktiivisia käyttäjiä ovat 25–55-vuotiaat, joilla on vihreät arvot ja joita on häirinnyt luottamuspula sinänsä toimivilla markkinapaikoilla. Sosiaalisessa mediassa olemme huomanneet, että vanhempikin polvi peukuttaa toimintaa. Jos aikaisemmin käytetyn tavaran kauppa on koettu vain luopumiseksi, näyttää se nyt trendikkäänä ja siksikin houkuttelevana kaupankäynnin muotona”, Väinölä sanoo.

Sealdealin alkutaipaleella markkinoinnin kohteena ovat olleet erityisesti ostajat. Nyt tavoitellaan myös myyjiä.

“Nyt pitäisi löytää paljon kauppaa käyviä, niin myyjiä kuin ostajia. Markkinoinnissa oikea-aikaisuus on keskeistä, jolloin data pitää tuntea. Kun saamme ostajaryhmistä lisää dataa, kaventuvat ostajaprofiilit entisestään, mikä helpottaa markkinointia”, Saarinen tunnistaa.

 

Käyttöjärjestelmän suunnitteluun yritys on saanut apua salolaiselta softatalolta.

 

Oppeja asiakasrajapinnasta, apua verkostoista

Saarisen ja Väinölän lisäksi Sealdealiin kuuluu kolme muuta osakasta, jotka vastaavat markkinoinnista, juridiikasta ja toiminnan johtamisesta. Yritys on tehnyt lähes kaiken itse, jotain markkinointiin ja brändäykseen liittyviä ulkoistuksia lukuunottamatta. Tärkeintä on ollut tunnistaa asiakkaan tarpeet ja toiveet.

“Pari vuotta sitten laadimme Turun ammattikorkeakoulun opiskelijan kanssa kyselytutkimuksen, jonka pohjalta saimme vahvistuksen sille, millainen palvelupolku palvelulle pitää saada. Laadullisten haastattelujen ja asiakaskyselyjen myötä lähdimme testaamaan protoja ja pilotoimaan hanketta. Jatkuvasti olemme hakeneet parempaa suuntaa”, Saarinen sanoo.

Yrittäjät kertovat, että Sealdealia testanneet ovat vaikuttuneet erityisesti palvelun vahvan tunnistautumisen ominaisuudesta. Muutamalla klikkauksella sekä ostaja että myyjä tunnistavat toisensa luotettavina kaupankävijöinä. “Silloin huijasit saavat kyytiä”, onkin yleisin palaute asiakasrajapinnasta.

Nyt visio alkaa yhä kirkastua. Suunnitteluapu salolaiselta softatalolta ja konsulttituki Yrityssalolta ovat auttaneet tunnistamaan monia liiketoiminnallisia ja teknisiä haasteita. Tuulta purjeisiin tulee siitä, ettei varsinaista kilpailua vielä ole.

“Osittain samoja ominaisuuksia löytyy monilta muiltakin markkinapaikoilta, kuten arvioita ja muita luottamuksen elementtejä. Mutta meillä hyvät ominaisuudet on koottu saman palvelun sisälle, ja palvelu on käyttäjän turvana ja apuna millä tahansa kauppapaikalla”, Väinölä muistuttaa.

Maksimoitua arvoa asiakkaalle

Nykyisessä ansaintamallissa Sealdealin käyttö on asiakkaalle ilmaista vuoden 2022 loppuun asti. Sen jälkeen palvelumaksu veloitetaan kuukausittain tai kertaeränä silloin, kun tarjous johtaa kauppoihin. Tunnuksen luominen, tarjousten lähettäminen ja vastaanottaminen on käyttäjälle aina ilmaista.

“Pyrimme maksimoimaan arvon asiakkaalle. Se on hinnoittelumme ydin”,  Saarinen sanoo.

Kun kiertotalouden suosio on kasvussa, odotetaan palvelun herättävän kiinnostusta yhä enemmän. Tavoitteena on saada Sealdeal kaikkien huulille, vähän samaan tapaan kuin Wolt. Saarisen mukaan siinä auttaa, että palvelu on skaalattavissa kansainvälisesti.

“Tuote sopii jo nyt Euroopan markkinoille, sillä vahva tunnistautuminen on käytössä EU:n alueella. Nyt kutsumme ihmiset kokeilemaan palvelua. Seuraamme dataa, teemme vaikuttajamarkkinointia ja kehitämme tuotetta asiakkaidemme kanssa. Kunnianhimoinen tavoitteemme on, että Sealdealista tulisi se työkalu, joka ihmisille tulee ensimmäisenä mieleen, kun ne pohtivat vertaiskauppaa.”

 

Tutustu tarkemmin https://www.sealdeal.fi/