Yrityssalon Juha Metsänoja pitää Salon iltatoria hyvänä tilaisuutena metallialasta viestimiseen. Hän kertoo, että siellä salolaisyrittäjät voivat jättää vahvan yritysmielikuvan, parantaa näkyvyyttä ja luoda pohjaa yhteistyöprojekteille.
Salolaisyritykset tuulettavat mielikuvia metallialasta Salon iltatorilla
Metallia Salosta -tapahtuma valtaa taas tänä kesänä Salon iltatorin. 10.8. kahdeksan metalli- ja teknologia-alan yritystä kokoontuvat kertomaan, millaista työskentely metallialalla nykyään on. Tähtäimessä on myös pitkäjänteinen HR-työ, ja Yrityssalon Juha Metsänoja tietää keinot siinä onnistumiselle.
Metalli- ja teknologia-ala muuttuu vauhdilla. Automaation, robotiikan ja digitalisaation edistysaskeleet ovat tehneet työympäristöistä puhtaampia ja kehittyneempiä. Silti mielikuvaa metallialasta leimaa yhä synkät ja likaiset hallit, joissa tehdään töitä melussa ja hiki otsalla.
“Tämän kuvan muuttamiseksi yritykset tekevät nyt työtä. Nykyään alalla korostuu pikemminkin asiantuntijatyö. Työntekijät voivat keskittyä esimerkiksi tuotantoprosessien suunnitteluun, laadunvalvontaan ja järjestelmien kehittämiseen”, kertoo Yrityssalon erityisasiantuntija Juha Metsänoja.
Kun yritykset muuttavat työnantajamielikuvaa, on siinä viestittävä myös arvoista ja asenteista. Siinä yrittäjältä vaaditaan aktiivisuutta.
“Metallialalla puhutaan yhä enemmän työn merkityksellisyydestä sekä ympäristöä koskevista megatrendeistä, kuten kestävästä kehityksestä ja vihreästä siirtymästä. Niitä tämän päivän työntekijät mahdollisissa työpaikoissa arvostavat. Se yritysten kannattaa kannattaa ottaa huomioon HR-työssään”, Metsänoja tietää.
Yritysten show, jossa Yrityssalo ja kaupunki tukena
Metallia Salosta -tapahtumassa on tänä kesänä mukana DecoWorks Oy, Jame-Shaft Oy, Manutec Oy, Salon Konepaja Oy, SME-Electro Group Oy, Stremet Oy, Wipro Infrastructure Engineering Oy sekä Ellego Powertec Oy.
Yritykset kertovat tavoitteikseen metallialan vanhojen mielikuvien rikkomisen ja modernien työtehtävien esittelyn. Yrityssalon kyselyn mukaan päivän aikana halutaan jättää vahva yritysmielikuva, parantaa näkyvyyttä ja luoda pohjaa yhteistyöprojekteille. Yritysten edustajat kokevat, että se voi johtaa suurempiinkin kokonaisuuksiin ja mahdollistaa myöhemmin menestymisen Suomessa ja maailmalla.
Vaikka Iltatorille odotetaan metallialasta kiinnostuneita, ovat kaikki illanvietosta nauttivat tervetulleita. Vetonaulaksi tapahtumaan on valittu Rock-bändi Happoradio.
“Salon iltatorilla yritykset voivat tuoda toimintaansa esille, mutta rennommin kuin vaikkapa messuilla. Kun illan esiintyjä tuo yleisön paikalle, voivat yritykset samalla lähestyä heitä”, kertoo Metsänoja.
Viime vuodesta poiketen tapahtumassa ovat nyt mukana myös Salon kaupunki ja TE-toimisto. Tapahtuman järjestämisestä vastaavat yritykset ja Salon Iltatori ry. Yrityssalo on ollut mukana koordinoimassa työtä.
“Yhteistyö yrittäjien kanssa on sujunut hyvin. Jo viime vuonna kartoitimme osallistujiksi haluavia. Nyt kevään aikana olemme pitäneet palavereja yrittäjien kanssa. Yritykset on jo valittu, mutta mukaan pääsee yhä”, Metsänoja kertoo.
Rekrytoinnissa katse tulevaisuudessa
Kun työnanantajamielikuva on yrityksellä kunnossa, seuraa rekrytointi sitä luontevasti, Metsänoja uskoo. Tapahtumaan saapuville ei yritysten tarvitsekaan itseään kaupitella. Riittää, että on luontevasti esillä.
“Iltatorilla alasta kiinnostuneet pääsevät tutustumaan alaan kiertämällä yritysten pisteillä. Samalla he voivat kuulla kokemuksia yrittäjiltä itseltään”, Metsänoja kiteyttää.
Ja kyllä rekrytointiakin tehdään, nyt vaan katse kauempana tulevaisuudessa.
“Viime vuonna huomattiin, että tapahtuma onnistui tuottamaan uusia kontakteja, joten rekrytoinneissa onnistuttiin. Tulevina vuosina alalla kuin alalla tullaan näkemään vajausta työvoimassa. Tarve osaamiselle ei katoa minnekään, ja sen yritykset yhä tiedostavat.”
Pienyrityksille rekrytointiapua Yrityssalolta
Siinä missä Salon iltatori tarjoaa kokeneemmille yrityksille lähikontaktin mahdollisiin osaajiin, voivat pienemmätkin valmistautua rekrytointiin. Yrityssalon sivuilta löytyy Pienyrittäjän rekryopas, joka on erityisesti suunniteltu ensimmäistä työntekijää etsivälle pien- tai mikroyrittäjälle.
“Kauttamme vasta aloittaneet yritykset voivat saada apua ja neuvontaa rekrytointiin. Tarjoamme kasvokkaistakin neuvontaa, mutta sovellus auttaa aluksi eteenpäin. Teimme sen yhdessä Salon ammattiopiston kanssa. Se tukee hyvin erityisesti harvemmin rekrytoivia”, Metsänoja kuvailee.
Metsänojan mukaan pääajatuksena oppaassa on, että yritykset välttyisivät epäonnistuneilta palkkauksilta.
“Pienyrittäjän rekryopas kannustaa yrittäjää pohtimaan, mitä rekrytoinneilta halutaan. Moni yrittäjä kokee olevansa HR-ammattilainen, mutta hyvää työntekijää ei välttämättä heti tunnista. Ulkonäkö tai käytös ei sitä välttämättä paljasta. Jos ei osaa haastatella, voivat todelliset osaajat mennä huomaamatta ohi”, Metsänoja huomauttaa.
Artikkeli julkaistu 07/2023