Ruokayrittäjien toimialapäivillä ruoka-innovaatioita ja uusia markkinapaikkoja

 

Ruokayrittäjien toimialapäivät järjestetään Helsingissä huhtikuussa (kuva: Helsinki Partners, Jussi Hellsten). 

 

Ruokayrittäjien toimialapäivillä tarjolla ruoka-alan innovaatioita sekä mahdollisuuksia uusille markkinapaikoille

 

Huhtikuussa järjestettävät Ruokayrittäjien toimialapäivät kokoaa elintarvikealan toimijat yhteen Helsinkiin. Yrityssalon Henna Kyyrä uskoo, että sieltä salolaistuottajien tuotteet voivat päätyä uusille markkinoille – kenties maailmallekin.

Salon elintarvikealan toimijoilla on tänä keväänä näytön paikka. Helsingissä 11.–12.4.2024 järjestettävät Ruokayrittäjien toimialapäivät kokoavat yhteen ruoka- ja juomatuottajia sekä alan ihmisiä ja kutsuvat heidät verkostoitumaan toistensa kanssa. Se on oiva tilaisuus salolaistuottajille esitellä tarjontaansa. Vielä ehtii ilmoittautua mukaan, mutta toimi nopeasti!

Tapahtuma sisältää muun muassa ajankohtaisia puheenvuoroja sekä liiketoimintaa kehittävää koulutusta. Salolaisten yrittäjien kannattaa tulla mukaan, sillä tuotteille voi hyvinkin löytyä uusia markkinoita.

”Tänne kutsutaan laaja joukko eteläisen Suomen ruokaketjun toimijoita. Ohjelma on koostettu monipuolisesti tämän hetken trendejä ja tarpeita huomioiden. Siinä on panostettu vaikuttavuuteen, jolloin päivien anti antaa yrittäjille konkreettisesti buustia omaan tekemiseen”, tunnistaa Yrityssalon Henna Kyyrä.

 

Kuva syksyn myyntitapahtumasta, jossa Johanna Pfeiffer esittelee Meritalon tuotteita saksalaisille vähittäiskaupan ostajille. Kuvassa Johanna Pfeifferin vieressä Edeka Merchelistä Arthur Merchel.

Maistata, verkostoidu, tee kauppaa

Ruokayrittäjien toimialapäivät on tulosta laajasta hanketyöstä, jossa Kyyräkin on mukana. Sen myötä hän osaa nostaa esille tapahtuman tärkeimmät ohjelmanumerot. Yksi sellainen on perjantaiaamuna järjestettävä FlavourHub.

“Sitä salolaistuottajien ei kannata ohittaa. Ainutlaatuisessa tapahtumassa tuottajat voivat maistattaa tuotteitaan ravintoloiden, hotellien, kahviloiden ja kauppojen edustajilla sekä kaikille niillä, jotka hakevat omiin yrityksiinsä uusia laadukkaita lähiruokatuotteita. Heitä tapaamalla salolaistuottajat voivat saada tuotteensa esimerkiksi ravintoloiden ruokalistoille, hotellien aamiaispöytiin, lähiruokapuoteihin tai kauppoihin. Uutuutena on, että siellä alkoholivalmistajatkin voivat maistattaa ja esitellä tuotteitaan”, hän sanoo.

Kyyrä lisää, että FlavorHubia seuraa sarja huolella valittuja puheenvuoroja. Mistään tavallisista ruokamessuista ei ole kysymys.

“Esityksistä saa varmasti buustia omaan tekemiseen. Ruokayrittäjien toimialapäivien yksi järjestäjistä on myös Suomen Artesaaniruoka ry, johon kuuluu monia premium-tuotteiden tuottajia. Koska Salon alueelta löytyy potentiaalisia artesaaniruoan valmistajia, on heillä mahdollisuus laajentaa verkostojaan ja saada tietoa artesaaniruoan markkinoista.”

Verkostojen voimaa ei voi vähätellä

Kyyrän mukaan verkostojen voimaa ei voi vähätellä. Hänellä on laaja verkosto alan osaajien kanssa ja tuntee muun muassa konsultteja, jotka ovat toimineet pitkään esim. Keski-Euroopan markkinoilla sekä Aasiassa ja vieneet suomalaisia brändejä sinne.

“Kun syntyy luottamus, on asioita helppo viedä eteenpäin. Ulkomailla mielikuva suomalaisesta ruoasta ja juomasta on jo valmiiksi vahva. Esimerkiksi Japanin ja Luxemburgin markkinoilla ei myöskään kilpailla hinnalla, joten salolaisilla premium-tuotteiden valmistajilla on siellä hyvät mahdollisuudet menestyä”, Kyyrä muistuttaa.

“Maaliskuussa järjestetyissä lähiruokatreffeillä oli teemana kansainvälisyys ja vienti, siellä osallistujat saivat meneillään olevia kansainvälistymisen tuulia. Osallistujat pääsivät pikaiselle virtuaalimatkalle Luxemburgiin ja Japaniin ja saivat kontakteja näihin maihin. Lisäksi kuulimme tarinan siitä miten salolainen siitakesienien tuottaja Mikkolan sienituote/Kaiteki sienet on onnistunut viemään tuotteitaan ympäri maailmaa.”

Salolaisyritysten pyrkimyksille laajentaa toimintaansa uusille markkina-alueille löytyy rahoituksellista tukea. Kyyrä kertoo, että Ykkösakselilla on tarjolla kehitykseen ja investointeihin erilaisia tukimuotoja. Business Finland taas auttaa varsinkin niitä, jotka keskittyvät vientiin.

Lisäksi Yrityssalo järjestää yhdessä Ely-keskuksen kanssa rahoitusklinikoita  (seuraava jo 9.4), joihin voi varata ajan ennakkoon yritystukiasiantuntijalta kahdenkeskiseen keskusteluun. Tästä lisätietoja antaa Maija Pirvola.

 

Ruokayrittäjien toimialapäivät on tärkeä mahdollisuus salolaisille lähiruokatuottajille toteaa Henna Kyyrä.

 

Ilmoittaudu toimialapäiville tästä

 

Ruokayrittäjien toimialapäivät on neljän hankkeen yhteistyötapahtuma. Mukana ovat seuraavat tahot:

 

Julkaistu 04/2024