PS Powertools elvytti liiketoimintansa kalustonhallinnan elinkaaripalvelulla

 


Petri Hakala perusti PS Powertools Oy:n vuonna 2017. Digiteknologian soveltaminen kalustonhallintaan on auttanut yrityksen yli korona-ajan.

PS Powertools elvytti liiketoimintansa kalustonhallinnan elinkaaripalvelulla

 

PS Powertools Oy on kokenut teknisen kaupan toimija. Pari vuotta sitten yrityksen omistaja Petri Hakala tunnisti, että alalla olisi tarvetta ennakkohuoltopalvelulle. Yhteistyö Thinger Solutions Oy:n kanssa jalostui liikeideaksi, jossa laitteet raportoivat tilastaan käyttäjälleen.

Petri Hakalalla on yli 25 vuoden kokemus konepaja- ja kokoonpanoteollisuudesta. Oman yrityksensä, PS Powertools Oy:n hän perusti vuonna 2017. Valmiiden verkostojen avulla asiakaskunta löytyi nopeasti Varsinais-Suomesta. Laitemyynnin ja huoltopalvelujen kysyntään on sittemmin ollut helppo vastata materiaalinpoistoa ja kokoonpanoa koskevilla ratkaisuilla.

Viimeisen kahden vuoden aikana Hakala on päässyt kehittämään osaamistaan juuri materiaalinpoistossa. Raskaissa töissä vaaditaan laadukkaita ja turvallisia työvälineitä. Teollisuudessa koneiden elinkaarta ei ole kuitenkaan juuri mitattu, eikä niille ole laadittu huoltosuunnitelmia. Ennen kuin nyt.

“Ennakkohuolto on ollut keskeinen puute alalla. Hiomakoneissa ja muissa käsityökoneissa ongelmat on tavallisesti huomioitu vasta kun laite on rikki. Vuonna 2019 ajattelin, että laitteiden toimintaa voisi seurata QR-koodin avulla. Siihen sisältyy paljon informaatiota esimerkiksi laitteen iästä ja kunnosta. Näin laite voi kertoa käyttäjälleen tilastaan jo ennen ongelmien ilmenemistä”, Hakala kertoo.

Kalustonhallintaa koko elinkaaren mitalta

Idea pienkoneteollisuuden elinkaariajattelusta realisoitui, kun Hakala otti yhteyttä IoT Campuksella toimivan Thinger Solutions Oy:n Juha Boreniukseen. Oikeaa ratkaisua kehiteltiin huolella, ja toteutus vei noin puoli vuotta. Lopputuloksessa näkyy ennen kaikkea käytettävyys.

“Elinkaaren optimointi tuo helpotusta sekä koneen huoltajalle että huollon tilaajalle. Laitteeseen liitetyn QR-koodin voi lukea älypuhelimella. Siitä asiakas saa tiedon, koska laitteella on seuraava huolto ja missä se on. Samalla voi esittää varaosapyynnön. Tietokantaan liitetty järjestelmä kertoo myös viestin vastaanottajalle, mistä laitteesta on kyse ja mitä osia siihen kuuluu. Näin kuvaus vikatilasta ilmaisee, millaisia korjaustoimia pitää tehdä”, Hakala kuvailee.

Thingerin Juha Borenius näkee, että heidän IoT-ratkaisut soveltuvat erinomaisesti PS Powertoolsin liiketoimintaan. Keskeinen hyöty näkyy laadun ja prosessin hallintana.

“Olin innoissani, kun Petri otti yhteyttä ideansa kanssa. Valmis ratkaisu tarjoaa kalustonhallintaa koko elinkaaren mitalta. Juuri tällaisille toimialoille Thingerin tuotteet soveltuvat”, Borenius sanoo.

 

Hakala lähti pari vuotta sitten toteuttamaan kalustonhallinnan liikeideaansa Thinger Solutions Oy:n Juha Boreniuksen (oik.) kanssa. Kaluston elinkaaren seuraaminen tarjoaa hyötyjä käytettävyydestä laadun ja prosessin hallintaan.

Yhteistyöympäristönä teollisuus 4.0

PS Powertoolsin asiakkaat toimivat pääosin Turussa, Uudessakaupungissa ja Loimaalla, mutta tilauksia tulee kaikkialta Suomessa. Yksi yhteistyökumppani on kuitenkin pysynyt mukana alusta asti.

“Jo vuosituhannen alussa tein yhteistyötä teollisuuden kokoonpanoratkaisuja tarjoavan Atlas Copcon kanssa. Kun perustin oman yrityksen, jatkoin heidän jälleenmyyjänä. Yhteistyö on ollut helppoa ja saumatonta. Heidän kanssa olen voinut jatkuvasti päivittää osaamistani ja oppia teknologian mahdollisuuksista”, Hakala sanoo.

Tuorein yhteistyö Thingerin kanssa tuli hyvään saumaan, sillä kun koronan myötä uusien laitteiden myynti alalla laski, huoltotoiminta kasvoi. Nyt Hakala keskittyy juuri pienkoneteollisuuden elinkaariajattelun ja huoltosuunnitelmien ratkaisuihin. Vaikka uudet mahdollisuudet odottavatkin nurkan takana, on uudessa paljon opittavaa.

“Teknologia pitää tuntea, jotta alalla voi kehittyä ja tarjota uusia ratkaisuja asiakkaille. Teollisuus 4.0 antaa siihen avaimet: raportointia, tarkkuutta ja ohjelmointia. Itseäni teknologinen kehitys ei huolestuta.”

Hyviä markkinanäkymiä ja viestinnän haasteita

Toiminta Thingerin kanssa ja digiteknologian soveltaminen kalustonhallintaan ovat auttaneet PS Powertoolsin yli vaikean korona-ajan. IoT-teknologialla yritys parantaa myös ympäristöystävällisyyttä, sillä laitteiden automatisointi vähentää teollisuuden energian käyttöä.

“Kaiken lisäksi asiakaskuntani on laajenemassa. Liikevaihto nousee nyt tuntuvasti kahden koronavuoden jälkeen. Tänä vuonna odotuksena on 700 000 euroa, tuplasti viime vuoteen verrattuna”, Hakala ennakoi.

Valoisat markkinanäkymät tuovat myös haasteita. Hakala on huomannut, että viestintään ja markkinointiin pitää vielä panostaa.

“Viestintä korostuu mahdollisesti silloin, kun ilmenee rekrytointitarpeita. Tarvitsen moniosaajia, jotka hallitsevat niin digitaalisen maailman kuin perinteisen mekaanisen teknologian. Hyviä kumppaneita on jo nyt, mutta jotta oikeat tekijät löytyvät, pitää tarve osata sanoittaa.”

 

PS Powertoolsin ratkaisuissa hyödynnetään teollisuus 4.0:n mahdollisuuksia: raportointia, tarkkuutta ja ohjelmointia. Pora on esimerkki sovelluskohteesta, jossa laitteen kuntoa voidaan seurata QR-koodin avulla.

Tutustu yritykseen PS Powertools Oy