Nordic Spa lisää työvoimaa ja kasvattaa toimintaansa Salossa

 


Yrityksen tuotteissa on korkea kotimaisuusaste. Muun muassa altaiden alumiinirungot, putket ja eristeet tehdään Suomessa. Moottori ja elektroniikka hankitaan Yhdysvalloista. 

 

Nordic Spalla tähtäimessä tukeva jalansija Pohjois- ja Keski-Euroopan markkinoilla

Salon Tehdaskadulla on tänä vuonna käynyt tohina. Ulkoporealtaita valmistavan Nordic Span tämän vuoden liikevaihto on kasvanut koko viime vuoteen verrattuna noin 50 %. Syynä on ulkoporealtaiden kasvanut kysyntä, johon on vastattu tuotannon laajennuksella ja palkkaustoimilla. Suomalaisesta laadusta tunnetut ulkoporealtaat kiinnostavat paitsi kotimaan myös Euroopan markkinoilla.

 

Lisää työntekijöitä laajennettuihin tuotantotiloihin

Nordic Spa on perustettu vuonna 2011. Nykyisissä Salon tiloissa yritys on toiminut vuodesta 2013. Yrityksen Novitek-brändillä on kokemusta porealtaiden valmistuksesta jo 1990-luvun alusta. Nyt altaita valmistetaan vain ulkokäyttöön. Ja kovalla tahdilla valmistetaankin.
“Siinä missä viime vuonna ulkoporealtaita tuli tuotannosta noin 1 500, on niitä jo nyt syksyyn mennessä tehty reilu 2 200. Vuoden lopulla luku lähestyy 3 000”, kertoo Nordic Span operatiivisesta toiminnasta vastaava Sami Kettunen.

Kasvaneen kysynnän myötä Nordic Spa on palkannut lisää työvoimaa. Kettunen kertoo, että kahden viime vuoden aikana työntekijöiden määrä on kaksinkertaistunut. Toimihenkilöiden määrä on tänä vuonna hieman kasvanut, mutta todellinen tarve tekijöille on ollut tuotannossa, jossa yrityksen 80 työntekijästä työskentelee 60.
“Tänä vuonna olemme laajentaneet varastotilaa osaksi tuotantoa, minkä myötä tuotantotila-ala on kaksinkertaistunut. Lisäksi tiloja on pitänyt remontoida sosiaali- ja pukuhuoneiksi”, Kettunen kertoo.

Toukokuussa tuotannossa siirryttiin ulkoporealtaiden valmistuksessa kahteen vuoroon. Kettusen mukaan tuotannon laajennus ei ole ollut iso investointi, sillä neliöt on voitu hyödyntää jo olemassa olevista tiloista. Vaikka tilavuokra on noussut, ei vielä ole tarvinnut tehdä laiteinvestointeja.
“Valmistus on edelleen paljolti käsityöpainotteista. Sitä varten olemme saaneet Salon Varamiespalvelulta vuokratyövoimaa, jota tulemme syksyn ja talven aikana vakinaistamaan. Ensi vuonna työllistämme jo toista sataa työntekijää”, Kettunen kaavailee.

 

Nordic Span operatiivisesta toiminnasta vastaava Sami Kettunen odottaa yritykselle vuoden loppuun mennessä 90 prosentin kasvua viime vuoteen verrattuna.


Altaat kelpaavat suomalaisille korona-aikana

Nordic Span ulkoporealtaat on suunniteltu pohjoisen vaihteleviin olosuhteisiin. Valmistuksen keskiössä ovat eristeratkaisut, pumput ja muut kuluvat osat. Tuotteiden huollettavuuteen kiinnitetään erityistä huomiota, jotta altaiden materiaalit kestävät talven pakkaset ja kesän auringon.

Kaikki Nordic Span tuotteet on merkitty Sinivalkoinen valinta -merkillä. Sen takeena ovat tuotannossa ja alihankinnasta tulevien osien kotimaisuus. Vaikka elektroniikka tulee Yhdysvalloista, tulevat alumiinirungot, putket ja eristeet Suomesta. Kotimaisuusaste omakustannushinnalla mitattuna on noin kaksi kolmasosaa.

“Korkea kotimaisuusaste on oleellinen osa toimintaamme. Laadukas ja hyvin suunniteltu tuote lisää kotona viihtymistä. Se tuo kylpylän joka kodin takapihalle”, Kettunen tiivistää. Hän lisää, että ulkoporeallas on vaivaton tapa tuoda arkeen vähän luksusta. Tuulessa ja pimeässä altaan lämpö ja ledit lisäävät fiilistä ja virkistävää kehoa ja mieltä. “Pohjoismaisena valmistajana tiedämme mitä tekniikkaa sen toteuttaminen vaatii. Näin voin sanoa olevani ylpeä tuotteistamme aina suunnittelusta toteutukseen”, Kettunen sanoo.

Tänä vuonna ulkoporealtaat ovat olleet suosittuja suomalaisten keskuudessa. Kettunen ei osaa nimetä yhtä kuluttajaryhmää, sillä tuotteet ovat herättäneet kiinnostusta laidasta laitaan. “Perheet, uudisrakentajat, jopa kolmekymppiset ovat innostuneet altaista. Koronan myötä menekki on ollut suurta, kun kotona oleskelu ja siellä viihtyminen ovat lisänneet tarvetta rentoutumiselle”, hän sanoo.

 

Kehitystyötä ja suuria harppauksia

Korona on vaikuttanut Nordic Span toimintaan monin tavoin. Se on lisännyt kotimaan myyntiä,  vaikka messu- ja asiakaskäyntejä on jouduttu perumaan. Viennin osuus liikevaihdosta on laskenut 3,3 prosenttia viime vuoteen verrattuna, mutta suoraan euroissa mitattuna vientikin on kasvanut jo 32 prosenttia. Lisäksi korona on vauhdittanut ulkoporealtaiden myyntiä maailmalla.

“Samaan aikaan kun markkinat kasvavat, toimitusketjut katkeilevat. Toimituksissa on sen seurauksena ollut viivästyksiä. Olemme olleet kiitollisia asiakkaidemme kärsivällisyydestä. Kuitenkin kaikkinensa vuosi on ollut menestys. Loppuvuodesta odotamme 90 prosentin kasvua tämän ja viime vuoden välillä”, Kettunen toteaa.

Yrityksen liiketoimintamallissa jälleenmyynti ja markkinointi kulkevat käsi kädessä. “Kasvu on ollut geneeristä, sillä jälleenmyyntikumppanimme tuovat tuotteet helposti kuluttajien ulottuville. Sitä kautta olemme voineet levittäytyä helposti. Asiakkailta taas olemme saaneet palautetta siitä, miten altaita voitaisiin kehittää. Näin saamme arvokasta tietoa tuotteiden kehittämiseksi, ja sillä voimme kilpailla Suomen ulkopuolellakin”, Kettunen kertoo.

Laajentuminen Euroopassa on osa Nordic Span suunnitelmaa. “Tällä hetkellä huomiomme on Keski- ja Pohjois-Euroopassa, jossa tavoittelemme tukevaa jalansijaa. Jo nyt viemme Ruotsiin ja Norjaan. Uusia avauksia ovat Hollanti, Ranska ja Saksa. Tämä on ensi vuoden suuria harppauksia.”