Myynti- ja markkinointitarpeet nousevat esiin salolaisyritysten Kasvupolulla


Kasvu Open tuo vuosittain yhteen paljon yrityksiä. Viime vuonna yrittäjien kasvuinto välittyi Espoon Technopoliksen tiloissa, jonne Suomen Kasvupolun yritykset kokoontuivat ohjelman Top 60 -sparrauspäivään.

 

Myynti- ja markkinointitarpeet nousevat esiin salolaisyritysten Kasvupolulla

 

Kasvu Openin Salon kasvupolulle valittiin tänä vuonna viisi yritystä. Lisäksi yksi yritys valitiin Uudenmaan kasvupolulle ja toinen teollisuuden automaation Kasvupolulle. Kaikki yritykset ovat sellaisia, jotka haluavat ottaa kasvumahdollisuuksistaan kaiken irti, tunnistaa Kasvu Openin Vivi Pöntiö.

 

Kasvu Openin Kasvupolku®-sparrausohjelma tukee taas salolaisyritysten kasvupyrkimyksiä. Ohjelmaan tänä vuonna valitut yritykset ovat AINA PTT Oy, Hotel & Café Mathildedal, Jellow Factory, Lassen Luomu ja Mathildan Marina. Lisäksi Salon alueelta valittiin Uudenmaan Kasvupolulle Mathildedalin Kyläpanimo sekä Teollisuuden automaatio Kasvupolulle Salofa.

Kasvu Openin tuotantovastaava Vivi Pöntiön mukaan ohjelmassa oli tänä vuonna 14 erilaista polkua, joista yksi koski Saloa. Pöntiö korostaa ohjelman laajuutta ja sen tavoitetta kattaa eri alueiden yritykset.

“Tänäkin vuonna Kasvupolkuja pyrittiin rakentamaan niin, että niiden laajuus kattaa laajasti eri teemat ja alueet ympäri Suomen, jotta mahdollisimman moni yritys löytäisi sieltä itsensä”, hän kertoo.

Valtakunnallisesti Kasvupolku®-sparrausohjelmaan haki noin 350 yritystä pääkaupunkiseudulta Lappiin. Salon alueelta hakemuksia tuli kymmeneltä yritykseltä, joista viisi valittiin osaksi Salon Kasvupolkua. Pöntiö kertoo, että tänä vuonna yritysten sparraustarpeissa korostuivat myynti ja markkinointi.

”Kullakin yrityksellä on joka vuosi hieman erilaisia tavoitteita ja kasvuhaasteita. Tänä vuonna Salon alueen yritysten tavoitteissa näkyi myynnin ja markkinoinnin kehittäminen. Myös talous ja kasvurahoitus olivat keskeisiä kasvutekijöitä.”

 

Salon Kasvupolulle tuomaristo valitsi 11 yrityksen joukosta 5 yritystä. Kaiken kaikkiaan halijoita oli reilu 200. Kaksi salolaista valittiin muihin Kasvupolkuihin mukaan

Mathildedalissa toive sesongin laajentamisesta

Salon kasvupolulle valikoitui kirjava joukko yrityksiä. Kolmea niistä yhdistää Mathildedalin kylä ja sen vetovoiman kehittäminen. Hotel & Café Mathildedalin, Mathildan Marinan ja Mathildedalin Kyläpanimon yrittäjät tunnistavat kasvun avaimet sesongin laajentamisessa.

“Kartoitamme laajentumisen mahdollisuuksia sekä siihen liittyviä investointeja. Haluamme myös erottua vahvalla brändillä ja löytää uutta näkökulmaa maltilliseen kasvuumme. Yksi suunta voisi olla se, että pidennetään sesonkia”, kertoo Hotel Mathildedalin Krista Gustafsson.

“Toivomme satamaan lisää veneilijöitä, ja tarkastelemme parhaillaan sopivia kohdealueita Suomen ulkopuolelta. Matkailupalvelujen kehittämisessä tavoitteena on myös laajentaa toimintaa sesonkien ulkopuolelle”, täydentää Mathildan Marinan Maria Rantanen.

Mathildedalissa yritysyhteistyö on luonteva tie liiketoiminnan kehittämiseen. Gustafsson kertoo, että sitä viriteltiin jo hakuvaiheessa alueen yrittäjien kesken. Vaikka Mathildedalin Kyläpanimo valittiin Uudenmaan Kasvupolulle, odotetaan sieltä tulevien oppien hyödyttävän koko Mathildedalin aluetta.

“Ohjelma tarjoaa meille hyviä synergiaetuja, kuten yhteistyömahdollisuuksia muiden alueen yritysten ja yhteisöjen kanssa. Odotan kovasti, miten löytää keinoja vahvistaa panimomme asemaa kuluttajiemme sydämissä sekä paikallisesti että laajemminkin kotimaassa”, luonnehtii Mathildedalin Kyläpanimon yrittäjä Mia Nygård-Peltola.

Keinoja kansainvälistymiseen

Osalla yrityksistä on toiveissa löytää tuotteilleen ulkomaisia markkinoita. Antsun Sinappia valmistava Jellow Factory ja luomukasviksia ja -yrttejä tarjoava Lassen Luomu pohjaavat kasvunsa viennin kehittämiselle.

“Haemme kasvua myös Saksasta, johon pääsimme Meet the Buyer -projektin avulla. Sen myötä olemme jo saaneet tuotteitamme Pohjois-Saksan myymälöihin. Etsimme keinoja digimarkkinoinnin kehittämiseen, missä uskomme kasvuohjelman auttavan”, kertoo Jellow Factoryn Jonas Jokilehto.

Myös Lassen Luomun Jetta Kulmala odottaa ohjelmalta paljon. Tavoitteena on Suomessa laajentaa asiakaspohjaa tukuista suoraan kauppoihin. Ulkomaat kiinnostavat myös.

“Toivon ulkopuolista ja ihan konkreettista apua siihen, millaisia keinoja kansainvälistymiselle voi olla. Siihen on hyvät edellytykset, sillä uusi brändimme on otettu hyvin vastaan. Se on luonut lupauksen kiinnostavasta tuotteesta, minkä hyvät raaka-aineet lunastavat.”

Kohti suurempia markkinoita

Suomen ulkopuoliset markkinat kiinnostavat niin ikään kahta teollisuuden alan yritystä, terveydenhuollon teknologiaosaaja Salofaa sekä AINA PTT Oy:ta.

“Salofalla ensisijaisena tarkoituksena on laajentaa Euroopan markkinoille. Suuntaamme tuotteita kuluttajille ja yrityksille. Lisäksi tarjoamme sopimusvalmistusta. Ohjelmasta toivomme saavamme esimerkkejä ja oppia firmoilta, jotka ovat jo päässeet ulkomaisille markkinoille”, odottaa Salofan tehdaspäällikkö Jarmo Nykänen.

“Tärkeitä asiakkaitamme ulkomailla ovat monikansallinen Airbus-yhtiö sekä Sveitsin valtion rautatiet. Ne tarkoittavat meille nyt miljoonaluokan hankkeita, ja niiden kautta voimme herättää kiinnostusta Euroopan ulkopuolellakin”, visioi AINA PTT Oy:n toimitusjohtaja Kari Tuisku.

 

Kasvu Openin Vivi Pöntiö on jo kokenut sparrauspäivien vetäjä. Kuva Kuopion sparrauspäiviltä.

Vuoden kärkiteemana tiimiosaaminen

Vivi Pöntiön mukaan Kasvupolku®-ohjelman valintaprosessissa on aikaisempina vuosina painotettu yritysten halua kasvaa ja kehittyä sekä valmiuksia tunnistaa kasvuhaasteita. Niin tänäkin vuonna.

”Perusperiaatteena on, että jos yritys ei ole avoin ja tunnista haasteitaan, ei se saa parasta antia ohjelmasta. Tämän vuoden ohjelmaan valitut yritykset osoittavat kyllä innostusta ja valmiutta kasvuun”, Pöntiö näkee.

Seuraavat askeleet Salon Kasvupolulla liittyvät yritysten kasvusuunnitelmien täydentämiseen ja tuleviin sparraustapaamisiin. Yritykset pääsevät tapaamaan sparraajia kahdessa sparrauspäivässä, ensin kesällä ja myöhemmin syksyllä. Niissä yritykset työstävät liiketoimintastrategioita ja saavat apuja liikeoiminnan kehittämiseen.

Toukokuussa yritykset tapaavat toisiaan Meet & Greet -orientaatiotapahtumassa. Siinä tulevat esille verkostoitumisen hyödyt.

“Tiimin ja osaamisen kehittäminen on tämän vuoden ohjelman yksi kärkiteemoista sparrauksissa. Aikaisemmin olemme saaneet palautetta siitä, miten yritykset ovat löytäneet ohjelmasta hyviä kontakteja ja uusia osaajiakin kasvun tueksi”, Pöntiö sanoo.

Kasvu Openin Kasvupolku®-ohjelma tarjoaa yrityksille myös mahdollisuuden saada ansaittua tunnustusta valtakunnallisesti. Siihen yrityksiä kannustaa ohjelman kilpailullinen prosessi, joka huipentuu 31.10. järjestettävään Kasvu Open Karnevaaliin, jossa palkitaan Vuoden kasvuyritys 2024.

 

Artikkeli julkaistu 05/2024