Heidi Marjamaa toimii Muurla Muurla Design Marketingin myyntipäällikkönä tukkumyynnissä. Hän on työskennellyt yrityksessä jo 10 vuotta.
Muurla Design Marketing panostaa oman brändin kehittämiseen ja haluaa olla nuorekas toimija design-markkinoilla
Muurlan lasitehtaan uunit sammuivat kymmenen vuotta sitten, mutta Muurla Design Marketing jatkaa matkaansa uudistuneena. Lisenssituotteet ovat kantaneet yritystä haasteiden läpi. Nyt tulevaisuutta luodaan omilla tuotteilla.
Muurla Design Marketing Oy on monille suomalaisille tuttu yritys – tai ainakin niille, jotka aikoinaan ajoivat Turku–Helsinki-väliä. Vuonna 1974 aloittanut ja aikaisemmin “Muurlan lasina” tunnettu yritys veti sankoin joukoin 110-tietä kulkevia seuraamaan lasinpuhallusta ja pysähtymään kahville tehtaanmyymälään.
2010-luvun taitteessa yritys koki sukupolvenvaihdoksen. Silloin huomattiin, että puhallettu lasi ei ollut kaupallisesti kannattavaa. Uusi luku yrityksen historiassa alkoi lisenssiyhteistyöstä.
“Ensimmäisenä tulivat Muumi-tuotteet. Se oli pelastus yritykselle, sillä ilman vientituotteita yritystä ei todennäköisesti olisi enää olemassa”, kertoo myyntipäällikkö Heidi Marjamaa.
Lasinpuhallus loppui Muurlassa vuonna 2014. Tilat ovat kuitenkin edelleen Muurlan toiminnan keskus. Myymälän, kahvion ja toimitilojen lisäksi siellä on varasto, josta kaikki tuotteet lähtevät maailmalle.
Tuotantoa on hajautettu eri puolille. Viilutuotteita, kuten tarjottimia ja leikkuulautoja valmistetaan Pieksämäellä tytäryhtiö Suomen Viilupuu Oy:n toimesta. Lasituotteet tulevat Italiasta, Puolasta ja Kiinasta ja emalituotteet Serbiasta.
“Jos mahdollista, pyrimme aina kääntymään eurooppalaisten ja suomalaisten tuottajien puoleen, varsinkin uusie materiaaleja pohtiessa”, Marjamaa sanoo. “Mutta asiakkaat eivät aina ole valmiita maksamaan sitä lisää, jota Suomessa valmistettu tuote edellyttää.”
Verkkokaupasta vauhtia liiketoimintaan
Korona-aikana Muurla Design Marketing sai jalansijaa verkkokaupasta ja sen liikevaihto nousi 5,2 miljoonasta lähes 7 miljoonaan. Myynti kasvoi sekä Muurlan omassa verkkokaupassa että jälleenmyyntiverkostoissa.
“Emme olleet varautuneet niin nopeaan muutokseen. Silloin kaikki otettiin mukaan pakkaamaan tuotteita, myyntipäälliköitä ja toimitusjohtajaa myöten”, Marjamaa muistelee.
Nyt liikevaihdosta noin puolet tulee kotimaasta. Se jakaantuu tukkumyynnin ja vähittäismyynnin välillä. Vähittäiskauppaan sisältyy Muurlassa toimiva ravintola ja myymälä sekä ajoittain ostoskeskuksiin tai tapahtumiin pysytettävä popup-myymälä.
Loppuosa tulee vientimyynnistä, jota tehdään kaikkialle maailmaan, Afrikkaa lukuunottamatta. Tärkeimpiä kohdemaita ovat Saksa, Pohjoismaat ja Kiina.
“Aika on haastava erikoiskaupan alalla, sillä ihmiset eivät välttämättä osta niin paljon design-tuotteita. Mutta vientimarkkina vetää lisenssituotteiden ansioista. Eemeli ja Peppi Pitkätossu -tuotteet ovat tunnettuja maailmalla”, Marjamaa kertoo.
Myymäläpäällikkö Sari Ahola Heidi Marjamaan kanssa pakkaamossa. Marjamaan mukaan Muurlan verkkokaupan suurin sesonki kuluttajapuolella on joulun alla, mutta erinäiset kampanjat ja tuotelanseeraukset aiheuttavat myös ruuhkapiikkejä.
Lisenssibisneksessä materiaalit määräävät
Juuri lisenssituotteet ovat olleet yritykselle tärkeä bisnes. Siinä Muurla maksaa lisenssin haltijalle rojaltin eli tietyn prosenttiosuuden kustakin myydystä tuotteesta, kuten vaikka Muumi-lasista tai -emalimukista.
Sopimuksia ei tehdä yksinoikeudella, sillä esimerkiksi Arabiakin valmistaa Muumi-mukeja. Se ei ole kuitenkaan ongelma, kunhan kilpailua ei synny samaa materiaalia olevista tuotteista.
“He valmistavat keraamisia mukeja, joten me voimme valmistaa Muumi-lasimukeja tai -emalimukeja”, Marjamaa perustelee.
Lisenssien käyttöä rajoittavat myös sopimusten mukaiset tuotantoajat. Aloite uusista tuotteista tulee tavallisesti suunnittelijalta.
“Meiltä tulee idea, joka joko hyväksytään tai hylätään. Noin 90 % hyväksytään sellaisenaan. Harvoin ideoita on sellaisenaan hylätty.”
Suunnittelusta ja tuotekehityksestä vastaava Jonna Närhi työpöytänsä äärellä. Muurlan Kapseli-maljakot ja Norsut-leikkuulaudat ovat hänen suunnittelemiaan. Hänen kynästään syntyvät myös monet Muumi-tuotteet.
Kärki oman brändin kehittämisessä
Muurla Design Marketingin kärki on tulevaisuudessa oman brändin kehittämisessä. Marjamaa näkee, että vain sillä yritys voi saada jalansijaa kilpailijoiden, kuten Fiskarsin ja Pentikin rinnalla.
“Brändikuvan rakentaminen voi olla hidasta, sillä entinen brändi on 80-luvulta. Mutta etuna vanhassa brändissä on se, että meidät muistetaan kaukaa”, hän sanoo.
Omien tuotteiden esittely kuluttajille on mahdollista syyskuussa, kun yritys osallistuu Habitare-messuille. Suurella 80-neliön näyttelyalueella uusi ja vanha kohtaavat.
“Meillä on perinteinen tausta lasituotteissa, mutta haluamme olla myös nuorekas ja hauska brändi. Jos aikaisemmin tyylimme on ollut mustavalkoista ja jäykkää, on se nyt värikkäämpi. Sillä tavoittelemme näkyvää paikkaa design-markkinassa”, Marjamaa linjaa.
Muurla Design Marketing ilmaisee brändillään tässä ajassa värikkyyttä. Se näkyy myös sen tuotteissa.
Muurla Design Marketing Oy
Myymälä ja kahvila-ravintola palvelevat kesällä ma–la 10-18 ja su 11–18.
Heinäkuussa yrityksen voi löytää Muurlan kesä pop up -myymälästä kauppakeskus Myllyn keskusaukiolta. Lisäksi Muurla on mukana Habitare messuilla 10.–14.9.
Verkkosivut: www.muurla.com
Artikkeli julkaistu 07/2025