Marko Lehti on aikaisemminkin pohtinut yrittäjäksi ryhtymistä. Meriniityn Lihakauppa tarjosi siihen hyvän tilaisuuden.
Meriniityn Lihakauppa vaalii rohkeutta niin ruoanlaitossa kuin yritystoiminnassa
Meriniityn Lihakauppa, entinen Perniön Lihan tehtaanmyymälä, sai viime vuonna uuden yrittäjän, Marko Lehden. Valmis valikoima ja tuttu asiakaskunta ovat tarjonneet entiselle työntekijälle pehmeän laskun yrittäjyyteen. Samalla aukeaa mahdollisuuksia toiminnan kehittämiselle.
Salolaisten liharuoan ystävien suosima Perniön Lihan tehtaanmyymälä muuttui viime vuoden lopulla Meriniityn Lihakaupaksi. Uudelle yrittäjälle, Marko Lehdelle asema tuli puolivahingossa, Perniön lihan yt-neuvottelujen seurauksena.
“Kaikki alkoi siitä, kun Perniön Lihan omistama Fodelia Oyj lähti tiivistämään toimintaa Meriniityssä. Välipalatuotteet siirrettiin konsernin toiseen tehtaaseen, eikä myöskään myymälätoimintaa nähty enää tarpeellisena. Samalla minulle tarjoutui kuitenkin mahdollisuus jäädä vuokralle ja jatkaa tiloissa yrittäjänä”, Marko Lehti kertoo.
Niin tilat, tuotteet kuin asiakkaatkin ovat Lehdelle tuttuja, sillä hän on pyörittänyt myymälää jo kuusi vuotta. Yrittäjyys oli hänellä aikaisemminkin käynyt mielessä, mutta vasta nyt kun siihen aukesi hyvä tilaisuus, päätti Lehti kokeilla siipiään.
“Työnkuva ei ole sinällään muuttunut, yrittäjänä sitä vain tekee työtä itselleen. Paljon uutta on joutunut oppimaan, kuten taloushallinnon asioita. Perusarki on hieman muuttunut, mutta olen ollut tyytyväinen päätökseen”, hän toteaa.
Vilkkaina aikoina, kuten jouluna ja pääsiäisenä Meriniityn Lihakaupan myynti moninkertaistuu. Silloin kylmiökin täyttyy nopeasti.
“Pyörää ei kannata yrittää keksiä uudestaan”
Asiakkaan näkökulmastakin vain vähän on muuttunut. Meriniityn Lihakaupan myymälä palvelee edelleen Meriniityssä Valimonkadulla. Tilaan ei tarvitse tehdä muutoksia, ja sesonkina apukin on lähellä.
“Tilat ovat pienet, ja välillä asiakkaiden jono kasvaa pihalle asti. Mutta konsepti on toiminut jo useita vuosia. Pyörää ei kannata yrittää keksiä uudestaan.
Asiakkaat ovat myös tottuneet jonottamaan. Suosion takana ovat yleensä juhlapyhät ja sesongit, isoimpina joulu ja juhannus. Myös tiettyjen tuotteiden, kuten possun ribsien ja makkaroiden menekki on tasaista, mikä kausittain vielä kiihtyy. Vilkkaimpina aikoina lihan myynti moninkertaistuu.
Meriniityn Lihakauppa palvelee asiakkaita tiistaista lauantaihin kymmenestä viiteen. Silloin myymälän tiskiltä saa monipuolisesti eri lihatuotteita.
Lisää tarjontaa, asiakkaiden toiveita unohtamatta
Lehti vakuuttaa, että asiakkaille tarjotaan yhä heidän arvostamiaan tuotteita. Silti yrittäjyys on avannut mahdollisuuden myös laajentaa tarjontaa ja tehdä kokeiluja.
“Mukaan on otettu muun muassa eri sesonkien mukaan broiler-, sieni- ja perunasalaattia. Valikoimaan on lisätty uusi marinadi. Onpa myymälän oma makkarakin jo työn alla”, Lehti vihjaa.
On myös tuotteita, jotka eivät ole poistumassa mihinkään. Esimerkiksi Vesselin pihvi, joka on ollut salolaisten suosiossa viimeiset neljäkymmentä vuotta.
“Mahdollisuuksien mukaan pyrimme myös toteuttamaan asiakkaiden toiveita. Olemme tavarantoimittajien armoilla, mutta jos asiakas tulee tiskiltä kysymään jotain, mitä tiskillä ei ole, niin pyrin ainakin kysymään onko mahdollista tilata”, hän lupaa.
Tukea liiketoimintaan
Meriniityn Lihakauppa on kohdannut samoja haasteita kuin monet muutkin, kaikkea hintojen noususta toimitusongelmiin. Lehti kuitenkin tunnistaa toiminnassaan monta tukipilaria.
“Asiakkaat tietävät mitä haluavat, ja voimme luottaa heidän ostohaluun. Kun markkinoin somessa, saan apua julkaisuihin ystävältäni. Välillä myös urheiluseurat ja -järjestöt saattavat kysellä makkaraa tapahtumiin, joissa voin saada näkyvyyttä. Kesällä taas omat lapset auttavat myymälässä kiireisimpänä sesonkiaikana”, hän luettelee.
Vaikka yrittäjä katsoo toimintaansa ennakkoluulottomasti, asettaa ydinraaka-aine eli liha brändille rajat.
“Tällä alalla lihalle on vaikea keksiä korvaavia tuotteita. Perniön Lihalla on ollut kasvisrullaa ja kasviskebabia tuotannossa, mutta ne ovat jääneet hyllylle”, Lehti muistelee.
Laadun reseptinä rohkeus
Lehti kertoo, että Meriniityn Lihakaupan tuotteisiin valitaan vain parhaita raaka-aineita. Se on liiketoiminnan pilareista vahvin.
“Kun ostaa laadukasta raaka-ainetta niin onnistumisen mahdollisuus ruoanlaitossa kasvaa. Silloin lopputulos on usein haluttu”, hän tietää.
Asiakkaatkin voivat vaalia laatua, sillä Lehden mukaan kenen tahansa on kotonakin mahdollista valmistaa herkullisia liha-annoksia. Ensin on vain löydettävä rohkeutta kokeilla. Saman vinkin Lehti antaa kaikille yritystoimintaa harkitseville.
“Yritystoiminnassa pitää olla realistinen, mutta ei se niin vaikeaa ole. Kannattaa ottaa osaamista ympäriltä mukaan. Kysymällä saa apua. Se on helpoin tapa ottaa hyviä vinkkejä talteen”, Lehti muistuttaa.
Tutustu tarkemmin Meriniityn lihakauppaan
Ota myös sometilit seurantaan Instagram