Ledilin optiikkaosaaminen valaisee maailmaa


Ledil Oy:n liiketoimintajohtaja Olli Laakkio on ollut yrityksen toiminnassa mukana 16 vuotta. ”Tällaista osaamista ledien optiikkaratkaisuista ei muualta saa”, hän kertoo yrityksestä.

 

Ledilin optiikkaosaaminen valaisee maailmaa

 

Salosta on saanut alkunsa useita menestyksekkäitä yritystarinoita. Yksi paikallisen teknologiateollisuuden tärkeimpiä toimijoita on Ledil Oy, joka muutti alkuvuodesta Salo IoT Campukselle. Panostukset tuotekehitykseen ja innovaatioihin ovat tehneet lediratkaisujen tarjoajasta alansa markkinajohtajan.

Ledil perustettiin vuonna 2002 autovalaistustaustan omaavien Hannu Hukkasen ja Tomi Kuntzen toimesta. Perustajajäsenet huomasivat, että ledit tulevat kehittymään ja niillä tulee olemaan muitakin käyttökohteita.

Visiot muuttuivat todeksi etenkin 2010-luvulla, kun ledit kehittyivät harppauksina. Ne päihittivät halogeeni- ja loisteputkivalon sekä hehkulampun energiatehokkuudessa, hintakehityksessä ja kokokilpailussa.

“Nyt ledeistä on tullut alan standardi. Ledit ovat pitkäikäisimpiä, edullisia ja kompakteja, mutta ennen kaikkea energiatehokkaimpia valonlähteitä”, kertoo Ledilin liiketoimintajohtaja Olli Laakkio.

Linjassa ledien kehityksen kanssa Ledil on mukauttanut toimintaansa. Myyntiä ja tuotantoa tukemaan on perustettu tytäryhtiöitä Kiinaan, Yhdysvaltoihin ja Saksaan. Somerolla aloitettu ja myöhemmin ulkomaille skaalattu sopimusvalmistus on antanut tilaa sille, minkä yritys osaa parhaiten.

“Tuotekehitys, suunnittelu ja myyminen ovat ydinosaamistamme. Yksi alkuaikojen merkittäviä harppauksia oli se, että ryhdyimme 2000-luvun puolivälissä tarjoamaan asiakkaille standardituotteita räätälöityjen tuotteiden rinnalla luottaen, että tuotteille löytyy kysyntää. Kasvavalla uudella alalla olikin eduksi, että eri tarpeisiin hyvin kehitettyjä tuotteita oli helposti saatavilla kysynnän kiihtyessä”, Laakkio kertaa.

 

Laakkio demonstroi ledeissä sovellettuja optiikkaratkaisuja.

Optiikkaosaamisella vastataan kriteerien kirjoon

Sittemmin tilauksia on riittänyt. Sovelluskohteita ledeille nimittäin löytyy runsaasti.

“Meille vahvoja kohteita ovat olleet katu- ja tievalaistus, jossa parhaan ratkaisun arvo on helposti osoitettavissa jo energiatehokkuuden kustannussäästöinä. Muita tärkeitä segmenttejä ovat myymälä- ja toimistovalaistukset. Tarjoamme myös laajalti teollisuuden valaisinratkaisuja”, Laakkio luettelee.

Liiketoimintajohtaja tunnistaa yrityksen menestyksen perustuvan alan ymmärtämiselle ja sen pohjalta tehtävälle innovoinnille. Esimerkiksi Euroopan katuvalaistuksessa Ledilillä on merkittävä markkinaosuus. Viimeisin markkinarako on löytynyt urheilukenttien ja -stadionien valaistutarpeista. Myös kasvien kasvatusvalot ovat tärkeä segmentti.

Eri valaistusympäristöt asettavat omat kriteerinsä ledien tekniikalle, kuten valon spektrille. Se ei ole kuitenkaan Ledilin pääosaamista. Optiikka on.

“Muuttamalla valon spektriä voidaan vaikuttaa kasvien kasvuun toivotulla tavalla. Meidän rooli on ohjata valo vaadittavalle pinnalle mahdollisimman energiatehokkaalla tavalla.”

Optiikasta on muuhunkin. Sisävalaistuksessa korostuvat valon esteettiset kriteerit ja lukuisat ulkomuototarpeet. Niihin vastaaminen edellyttää vuoropuhelua asiakkaan ja alan ammattilaisten kanssa.

“Kuuntelemme valaisinvalmistajia ja suunnittelijoita kehittäessämme standardioptiikkaa, joille käyttökohde on jo valmiiksi määritelty. Lopputuloksena on yleensä tuote, joka tuo alalle jotain uutta ja parantaa asiakkaidemme kilpailukykyä. Myymme myös paljon räätälöityjä tuotteita”, Laakkio sanoo.

 

Optinen testaus vaatii isoja työkaluja. Lauri Niinistö esittelee valomittauslaitetta eli goniophotometriä.

Tuotekehitys ja innovointi erottavat kilpailijoista

Tuotekehitys on keskeinen osa Ledilin toimintaa. Laakkio näkee, että juuri innovointi erottaa yrityksen kilpailijoistaan. Optiikan rooli on valaisimessa merkittävä suorituskyvyn, ulkomuodon ja käyttökohteen soveltuvuuden kannalta. Vaikka led-valaistusoptiikka on alana kapea, on pelikenttä globaali ja eri ratkaisujen tarve rajaton.

“Suomen osuutemme on vain noin kaksi prosenttia, loput menee vientiin. Markkinajohtajana voimme ottaa haltuun useita segmenttejä, siitä saamme kannattavuutta. Isona toimijana meillä on myös rahkeita kehittää alaa edelläkävijänä, ja siksi saamme myös eri teknologioita kehittäviltä tahoilta runsaasti avauksia ja ehdotuksia”, Laakkio kertoo.

Keväällä Ledil muutti Salo IoT Campukselle. Siellä Kiila-rakennuksen kolmannesta kerroksesta löytyy tilat toimihenkilöille. Pari kerrosta alempana tehdään laaduntarkkailua sekä optista ja mekaanista testausta.

“Uudet tilamme tukevat hyvin hybridityöskentelyä, kun eri osastot ovat lähellä toisiaan. Täällä työskentelee noin 80 henkilöä. Niistä noin kaksi kolmasosaa jakaantuu tuotekehityksen ja tuotannonsuunnittelun kesken. Loppuosa koostuu hallinnosta, myynnistä ja markkinoinnista”, Laakkio jaottelee.

 

Salo Iot Campuksen uusissa tiloissa kelpaa ideoida. Laakkio on koonnut pöydän ääreen Olga Cherepeninan, Linus Fuchsin (takaoikealla) ja Veijo Isojunnon.

Yritysostosta synergiaetuja

Laakkio on itse työskennellyt Ledilillä 16 vuotta. Ledien kehityksen hän näkee tasaantuneen 2000-luvun alkuvuosista. Vaikka ala on vakiintunut, on markkinoilla yhä kilpailua.

Kyvykkyyksiään vahvistaakseen Ledil osti alkuvuodesta tanskalaisen Ingemann Components -yrityksen. Nyt Ledil Group Oy työllistää noin 150 henkilöä.

“Ingemann Components on toiminut Skandinaviassa ja muualla Pohjois-Euroopassa, mikä tarjoaa meille molemmille synergiaetuja. Voimme paremmin hyödyntää toistemme myyntiverkostoja ja laajentaa tuotetarjontaa ja palvelukonseptia uusille alueille”, Laakkio sanoo.

Ledil on aina ollut kansainvälinen toimija. Sen huomaa nopeasti uudella toimistallakin, jossa keskusteluja ja palavereja käydään pääosin englanniksi. Päämarkkinat ovat selkeästi Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Toimintaa on myös haastavammilla alueilla, kuten Kiinassa. Laakkion mukaan siellä markkinat keskittyvät enimmäkseen edullisiin massatuotettuihin perusratkaisuihin ja kuluttajatuotteisiin. Siksi Ledil toimii Kiinassa fokusoidusti.

“Asiakkaitamme löytyy ympäri maailmaa, missä tarvitaankaan valaistusratkaisuja ammattilaisille. Ledilillä arvo luodaan ennen kaikkea osaamisella, valaistusalan ja asiakkaiden tarpeiden syvällä ymmärryksellä. Se resonoi parhaiten päämarkkinoillamme.”

 

Tutustu yritykseen (ledil.com)

Ledilin tuotteista ja toiminnasta useita videoita täällä

 

Artikkeli julkaistu 12/2024