Tervetuloa matkailukesä 2021!
Tänä kesänä tehdään ennätyksiä – jos hyvältä näyttäviä varaustilanteita katsotaan ja yritysten innostuneita odotuksia kuunnellaan! Salon matkailu- ja ravintolayritysten joukko on kasvanut viime vuodesta – huolimatta haasteellisesta korona-ajasta. Tänä kesänä onb luvassa mielenkiintoisia uutuuksia ja uudistuksia ympäri seutua. Yrittäjät itse povaavat kotimaan matkailulle suotuisaa kesää ja suuria asiakasvirtoja.
Ravintolapalveluiden kirjo laajenee ympäri Saloa
Mathildedaliin aukeaa tänä kesänä uusi belgityyppinen bistroravintola VINO’sti. “Konttibistrossamme merenelävät ovat kärkituotteemme. Painotamme helppoa ja nopeaa syömistä. Annokset on mahdollista ottaa myös mukaan, jolloin niiden kanssa voi lähteä vaikkapa pyöräretkelle”, kertoo ravintolan yrittäjä Piritta Hendriksson. “Lisäksi viinit ovat isossa osassa tuotevalikoimaamme.” Hendriksson toivoo ravintolan vastaavan kysyntään. “Pyrimme olemaan ihmisten mielissä rento ja helposti tavoitettavissa oleva ravintola.” Uusi bistro täydentää hienosti Mathildedalin muuta kahvila- ja ravintolatarjontaa.
Salon keskustassa kelluva Salon Joutsen rantautuu myös maan kamaralle. “Joutsenen viereen nousee terassi, joka tuo 123 asiakaspaikkaa lisää. Terassilla oleva ravintolakokonaisuus pitää sisällään napolilaisen pizzerian, viinibaarin, espresso-kahvilan ja gelaterian”, kertoo yrittäjä Mikael Nissi. Salon torilla on tänä kesänä mahdollisuus tehdä herkullinen makumatka maailman ympäri, kun torille avataan toinenkin terassiravintola Rikalanmäen Jokiravintola.
Lepolan tilalle Perniöön on tulossa myös paljon uutta. “Olemme lanseeranneet kevään uutuusjuomia ja nyt odottelemme kesää”, kertoo Lepola Drinksin Emmi Brownie. “Kesällä avaamme oman terassin ja uuden myymälän. Aloitamme myös siiderimaistajaiset pienille ryhmille. Kerromme siitä, miten aitoa siideriä oikeasti tehdään. Tastingien yhteydessä pääsee tutustumaan viiteen tuotteeseen. Haluamme, että ihmiset oppivat tuntemaan pientuottajien siideripuolta ja koko ketjun toimintaa ylipäätään”, kertoo Brownie.
Tee pysähdyspaikasta matkan kohde
Salossa on loistavat mahdollisuudet ostaa paikallisia tuotteita yrityksistä ja tilapuodeista. Yhteistyötä yritysten välillä tehdään paljon. Turku–Helsinki-moottoritien varrella sijaitsevat Design Hill ja Taukopaikka Lahnajärvi tarjoavat asiakkailleen yhä monipuolisempia palveluja ja tuotevalikoimaa.
Taukopaikka Lahnajärven yrittäjä Pekka Lounio kertoo, että Lahnajärvellä kesää odotetaan oppineina viime kesästä. “Se oli ensimmäinen kesämme täällä, nyt olemme osanneet valmistautua paremmin. Lahnajärvellä on tänä vuonna erillinen jäätelökioski ja rantakioski on auki sää varaukseksella. Ranta on kaikille avoin ja myös koirille on oma uimaranta. Majoitustilat ja kokoustilat ovat käytössä”, kertoo Lounio. “Vaikka yrityksemme nimi on Taukopaikka Lahnajärvi, haluamme olla myös matkan kohde.”
Lahnajärvellä toimiva Tilapuoti tarjoaa talon omia leivonnaisia ja peruselintarvikkeita sekä sesongin mukaisia herkkuja ja tuotteita paikallisilta pientuottajilta. Lounio kertoo puodin toiminnan lähteneen hyvin käyntiin. “Tilapuotia ollaan muuttamassa enemmänkin elintarvikekaupaksi, joten uusille paikallisille tuottajille olisi vielä lisää tarvetta. Meillä on jo hyviä tuottajia, mutta tarvitsemme niitä enemmän.”
“Design Hillissä suurimpina uutuuksina tälle kesälle on kaksi uutta yhteistyökumppania. Petris Chocolaten tehdas ja myymälä on auki ensimmäistä kesää täällä”, kertoo Design Hillin yrittäjä Anu Pelander. “Toisena uutena yhteistyökumppanina alakertaamme muuttaa Brinkhall Sparkling -kuohuviinitehdas. Toivotaan, että kesä–heinäkuun vaihteessa myymälä saataisiin avattua. Aikataulu on vielä hieman auki sen osalta.”
“Olemme koittaneet löytää kaikkea kiinnostavaa, kun tapahtumia ei vielä uskalla järjestää. Odotamme tasaista asiakasvirtaa ja varmistamme, että shoppailu ja kahvilassa asioiminen olisi turvallista”, Pelander toteaa.
Aktiviteetteja kesän jokaiselle päivälle
Viime vuonna ensimmäistä kesää auki ollut Mathildedalin Keskuspuisto sai ensimmäisenä koronakesänään hyvän vastaanoton asiakkailta, kertoo yrittäjä Sami Huiko. “Ei tänäkään kesänä tulla näkemään suurta ryntäystä ulkomaille. Kyllä ihmiset tulevat liikkumaan Suomessa”, Huiko toteaa.
“Ulkoilmaharrastuksiin eivät koronarajoitukset vaikuta. Palveluihimme kuuluu tenniskentät, padel ja Adventure Golf. Viimeisin on meillä ehdottomasti suosituin. Adventure Golf sai viime kesänä asiakkailta sataprosenttista positiivista palautetta. Laji sopii kaikille vauvasta vaariin. Se on rentoa hauskanpitoa koko perheelle. Toki tässäkin lajissa voi osallistujien kesken kilpailla”, Huiko kertoo naurahtaen lopuksi.
Ulkona tapahtuvia aktiviteetteja järjestää myös Teijolla toimivan Natura Vivan Ilkka Lariola. “Kesän hittituotteita tulee olemaan vesiurheiluvälineet kuten SUP-laudat ja kajakit Matildanjärvellä.” Teijon kansallispuistoon on tulossa jonkin verran myös uutta palvelutarjontaa. Varauskota Matildanjärven pohjoispuolella soveltuu nykyään myös majoituskäyttöön. “Järjestämme itse melontakursseja ja lisäksi teemme yhteistyötä Valla Outdoorsin kanssa. Järjestämme yhdessä esimerkiksi avovesiuintia Teijon kansallispuistossa”, kertoo Lariola.
Teijon kansallispuiston Luontokeskuksen kahviolle on saatu Tervetuloa pyöräilijä -merkki. Lariola toivoo, että pyöräilijät löytäisivät paikan päälle, sillä siellä on hyvin tilaa ja hyvä paikka pitää taukoa.
Salon keskustassa jokilaiva Salon Joutsenen kylkeen tulee uusi pienvenesatama. “Se on reilu 20 metriä pitkä ja tarjoaa maksuttomia paikkoja torivieraille. Jokunen paikka tulee myös Joutsenen käyttöön, sillä luvassa on vesivälinevuokrausta”, kertoo Salon Joutsenen yrittäjä Mikael Nissi. “Meille tulee kaksi vesijettiä, kilpasoutuvene, pari kanoottia ja moottorivene.” Toiminta alkaa kesäkuun aikana.
Monipuolista kulttuuria yhden reitin varrella
Kulttuurituottajaksi opiskeleva Olga Tammi päätti kehittää opinnäytetyönään Kulttuurireitin Saloon. “Ajatus lähti liikkeelle siitä, että Outdoor Active -reittisivustolla on paljon reittejä, mutta ei vielä yhtään kulttuurireittiä. Sellainen on ollut Saloon suunnitteilla, mutta sopivaa tekijää ei ole ennen minua löytynyt”, Tammi kertoo. “Salossa on paljon kulttuuritarjontaa, joten halusin, ettei reitti ole pelkkää taidetta, joksi kulttuuri usein mielletään. Reitin varrelle mahtuu kaikenlaista kulttuuria: historiaa, ruokaa ja sitä taidettakin.”
Kulttuurireitti lähtee Salon keskustasta Helsingintien Kuiron kahvilalta. Reitti kulkee Salon taidemuseo Veturitallin, Wiurilan kartanon ja Rikalanmäen kautta Halikon museon ja kirkon sekä kirkkoseudun kautta Design Hilliin. “Ajatuksena oli, että kulkemisen pitää onnistua mahdollisimman monella kulkuvälineellä. Reitin voin kulkea autolla tai pyörällä, miksei kävellenkin, jos aikaa riittää.”
Reitti on suunniteltu pääasiassa kotimaan matkailijoille. Tarkemmin suuntaus osuu yli 25-vuotiaisiin pariskuntiin ja kaveriporukoihin. Reitti sopii kuitenkin myös perheille sekä sellaisille, jotka haluavat yhdistää esimerkiksi liikunnan ja kulttuurin. Kaikenkuntoiset pystyvät kulkemaan reitin läpi, ottaen huomioon kuitenkin kohteiden mahdolliset omat rajoitteet. Suunnitelmassa ajateltiin myös paikallisia. Reitti sopii hyvin päiväretkeksi ja samalla pääsee tutustumaan omaan kotikaupunkiin.
Isot markkinointikampanjat kesällä yritysten tueksi
Tulevaa kesää on yrittäjien keskuudessa suunniteltu kiinnittäen huomiota turvallisuuteen ja siihen on valmistauduttu toimintaa kehittäen jo pidemmän aikaa, tietää Yrityssalon Maija Pirvola. “On ollut haasteita ja epävarmuutta koronan takia. Mutta kukaan ei ole heittänyt pyyhettä kehään, vaan yritystoimintaa on kehitetty sinnikkäästi.” Nyt kun pandemia pakotti kuluttajat tutkimaan kotimaata uusin silmin, toivomme että ihmiset ovat avoimia myös tälle pysyvälle muutokselle ja kotimaanmatkailu on jatkossakin varteenotettava vaihtoehto ulkomaan lomamatkalle.
Luonnostaan lumoava Salo
“Tulevan kesän onnistumisen tueksi on käynnistetty iso digikampanja”, Pirvola kertoo. “Tänä vuonna yritykset haluttiin osallistaa mukaan. Yritykset ovatkin olleet tosi innoissaan ja lähteneet mielellään mukaan.” Kampanjan tarkoituksena on herättää kävijöiden ja kohderyhmän kiinnostus Saloa kohtaan ja kasvattaa sen avulla palveluiden kysyntää ja lopulta lisätä myyntiä.
“Luonnostaan lumoava Salo -sloganilla on kaksi merkitystä. Ensinnäkin luonto ja luontomatkailu on Salolle ja koko Suomelle tärkeää. Ihmiset haluavat etenkin nyt välttää massaturistikohteita”, Pirvola kertoo. “Toisena on ajatus siitä, että olemme tällainen autenttinen ja aito paikka. Meillä ei ole Eiffel-tornia tai Särkänniemeä, mutta meillä on useita pienempiä paikkoja ja asioita, joissa on tarjolla reissuromantiikkaa ja joista voi lumoutua.”
Kampanjaan kuuluu tehokasta digimarkkinointia sosiaalisessa mediassa ja Googlessa ja kampanjaan osallistuvat yritykset ovat näyttävästi esillä. Mukaan lähteneitä yrityksiä on joka puolelta Saloa ja myös pienempiä paikkoja kärkikohteiden lisäksi. Kampanja rahoitetaan yhdessä osallistuvien yritysten kanssa ja Salon kaupunki maksaa osan ns. imagonäkyvyydestä.
Vaikuttajamarkkinointikampanjalla erilaista näkyvyyttä
“Luonnostaan lumoava Salo -kampanjan lisäksi kesällä pyörii myös vaikuttajamarkkinointikampanja. Kampanjassa on seitsemän ohjelmaa, joissa jokaisessa vaikuttaja tulee yksin tai seuralaisen kanssa muutamaksi päiväksi Saloon”, Maija Pirvola kertoo. “Tähän on lähtenyt mukaan tosi paljon yrityksiä ja mukana olevat yritykset tulevatkin saamaan paljon näkyvyyttä.
” Vaikuttajat käyttävät alueen palveluita koko matkansa ajan. Jokaisella vaikuttajalla on oma aihealue, jonka mukaan yrittäjät ovat suunnitelleet vieraalle ohjelmapaketin. Teemoja ovat sporttikaupunki, golfkeskittymä ja merellinen Särkisalo. Suomusjärven maaseutuun tutustuminen sadonkorjuuaikaan, artesaanien elämää Halikossa, Mathildedalin ruukkikylä sekä seniorimatkailijan aktiiviloma Lehmirannan lomakeskuksessa aktiviteetteja kokeillen.
“Näillä toimenpiteillä saamme paljon näkyvyyttä kesällä. Toimenpiteet toivottavasti vaikuttaa siihen, että matkailukausi jatkuu myös kesän jälkeen. Sitä yritykset tarvitsevat rankan kevään jälkeen. Pyrimme saamaan keväällä menetettyä liikevaihtoa takaisin syksyn aikana. Kaikki edellyttää kuitenkin vastuullista toimintaa ja rajoitusten tarkkaa noudattamista”, Pirvola tiivistää. “Tämä on hyvä kokeilu sen osalta, että voisiko näin tehdä jatkossakin. Yritykset pääsisivät vaikuttamaan kampanjoiden suunnitteluun ja tätä kautta saavat myös näkyvyyttä.”
“Kun kehitämme matkailua, kehitämme myös salolaisille ja vapaa-ajan asukkaille vapaa-ajanviettomahdollisuuksia. Kannustan kaikki kokeilemaan ja tutustumaan lähialueen palveluihin!” Vuosi 2020 kiihdytti kotimaan matkailua, mökkeilyä ja mökkien hankintaa. Salossa matkailu nojaa pitkälti pieniin, mutta elinvoimaisiin yrityksiin. Keskeistä on, miten hyvin yritykset verkostoituvat keskenään niin, että kykenevät tarjoamaan matkailijoille ja vapaa-ajan asukkaille hyviä, tarpeisiin osuvia palveluita.
Tutustu kesäkampanjaan