Startup-veljekset löysivät lupaavan liiketoimintakonseptin kiertotaloudesta

 


Nordic Upstream Oy:n yrittäjäveljeksillä Olli Rajalalla (vas.) ja Mikko Rajalalla on kansainvälistä kokemusta lattiahuollosta. Nyt he tarjoavat muun muassa lattiamateriaalituotantoa kiertotalouden mallilla.

Startup-veljekset löysivät lupaavan liiketoimintakonseptin kiertotaloudesta

 

Kiertotalous on talouden megatrendi, jossa ympäristön kantokyky otetaan huomioon kestävällä tavalla. Se tarjoaa liiketoimintamahdollisuuksia yrityksille, jotka hyödyntävät kierrätystä arvoketjun eri vaiheissa. Startup-yritys Nordic Upstream Oy on löytänyt markkinaraon kiinteistötilojen materiaalikierrätyksestä.

Vuonna 2018 salolaiset veljekset Mikko, Olli ja Tuomas Rajala perustivat Nordic Upstream Oy:n parkettilattioiden huoltotoimia varten. Koronapandemian estäessä pääsyn ulkomaille asiakkaat jäivät maailmalle, mikä tiesi loppua liiketoiminnalle. Pakon edessä syntyi idea materiaalikierrätyksestä.

“Tajusimme, että tunnemme lattiamateriaalit ja voimme valmistaa niitä kiertotalouden periaatteita noudattaen. Lähdimme pohtimaan, mitä muita materiaaleja voisimme hyödyntää. Betonimurska on pääraaka-aine, jota nyt käytämme. Muita mahdollisia ovat mm. tekstiilikuidut, puu, lasi, lasikuitu ja muovi. Oikeastaan kaikki muu paitsi metalli ja elektroniikka”, luettelee Mikko Rajala, Nordic Upstreamin toimitusjohtaja.

Yrityksen liiketoimintakonsepti perustuu suljettavien tai remontoitavien liiketilojen, kuten ravintoloiden tai hotellien rakennusmateriaalien keräämiseen ja kierrättämiseen soveltuvien kohteiden rakentamisessa. Lopputuotteena voi syntyä kaikkea kulhoista lattialevyihin. Toimintamallissa toteutuu elinkaariajattelu, jolla tuotannon raaka-aineet otetaan yhä uudelleen ja uudelleen käyttöön arvoketjun eri vaiheissa.

“Kiertotalous on keskeinen osa liiketoimintaamme. Osalle tuotteistamme on jo LUT-yliopistossa laskettu hiilijalanjäljeksi negatiivinen arvo. Se auttaa vakuuttamaan asiakkaita ympäristöystävällisyydestä”, Rajala sanoo.

Liiketoimintakonsepti, joka osuu ajan hermoon

Kiertotalouden malli on vakuuttanut myös rahoittajan. Stremet Oy:n toimitusjohtaja Hans Strömberg on tukenut Mikkoa ja Ollia liiketoiminnan käynnistämisessä. Hänen avullaan veljekset ovat investoineet 500 000 euroa Inkereentiellä sijaitsevan tuotantolinjan perustamiseen.

Olennainen tuki on saatu myös Business Finlandin kautta, sillä tämä on mahdollistanut yrityksen voimakkaan tuotekehityksen ja uuden liiketoiminnan perustan valamisen.

“Nordic Upstreamin uusi liiketoimintakonsepti osuu ajan hermoon. Lisäksi Mikko ja Olli ovat ihanteellisia yrittäjiä: nuoria, fiksuja ja kunnianhimoisia. Heillä on hallussa erinomainen palvelu, joka on taloudellisesti vähäriskinen, mutta myös ympäristöystävällinen”, Strömberg sanoo.

 

Liiketoiminnan kehittämisessä Mikko ja Olli ovat saaneet tukea Stremet Oy:n toimitusjohtaja Hans Strömbergilta (kesk.).

 

Nyt vuoden alussa valmistuva tuotantolinja sisältää muun muassa viisi robottia ja kaksi puristinlinjastoa. Keskeinen tuotannon osa on muotti, johon kierrätysmateriaaleista sekoitettu mäski kaadetaan. Tuotannossa voidaan valmistaa seinä- ja lattiapaneeleita, tällä hetkellä jopa seitsemän metrin pituisia. Linjasto soveltuu itse kehitettyjen muottien käyttöön, mikä tekee siitä ainutlaatuisen kiertotalouteen perustuvan rakennusmateriaalivalmistuksen alalla.

“Tuotantomalli tarjoaa monia etuja. Voimme valmistaa rakennusmateriaaleja laajalla mittakaavalla. Materiaaleja voi yhdistää, jolloin muottiin kaadettavassa mäskissä voi olla kierrätettävää ainesta eri lähteistä. Näin voimme tarjota myös monipuolisia väri- ja sävyvariaatioita”, sanoo Olli Rajala.

Elinkaariajattelusta mittavia liiketoimintamahdollisuuksia

Kiertotalouden periaatteet ovat tilaajien mieleen, ja Mikko ja Olli kuuntelevat asiakkaiden tarpeita tarkalla korvalla. Monissa tuotteissa kierrätyksen halutaankin “näkyvän”. Esimerkiksi yrityksen valmistamissa kulhoissa pintaan kovettunut materiaali muodostaa epäsäännöllisiä kuvioita. Tässäkin olisi tilausta tuotekehitykselle, mutta suurin potentiaali näkyy nyt seinä- ja lattialaattojen valmistuksessa.

“Tällä hetkellä tavoittelemme korkeaa liikevaihtoa, millä voimme tukea kannattavuutta. Siksi keskitymme lattiabisnekseen. Se on myös toimiala, jonka tunnemme parhaiten. Kun tarjosimme yrityksen alkuvaiheessa lattiahuoltoa, rakensimme asiakasverkostoa. Sitä voimme nyt hyödyntää”, veljekset kertovat.

Nordic Upstreamilla on jo asiakkaana yritys, jolla on maailmalla 4 500 toimipistettä. Niin monen kiinteistön lattiamateriaalien vaihtaminen osana elinkaariajattelua tarjoaa mittavia liiketoimintamahdollisuuksia. Silloin vanha materiaali toimitetaan käsiteltäväksi ja palautetaan takaisin tuotannon raaka-aineeksi.

“Keskeistä tässä on, että kierrätettävät materiaalit tulevat läheltä. Silloin logistiset kustannukset pysyvät matalalla ja ympäristön kuormitus vähäisenä. Lähin yhteistyökumppanimme on Perttelissä, jossa murskataan muovia. Odotamme yhteistyötä muidenkin Salon seudun yrittäjien kanssa”, Mikko Rajala sanoo.

 

Yrityksen tuotteissa kierrätyksen halutaankin “näkyvän”. Tästä käy esimerkkinä Nordic Upstreamin valmistamat kulhot.

Askel kerrallaan kohti ulkomaita

Nordic Upstreamin pitkän tähtäimen tavoitteena on skaalata liiketoimintaa maailmalle. Se edellyttäisi monien paikallisten tuotantolaitosten pystyttämistä edellä mainittua kiertotalouden läheisyysperiaatetta noudattaen.

“Maailmalla tarvitsisimme myös isoja sijoittajia. Ajatuksena on, että vuosina 2025–2027 voisimme alkaa kasvattamaan toimintaa ulkomailla, etenkin Euroopassa. Siellä potentiaaliset asiakkaatkin näyttävät olevan. Myös Japani on potentiaalinen kohdemaa”, veljekset kaavailevat.

Nyt edetään kuitenkin askel kerrallaan. Veljekset määrittelevät 500 000 euron liikevaihtoa vuodelle 2022. Seuraavina vuosina sen odotetaan yli kaksinkertaistuvan, vuosi kerrallaan. Tällä hetkellä tavoitteisiin vastataan lisäämällä tuotantoa.

“Siitä seuraa tuotekehitystä ja henkilöstöresurssien kasvattamista. Nyt näkymät ovat hyvä. Pääsemme kiireisen vuoden päätteeksi vihdoin käynnistämään tuotannon. Voimme alkaa tarjota tuotteita, joille on ollut paljon kysyntää”, Mikko Rajala toteaa.