Café 68 selvisi ulkopuolisella tuella koronasta ja aloitti uusilla markkinoilla

Lounas- ja pitopalveluyritys Café 68 on Kirsi Orpanan johdolla voinut jatkaa toimintaansa koronasta huolimatta. Samalla yritys on ulkopuolisella tuella voinut laajentaa toimintaansa.

 

Café 68 nousi ulkopuolisella tuella ylös koronasta ja uusille markkinoille

Pitkän linjan lounasravintola Café 68 löysi koronan aikana liiketoiminnalleen uuden tukijalan. Viime vuonna lanseerattu “ateriapalvelu” on synnyttänyt yritykselle Salossa uusia asiakasryhmiä ja johtanut yhteistyöhön paikallisen kuljetusyrityksen kanssa. Yrittäjä Kirsi Orpana kertoo ulkopuolisen tuen olleen merkittävä apu toimintaympäristön muutoksessa.

Vuosi sitten tammikuussa lounas- ja pitopalveluyritys Café 68:n toiminta näytti hyvältä. Ravintola veti väkeä ja pitopalvelun varauskalenteri oli täysi. Sitten maaliskuussa kalenteri lyheni 98-prosenttisesti. “Toiminta tyrehtyi lähes täysin”, muistelee yrittäjä Kirsi Orpana.

Café 68 -ravintola on Laaksoset Oy:n yritys, jota Orpana pyörittää jo kolmannessa polvessa, samalla paikalla jolla hänen isoisänsä aloitti 1960-luvulla. Sittemmin liiketoimintaa on laajennettu osaksi Café 68:n pitopalvelua ja Villa Topulin juhlatilapalvelua Kruusilassa. Koronavuosi on tuonut mukanaan taas uuden palvelun.

“Kun kalenteri tyhjeni, ymmärsin heti, että tilanne ei tule olemaan nopeasti ohi. Siksi oli tehtävä pitkän tähtäimen suunnitelmia. Yhtenä lauantaina olin aivan rikki, mutta seuraavana päivänä ajatus kirkastui ja sain idean ateriapalvelusta”, Orpana sanoo.

 

Korona synnytti uuden asiakasryhmän

Ateriapalvelun myötä Café 68 on toimittanut lounasaikaan aterioita tilauksesta yksityisille kotiin ja yrityksille Salon alueella. Ruoka-annoksia on voinut tilata soittamalla, tekstiviestillä tai sähköpostilla joko kertaluontoisesti silloin tällöin tai kestotilauksena sitä koskevalla tilauskaavakkeella.

Tärkeäksi asiakasryhmäksi on muodostunut kotona asuvat vanhukset, joille liikkuminen on haastavaa ja joilla on ruokapalvelulle tarvetta. Heitä on Salossa paljon, joten Orpana on tyytyväinen, että voi helpottaa ikäihmisten elämää. Lisäksi aikaisemmin hankittu hoitoalan koulutus auttaa uuden asiakasryhmän palvelemisessa.

“Hyvällä ruoalla on merkittävä vaikutus ihmisen elämänlaatuun ja vireyteen. Monet iäkkäämmät asiakkaamme ovat kiitelleet sitä, kun hyvää ruokaa saa tilattua suoraan kotiovelle. Samalla lyhytkin kontakti voi ilahduttaa yksin eläviä. Heistä on mukavaa, kun joku tulee päivittäin käymään”, Orpana toteaa.

 

Aterian voi lounasaikaa tilata suoraan kotiin tai työpaikalle. Tilaaminen käy helposti esimerkiksi Café 68:n verkkokaupassa.

 

Yhteistyötä ja vertaistukea muutoksen keskellä

Ateriapalvelun vuoksi Café 68 on voinut jatkaa liiketoimintaansa, mutta samalla se on myös auttanut tukemaan toista paikallista yrittäjää. Café 68:n aterioiden kuljetuksista vastaava SenTex Oy vie annoksia Salon keskustasta aina Halikkoon ja Pertteliin asti. Kiireiseen lounasaikaan se on hyödyttänyt niin yrittäjää kuin asiakkaitakin.

“Kuljetuspalvelulla voimme mahdollistaa nopeat toimitukset. Yritykset voivat tilata lounaspaketin vaikka suoraan palaveriin pelkäämättä korona-altistumista. Toisaalta se on säästänyt myös omaa aikaani. Kun ateriapalvelua käynnistäessä minulta kului pahimmillaan neljä tuntia tilausten toimittamiseen, yhteistyö SenTexin kanssa on johtanut siihen, että voin paremmin keskittyä yritystoiminnan pyörittämiseen”, Orpana kertoo.

Orpanan on ollut helppo tunnistaa Salon yritysyhteistyön hyödyt. Reilu kymmenen vuotta paikallisena yrittäjänä ovat vieneet hänet mukaan Salon Yrittäjien toimintaan. Vertaistuki on ollut hyödyksi – niin hyvinä kuin huonoina aikoina.

“Korona on vaikuttanut kaikkien yrittäjien toimintaan, toisilla hyvällä ja toisilla huonolla tavalla. Silti ne, joilla menee paremmin, voivat aina tarjota vinkkejä niille, joilla menee huonommin”, hän muistuttaa.

 

Ulkopuolisesta tuesta vinkkejä ja uusia mahdollisuuksia

Orpana on saanut yrittäjäurallaan ja kuluneen vuoden aikana paljon tukea lähipiiristä, varsinkin omalta yrittäjäisältään. Silti hän tietää, ettei työ- ja yritysasioita kannata viedä kotiin. Silloin on voinut pyytää apua ulkopuolelta, esimerkiksi Yrityssalosta ja Salon seudun Yrityskummeilta.

“On monia syitä, miksi yrittäjän kannattaa käyttää ulkopuolista tukea. Työpaineita ei voi sysätä läheisille, sillä jatkuva puhe ongelmista voi olla läheisille raskasta kuunneltavaa. Ja vaikka yritys menestyisikin, saattaa ulkopuoliselta asiantuntijalta aina saada uusia vinkkejä. Jos vaan pyörii omissa tutuissa kuvioissa, sulkee se pois monia mahdollisuuksia”, Orpana sanoo.

Orpana on itse käyttänyt paikallisten Yrityskummien palveluja. Hän myöntää, että yrittäjyyden alkutaipaleella monet yrityskummin esittämät asiat vaikuttivat aluksi byrokraattisilta. Silloin oli vain luotettava asiantuntijaan.

“Keskeistä ulkopuolisen tuen käyttämisessä on juuri se, että yrittäjän on tunnustettava tietämättömyytensä ja luotettava ulkopuoliseen asiantuntijaan. Ei siis kannata keskittyä teknisiin asioihin, joista ei tiedä, vaan kysyä apua niiltä, jotka niistä tietävät”, hän sanoo.

Café 68 on esimerkiksi saanut apua ELY-keskuksen tuista ja konsultaatioavusta yrityksen uuden verkkokaupan perustamisessa. Se on tuonut Café 68:n palvelut verkkoon ja yhä lähemmäs asiakkaita sekä helpottanut tilausten tekemistä.

“Koronavuosi on pakottanut opettelemaan paljon uutta, miettimään tanssiaskelia uudestaan. Mutta paineen alla onkin voitava kehittyä. Mikään liikeidea ei ole niin hyvä, että se jatkuisi loputtomiin”, Orpana sanoo.

 

Kaipaatko ulkopuolista näkemystä ja kokemusta yritystoiminnan tueksi?

Yritysten kehittämispalveluja käyttämällä pk-yritys saa avukseen kokeneen ja ammattitaitoisen liikkeenjohdon konsultin. Lue lisää

Yrityskummit ovat maksuttomia yrittäjän mentoreita ja sparraajia, joilla itsellään on jopa kymmenien vuosien kokemus elinkeinoelämän palveluksessa joko yrittäjinä, johtajina tai asiantuntijoina.. Tutustu Salon seudun Yrityskummeihin täällä