Evokelle tunnettuus on bisneksen moottori

Evoke Oy:n toimitusjohtaja Mikko Lähdetie tunnistaa yrityksensä alansa edelläkävijäksi. Syynä on yrityksen filosofia, jossa maahantuotuja tuotemerkkejä kehitetään entistä paremmaksi.


Evokelle tunnettuus on bisneksen moottori

 

Elintarvikeyritys Evoke Oy valmistuttaa ja maahantuo välipala- ja juomatuotteita. Viime vuosien kasvun myötä yritys kohottaa profiiliaan Suomessa ja muualla Euroopassa. Tunnettuuden kasvattaminen on Evokelle tuttua – se kun on elintarvikkeiden jakelubisneksen ydintä.

Smoothieita, urheilujuomia, eväskeksejä- ja patukoita…

Salo IoT Campuksella sijaitsevan toimistotilan pöydällä komeilee välipalaherkkuja. Niiden maahantuonnista ja jakelusta Suomessa ja useissa Euroopan maissa vastaa Evoke Oy.

Toimitusjohtaja Mikko Lähdetie kertoo, että kun yritys perustettiin kymmenen vuotta sitten, muiden tuotteiden jakelu ei aluksi ollut yrityksen agendalla.

“Halusimme tehdä jotain erilaista. Markkinarakokin oli mielessä. Ajatuksena oli valmistaa omia tuotteita, mutta huomasimme nopeasti, ettei pelkästään omiin tuotteisiin perustuvalle toiminnalle löydy riittävää mittakaavaa”, hän muistelee.

Siksi Lähdetie ryhtyi tuomaan Suomeen muiden valmistajien tuotteita yhdessä Henri Mannosen ja Tuomas Olkkosen kanssa. Nyt Evoken portfolioon kuuluu muun muassa sellaisia brändejä kuin Oshee-urheilujuomat ja The Ginger People -inkiväärituotteet.

Evoken liiketoimintamallissa yritys vastaa valitun brändin maahantuonnista ja jakelusta. Oman tuotannon sijaan palvelu ostetaan valmistajalta, joka valmistaa tuotteen omilla resepteillä.

Toisissa tuotteissa resepti tulee Evokelta, kuten Humble-smoothieissa, joka on Evoken oma brändi. Sen Lähdetie nostaa esimerkiksi siitä, mitä edelläkävijyys yritykselle tarkoittaa.

“Emme halua olla luomassa uutta tuotetta tyhjästä, vaan päivittää jo olemassa olevia. Pyrimme tuomaan niihin lisäarvoa ja tarjoamaan uudentyyppisiä ratkaisuja. Esimerkiksi Humble-smoothiet toimme Suomeen jo vuonna 2017, mutta kylmäpuristetut smoothiet lanseerasimme pari vuotta myöhemmin. Siitä niiden kasvu alkoi”, hän sanoo.

 

Esittelyssä Evoke Oy:n maahantuomia tuotteita. Yritys on muun muassa Oshee-urheilujuomien markkinajohtaja Suomessa

Hyvän tuloksen taustalla skaalattu toiminta

Korona-aikana Evokella karsittiin turhat tuotteet pois. Siksi haasteelliset ajat jäivät lyhyeksi. Sen jälkeen yrityksen liikevaihto on kasvanut vuosi vuodelta kannattavasti, viime vuonna aina 10,4 miljoonaa euroon asti. Tulos ampaisi vuoden 2022 171 000 eurosta 684 000 euroon.

Mistä moinen hyppäys?

“Se oli hyvä vuosi. Kaikki onnistui, ja vähän päälle”, Lähdetie selittää. “Tämäkin vuosi näyttää hyvältä, ja odotamme 20 prosentin kasvua verrattuna viime vuoteen.”

Toimitusjohtaja valottaa onnistunutta tulosta sillä, että yritys on onnistunut skaalaamaan toimintaansa. Se on pitkän työn tulosta. Hän kuitenkin toppuuttelee yrityksensä luokittelemista suurten joukkoon.

“Elintarvikealalla myydään pienillä marginaaleilla, joten katteet eivät ole suuria. Siksi mittakaavan pitää olla iso. Viime vuosi oli hyvä, mutta vielä emme ole suuri toimija sen enempää Suomessa kuin maailmallakaan.”

Evoken päämarkkina on Suomi, mutta tulee myyntiä maailmaltakin. Isompia markkinoita ovat Ruotsi, Belgia ja Ranska.

“Pienissä maissa smoothielle on vaikea vakiinnuttaa paikkaa, sillä kylmäketjua vaativien tuotteiden skaalaamiseen menee aikaa. Olisi päästävä kiinni suoraan päivittäistavarakauppaan. Tänä vuonna lanseerasimme Humble-smoothien Kroatiaan, eli sekin voi kasvaa meille tärkeäksi markkinaksi”, Lähdetie sanoo.

Ytimessä brändien tunnettuuden kasvattaminen

Markkinatuntemus on elintärkeää Evoken toiminnassa, ja sen eteen tehdään koko ajan tutkimustyötä. Tunnettuuden kehittymisestä on oltava perillä, koski se sitten omaa brändiä tai maahantuotavien tuotteiden.

“Brändien tunnettuuden kasvattaminen on tämän bisneksen ydintä. Kun tunnettuus kasvaa, niin myynti kasvaa. Monet eivät sitä ymmärrä. Meille se on bisneksen moottori”, Lähdetie sanoo.

Elintarvikealalla vahvan brändin tunnusmerkkejä ovat myös tuoteturvallisuus ja vastuullisuus. Evoke on kehittänyt niihin liittyviä toimintatapoja, jotka täyttävät tänä syksynä IFS Broker -sertifioinnin edellyttämät standardit. Lähdetie näkee sen lisäävän luotettavuutta asiakkaiden ja sidosryhmien silmissä.

“Se on meille iso harppaus. Sertifikaatin avulla voimme kertoa kumppaneillemme, että noudatamme alan laatu- ja turvallisuusstandardeja”, hän toteaa.

 

Evoke rekrytoi parhaillaan toimitusketjun tehtäviin. Valitut pääsevät työskentelemään myös myynti- ja markkinointikoordinaattori Osmo Pajalan (kesk.) ja toimitusketjupäällikkö Päivi Hämäläisen kanssa.

Lisää kasvua omilla tuotteilla

Tältä pohjalta kasvuakin haetaan. Vuodelle 2030 tavoitellaan 30 miljoonaa euron liikevaihtoa. Tarkoituksena on profiloitua ennen kaikkea omilla tuotteilla.

Siitä saatiin esimakua alkuvuodesta, kun yritys osti konkurssipesän. Organic Health -luomutukkua pyörittäneeltä Vanha Kyläpuoti Oy:lta jäi juuri Evokelle sopivia tuotemerkkejä.

“Ostimme tiettyjä omaisuuseriä ja tuotemerkkejä. Niihin kuuluu muun muassa Organic Healthin intiaanisokeri ja himalajan ruususuola. Vastaavia tuotteita meillä ei ole aikaisemmin ollut”, Lähdetie sanoo.

Yhdeksi Evoken kasvun ajuriksi on harkittu myös omaa tuotantoa. Hanke on kuitenkin vielä suunnitteluvaiheessa.

“Arvioimme nyt mittakaavaa ja toimivuutta. Vielä emme ole mukana tuotantopelissä, joten  haluamme suunnitella kunnolla. Tuotannon käynnistäminen ei tapahtuisi sormia napsauttamalla.”

Uusia työntekijöitä sen sijaan kaivataan – erityisesti Salosta.

“Tänä vuonna meillä on jo ollut kaksi rekrytointia toimitusketjun tehtäviin. Hakemuksia on silti Salosta tullut niukasti. Työtä voi kuitenkin tehdä paljon etänä. Tärkein työpiste myyjillämme taitaakin olla auto”, Lähdetie naurahtaa.

 

Tutustu yritykseen tarkemmin Evoke  (evoke.fi)

Artikkeli julkaistu 09/2024