DecoWorks Oy markkinoi parhaillaan palvelujaan uusasiakashankinnan edistämiseksi. Toimitusjohtaja Kirsi Somervuoren mukaan yritys on suuntaamassa rakennusalalle.
DecoWorks Oy ponnistaa kasvuun kahden palvelun voimalla
Erikoissisustuksia tarjoava DecoWorks Oy on sisustanut suomalaisia hissejä ja rakennusten tiloja vuodesta 2013. Yrityksellä on Koneen ja Otiksen kaltaisia jättiasiakkaita, mutta oma brändi on jäänyt niiden varjoon. Nyt tähtäimessä on kasvu ja vahva uusasiakashankinta.
Salolainen DecoWorks Oy on yritys, joka on saattanut jäädä monilta huomaamatta. Vaikka yrityksen asiakkaat ovat isoja ja liikevaihto sen mukaista, ei nimi ole monellekaan tuttu.
“Se johtuu siitä, että sisustamme hissejä ja rakennusten sisätiloja. Asiakkaitamme ovat muun muassa KONE Hissit Oy ja Otis Oy. Usein kohteidemme seiniltä, listoista ja ovista löytyvät vain asiakkaidemme nimet, vaikka me olemme nuo tilojen näkyvät osat tehneet”, muistuttaa toimitusjohtaja Kirsi Somervuori.
Näkyvyyden puute ei ole kuitenkaan jarruttanut menestystä, sillä yrityksen osaamista ja luotettavuutta arvostetaan laajalti. Se on alusta asti tullut ilmi tilausmäärissä.
“Työlistallamme voi samaan aikaan olla yli 100 tilausta, joten kysyntää on. Siihen vaikuttaa sekin, että tukeudumme harvoin alihankintaan, vaan pyrimme tekemään kaiken itse”, Somervuori sanoo.
Hallittu kaaos vastaa asiakkaiden tarpeisiin
Tällä hetkellä DecoWorks työllistää yli 20 henkilöä. Heistä noin puolet toimii tuotannossa ja puolet tekevät mittauksia ja asennuksia kohteissa. Toimintamallina on, että aluksi kohteessa määritellään mitat ja materiaalit sisustuselementeille ja -pinnoille. Sitten ne valmistetaan yrityksen tehtaalla, jonka jälkeen tuotteet asennetaan paikalleen.
Yritys operoi toimitusketjun loppupäässä. Siksi asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin helpompi vastata keskitetyn keinovalikoiman avulla.
“Tarkoituksena on toimittaa valmis paketti. Meillä on jatkuvasti päällä hallittu kaaos. Mutta niin on oltavakin, koska rakennustyömailla tilanne elää ja tarpeet voivat muuttua. Näin meiltä vaaditaan joustavuutta toivotunlaisten tuotteiden tuottamiseksi”, Somervuori kertoo.
Somervuori esittelee viilupintaisia levymalleja uuteen kehitteillä olevaan sisustusratkaisuun, joka perustuu palosuojaukseen.
“Ei vain yhden palan varassa”
Yrityksen kehitystä on siivittänyt vakaa kasvu, mikä viime vuonna huipentui muuttoon Tehtaankadulta Halikkoon Kailinniituntielle. Tuotannosta tulee sisustusmateriaaleja hissiteollisuuteen, jossa jalansija on vahvin. Toisen osan liiketoiminnasta muodostavat rakennusten sisätilat.
“Markkinoinnille ei ole aikaisemmin ollut juuri tarvetta, sillä suositukset ovat pitäneet kysynnän korkeana. Mutta nyt pyrimme näkyvämmin rakennusalalle. Markkinoimme vahvasti esimerkiksi hotellien suuntaan, sillä sinne tuotteemme sopivat hyvin. Hissitilaukset työllistävät hyvin, mutta emme voi jäädä yhden palvelun varaan, vaan nyt lisäämme tunnettuutta myös rakennusalalla”, Somervuori sanoo.
DecoWorks on osallistunut esimerkiksi Salon Iltatorilla järjestettyyn Metallia Saloon -tapahtumaan. Seuraavaksi luvassa on Tampereella järjestettävät Alihankinta-messut.
“Osallistumme messuille yhdessä Yrityssalon kanssa. Se on meille erinomainen tilaisuus markkinoida palveluitamme ja lisätä tunnettuutta. Jo Salon Iltatorilta saimme tyähakemuksia, ja monet kiinnostuivat meistä. Tapahtumasta oli meille paljon hyötyä, ja samaa odotamme nyt Alihankinta-messuilta.”
Yrityksen tehdas sijaitsee Halikossa Kailinniituntiellä. Tuotannossa valmistetaan muun muassa sisustusmateriaaleja hissiteollisuuteen. Kuvassa Toni Koskinen.
Suurin ongelmista on positiivinen
Haasteitakin on ollut. Somervuori kertoo, että viime vuosien koronan aiheuttamiin toimitusketjuongelmiin on vastattu puskurein. Raaka-aineiden hinnannousuissa on pyritty pitämään kiinni asiakkaista.
“Tilaukset ovat pääosin säilyneet ennallaan, ne ovat vain muuttaneet muotoaan niin että harvemmat suuret tilaukset ovat pilkkoutuneet moniksi pienemmiksi. Markkinoiden epävarmuuden vuoksi nyt on toimittava lyhyemmällä tähtäimellä.”
Töitä DecoWorksilla on kyllä koko ajan riittänyt. Positiivista kehitystä jarruttaakin ongelma, joka on tuttu metallialalla.
“Enää ei riitä, että tekee työn hyvin tai pitää huolen asiakkuuksista. Suurin tarve liittyy osaavaan työvoimaan, olemme kuitenkin käsityöyritys. Tuotannossa vaaditaan muun muassa hitsareita, särmääjiä, maalareita ja puuseppiä. Eniten kaipaamme osaavia sisustusasentajia, erityisesti pääkaupunkiseudulle. Sellaisia, joilla on tarkkaa silmää ja tilallista hahmotuskykyä sekä vankkaa alan kokemusta”, Somervuori sanoo.
Onnistunut kokonaisuus riippuu yksittäisistä osaajista
Metallialan murroksesta ja tilauskannan pirstaleisuudesta on nyt tullut pysyvä trendi. Siihen vastataana lyhyen tähtäimen suunnitelmilla ja sen mukaisella asenteella.
“Tulevaisuudesta ei tiedä kukaan. Voimme varautua tulevaan seuraamalla tarkasti hintojen nousuja ja markkinoiden ennakkovaroituksia”, Somervuori sanoo.
On kuitenkin yksi tekijä, johon yritys voi tukeutua.
“Työntekijät. He sen työn lopulta tekevät. Jos palvelustamme puuttuu yksikin työn osa, on kokonaisuus vaarassa”, Somervuori sanoo.
Somervuori perusti DecoWorksin aikanaan puolisonsa Janne Himbergin sekä tämän sedän Lauri Himbergin kanssa. Silloin tarkoituksena oli itse työllistyä alalle. Kymmenessä vuodessa henkilöstö on moninkertaistunut ja vuosittainen liikevaihto noussut yli kahden miljoonan. Siihen ei kuitenkaan tyydytä.
“Jos ulkoiset, odottamattomat tekijät eivät häiritse kasvua, tavoitteenamme on seuraavan viiden vuoden aikana nostaa liikevaihto kolmeen miljoonaan ja tuplata henkilöstömme”, Somervuori kaavailee.
Tutustu tarkemmin yritykseen (decoworks.fi)