Selkä suorana grillin takana ja somessa – JJ’s BBQ:n nousun taustalla on brändityö

 


Selkä suorana grillin takana ja somessa – JJ’s BBQ Oy:n nousun taustalla on rehellinen brändityö

 

Kun yrittäjä tuntee tuotteen, palvelunsa ja kohderyhmänsä, ei yrittäjyydeltä vaadita välttämättä enempää kuin vilpitöntä asennetta. Sitä JJ’s BBQ Oy on osoittanut menestyksekkäästi markkinoinnissaan ja kohonnut sen myötä koko Suomen kartalle.

JJ’s BBQ on monille salolaisille tuttu nimi. Myllyojankadulle Salon Meriniityn yritysalueelle keväällä 2019 noussut grilliravintola on jo ehtinyt hurmata BBQ-ruoan ystävät valtakunnallisestikin. Yksi suosion syy löytyy tuotteesta ja valmistustavasta.

“Perinteisen amerikkalaisen BBQ-ruoan valmistus vaatii taitoa ja asiantuntemusta, mutta myös aitoa rehellisyyttä. Emme oikaise raaka-aineissa, joten annoksemme maistuvat aina tasalaatuisilta. Haluamme pitää lihan laadun korkeana”, sanoo yrittäjä Jari-Jukka Kallunki.

Aitouteen voi törmätä JJ’s BBQ:n sisäterassillakin, sillä sieltä löytyy ruokapöytien lisäksi Suomen suurin smoker. Se on Kallunkin itsensä valmistama.

“Olen kokki, mutta tulen metallialalta. Kun halusin savustimen aikanaan kotiin, tein sen itse. Savustimia oli tarkoitus tehdä myyntiinkin, mutta toistaiseksi olen keskittynyt ravintolan pyörittämiseen”, Kallunki toteaa.

Se bisnes on sujunut hyvin. JJ’s BBQ on perustamisestaan moninkertaistanut liikevaihtonsa. Ensimmäisenä vuonna liikevaihto oli puoli miljoonaa euroa ja viime vuonna  se nousi 1,6 miljoonaan euroon. Tänä vuonna tähdätään noin 2,5 miljoonaan.

Liiketoimintaa vauhdittavat myös kiertäminen tapahtumissa ja yksityistilaisuuksissa. Vaikka päätoiminta on Salossa, pönkitetään sitä Helsingissäkin, jonne Kallunki perusti ravintoloitsija ja televisiokokki Akseli Herlevlin tuella JJ’S BBQ Pop up -ravintolan.

“Tutustuin Herleviin Kuopiossa. Hän piti heti tuotteestani, joten siitä yhteistyö käynnistyi. Herleviltä olen saanut vinkkejä ketjuttamisesta, ja nyt tavoitteena on avata uusia ravintoloita”, Kallunki kaavailee.

 

Aidot, kaunistelemattomat postaukset riittävät

Kasvusta huolimatta savolaistaustainen yrittäjä sanoo kuitenkin haluavansa edetä rauhassa. JJ’s BBQ ei ole nimittäin unohtanut päätarkoitustaan eli ensiluokkaisten liha-annosten tarjoamista. Rehellinen tekeminen on tuonut buustia bisnekseen, kun sitä on sovellettu markkinointiin sosiaalisessa mediassa.

“Sosiaalinen media on meille tärkeä kanava brändin kannalta. Haluamme tehdä aitoja ja kaunistelemattomia julkaisuja, tehdä omaa juttuamme. Siitä asiakkaamme pitävät. Itse tehdyt sponsoroimattomat julkaisut eivät myöskään maksa muuta kuin hieman vaivaa ja aikaa”, hän huomauttaa.

Tee se itse -toimintatapa on tuottanut tulosta. JJ’s BBQ:lla on TikTokissa, Facebookissa ja Instagramissa yhteensä yli 150 000 seuraajaa. Orgaaninen näkyvyys on niin kattavaa, että maksetulle mainonnalle ei ole edes tarvetta. Eikä sitä yrittäjä halua käyttääkään.

“Orgaaninen näkyvyys riittää toistaiseksi. Olen kokeillut Google-markkinointia, mutta ei se tuottanut toivottuja tuloksia. Omat julkaisuni riittävät hyvin.”

Somenäkyvyyden tehokas ylläpitäminen on mahdollista kenelle tahansa yrittäjälle, mutta julkaisuihin kannattaa panostaa. Kallunki kehottaa kiinnittämään huomiota eritoten tekniseen laatuun ja julkaisutiheyteen.

“Someen kannattaa tehdä kuvapostauksia päivittäin, vaikka viidestä kymmeneen viikossa. Tilanteet voivat olla suunnittelemattomia, mutta oikeinkirjoitus on hyvä olla kunnossa. Kuvaa ottaessa myös kameran linssi pitää puhdistaa”, Kallunki vinkkaa.

“Suosittukin yritys voi olla kuollut, jos sisältöä ei löydy somesta”

Juuri nyt haasteina ravintolan pyörittämisessä ovat kohonneet raaka-ainehinnat. JJ’s BBQ:n possu ja kana tulee Suomesta, mutta naudan rinta eli brisket Yhdysvalloista. Laatua kannattaa kuitenkin vaalia, sillä sitä asiakkaat arvostavat. Sama koskee näkyvyyttä somessa.

“Välillä kuulee kommentteja, että miksi sitä puhelinta pitää koko ajan räplätä. Mutta tässä näkyy lopputulos”, Kallunki muistuttaa viitaten täpötäyteen ravintolaan.

Sinnikkyys onkin yksi yrittäjän valtteja, toimialaan katsomatta. Ei JJ’s BBQ:n somenäkyvyyskään tyhjästä ilmestynyt. Vaikuttajayhteistyötä on tehty muun muassa Taffelin ja Finnairin kanssa.

“Aluksi pommitin julkkiksia viesteillä ja jaoin julkaisuja eri kanavissa. Se kannattaa, sillä  asiakkaisiin voi siellä olla suoraan yhteydessä. Omat julkaisut ovat kuitenkin tärkeimpiä. Suosittukin yritys voi olla kuollut, jos sisältöä ei löydy somesta.”

 

Sosiaalisen median trendit 9.3.2023 klo 13-15

Sosiaalinen media kehittyy koko ajan ja markkinoijan on pysyttävä ajan hermoilla. Tässä käytännönläheisessä ja maksuttomassa koulutuksessa käydään läpi, miltä some näyttää yritysten näkökulmasta vuonna 2023.

Lue koko ohjelma ja ilmoittaudu ennakkoon mukaan. Huomioi että klo 15.30 alkaen tilaisuus jatkuu yritysvierailulla JJ’s BBG:n luona. Jatko-osaan rajallinen määrä paikkoja, johon voit varata paikkasi ilmoittautumalla ennakkoon.

 

Tutustu JJ’s BBQ:hun verkossa ja somessa

 

 Artikkeli liittyy Yrityssalon Buustia businekseen hankkeeseen, josta lisätietoa täällä