QQ–Group kasvattaa näkyvyyttään messurakentajana. Sen edistämiseksi se laajensi viime toukokuussa uusiin tiloihin Meriniityssä. Lisää tilaa tuli 300 neliömetriä vanhoihin verrattuna, kertoo markkintointipäällikkö Valtteri Salminen.
Salolainen QQ-Group on tunnistanut markkinaraon messurakentamisen kestävyysvajeessa. Yrityksen tavoitteena on osoittaa kestävän messurakentamisen hyödyt ensin kotimaassa ja sitten kansainvälisillä markkinoilla.
Rakentamisen ratkaisuissa vastuullisen materiaalivalinnat ja toimintatavat korostuvat. Messurakentamisessa kehitys on ollut hitaampaa, mutta tekee nyt tuloaan. Sen edelläkävijä löytyy Salosta.
QQ-Group Oy rakentaa messu-, tapahtuma- ja toimitiloja yrityksille. Vaikka yritys on toiminut vasta neljä vuotta, on sen taustalla pitkä kokemus alalta, kertoo yrityksen markkinointipäällikkö Valtteri Salminen.
“Perustajamme Juho Paavola on työskennellyt alalla kauan. Hän on nähnyt läheltä messujen tuottaman jätteen määrän. Usein se vaan dumpataa roskiin. Kaikkialla toiminta ei ole näin villiä, mutta parannettavaa alalla kuitenkin on”, Salminen toteaa.
Mittakaavaa havainnollistaa se, että esimerkiksi Münchenin messukeskus Saksassa tuottaa yli viisi miljoonaa kiloa jätettä vuodessa.
“Vaikka siitä 70 prosenttia kierrätetään, jää jätteen osuudeksi silti 1,5 miljoonaa kiloa.”

Salminen arvioi kollegansa Jeren kanssa tarkkaan, millaisia messurakenteista on tultava.
Kestävyydestä kilpailuetu kansainvälisille markkinoille
QQ-Group on tunnistanut markkinaraon tällaisissa kestävyyden epäkohdissa. Yrityksen liiketoimintamallissa messurakenteet valmistetaan Salossa ja toimitetaan asiakkaan puolesta suoraan messuille. Tilaisuuden jälkeen osasto puretaan ja viedään takaisin Saloon huollettavaksi ja odottamaan seuraavaa tapahtumaa.
Tarkoituksena on käyttää rakenteita mahdollisimman pitkään useilla eri messuilla.
”Tarjoamme asiakkaalle avaimet käteen -palvelun, jotta tämä voi keskittyä itselleen oleellisiin asioihin. Unelma-asiakkaamme on firma, jolla on useita tapahtumia vuosittain. Meiltä he saavat rakenteet, joita voi kierrättää kaikissa tapahtumissa”, Salminen selventää.
Ratkaisu niveltyy osaksi yrityksen kansainvälistä kasvua. Sitä varten se on hakenut ELY-keskukselta 100 000 euron rahoitusta, josta puolet yrityksen tulee kattaa itse.
Tuen tarkoituksena on havainnollistaa yrityksille kestävän messurakentamisen hyödyt. Sen näyttämönä toimii helmikuussa Düsseldorfissa järjestettävät Euroshop-messut.
“Messurakennusfirma tekee itselleen messuosaston”, Salminen naurahtaa. ”Düsseldorfissa näytämme millaisia rakenteet voisivat olla. Ratkaisumme sopivat niin kaupan alan toimijoille kuin itse messurakentajillekin.”

QQ-Group tekee kilpailijoidensa kanssa myös yhteistyötä. Salminen näkee, että heidän kaltaisen pienemmän toimijan etuna on joustavuus resurssien hallinnassa.
Kilpailijat voivat olla myös yhteistyökumppaneita
Salmisen mukaan messurakentamisen alalla piirit ovat pienet. Alan yritykset voivat olla sekä kilpailijoita että yhteistyökumppaneita.
”Tarjoamme alihankintaa meitä isommille firmoille, jotka ovat myös kilpailijoitamme. Vastavuoroisesti he kääntyvät meidän puoleen, jos tarvitsevat apukäsiä projekteissaan. Jos on löydetty osaavat tekijät, niin niitä kannattaa käyttää”, Salminen kuvaa.
QQ-Groupin oma toiminta pyörii kymmenen henkilön porukalla, viiden hengen vakituisella työntekijällä ja alihankintana ostettavalla toisella viidellä. Suomessa messu- ja tapahtumarakentamisen alalla on Salmisen mukaan arviolta 10 yritystä, jotka kaikki tuntevat toisensa.
Isommilla messufirmoilla voi olla haasteena henkilökunnan ympärivuotinen työllistäminen. Salminen näkee, että QQ-Groupin kaltainen pienempi toimija pystyy joustavampaan resurssien hallintaan.
Virtuaalimessut ja hybriditapahtumat tulevaisuuden ratkaisuja
Kestävyyden ohella messu- ja tapahtuma-alalla näkyy digitalisaation vahva trendi. Virtuaalitilaisuudet kasvoivat jo korona-aikana. Nyt hybriditilaisuudet tarjoavat mahdollisuuden tavoittaa laajempia yleisöjä.
QQ-Group on toistaiseksi keskittynyt fyysisiin tapahtumarakenteisiin, mutta Salminen tunnistaa mahdollisuuksia laajentamiseen. Hybridimallissa asiakas voisi rakennuttaa messuosaston, jossa ihmiset tutustuvat tuotteisiin, mutta samassa tilaisuudessa järjestettäisiin jotain myös etänä oleville.
”Hälinässä ei voi rauhassa jutella, joten virtuaalinen osuus voisi täydentää fyysistä kokemusta”, hän pohtii.
Tulevaisuudessa yritys harkitsee myös lisätyn todellisuuden ratkaisuja, joilla avatarien kautta voisi tavata messukävijöitä.
”Ne voisivat olla sitten seuraava kehityshanke. Mutta edelleen livenä tapaaminen on erilaista kuin mikään muu, sillä virtuaalisessa tilassa ei ole ihmiskontaktia”, Salminen huomauttaa.

Uusiin tiloihin siirryttäessä sirkkeli on pitänyt kalibroida tarkkaan.
Tilojen laajennus tukee kasvutavoitteita
Parhaillaan QQ-Group kehittää toimintaansa. Vireillä on sertifikaattien hankintaa ja toiminnan optimointia. Visiona on olla alan edelläkävijä vastuullisessa tilasuunnittelussa messuilla ja tapahtumissa.
”Materiaalien valintaan on olemassa uusia innovaatioita. Esimerkiksi kuvaseinissä käytetään tavallisesti muovipuristetta. Ei ole hyvä, jos seinä on viikon jossain ja heitetään sitten jätelavalle. Ruiskumaalausrobotit voisivat maalata saman kuvan tarkasti ja ekologisemmin”, Salminen sanoo.
“Messuilta voi kauppojen lisäksi saada inspiraatiota omaan toimintaan. Ja jos haluaa perustaa messuosaston ulkomaisille messuille, voimme QQ-Groupilla auttaa”, Salminen vinkkaa.

Muuton myötä työskentelytilaa on reilusti enemmän. Myös hyllytilaa on moninkertainen määrä messurakenteiden varastointiin.
Viime vuosien kasvu ja kehitys on vaatinut myös lisäkapasiteettia. Keväällä QQ-Group laajensi suurempiin tiloihin.
”Aikaisempiin tiloihin oli mahdoton mahduttaa kaikkea tavaraa. Nyt neliöitä on moninkertainen määrä aikaisempaan. Uusissa tiloissa voimme sekä varastoida tavaraa että tehdä töitä”, Salminen kertoo.
Kasvussa ja kansainvälistymisessä ELY:n tuesta on suuri apu. Salminen muistuttaa, että sitä yritykset voivat hakea jo pelkästään messuvierailuja varten.
Tutustu yritykseen tarkemmin täältä (qq-group.fi)
Artikkeli julkaistu 10/2025







