Jetta Kulmala on johtanut Kulmalan Puutarhaa vuodesta 2005. Yrtit ovat olleet valikoimassa vuodesta 2020.
Kulmalan Puutarha on viljellyt Perniössä jo lähes 50 vuotta. Nyt Suomen toiseksi suurin luomutuottaja panostaa jatkojalostukseen ja uusiin tuotteisiin vastatessaan maatalouden kannattavuushaasteeseen.
Maatalous on haastava ala. Varsinkin pienten tilojen on erikoistuttava, jotta ne voivat säilyä elinkelpoisena.
Tämä tiedetään hyvin Kulmalan Puutarhallakin. Tomaatin viljelystä vuonna 1977 aloittanut yritys on löytänyt markkinarakonsa luomutuotannosta, johon se siirtyi vuonna 1995. Sittemmin Lassen Luomu -tuotemerkin tomaateista, kurkuista, salaateista ja yrteistä on tullut tuttu näky kauppojen hyllyillä.
Yrittäjä Jetta Kulmala kertoo, että aluksi luomun vastaanotto ei ollut innostunutta, mutta taaksepäin katsottuna ratkaisu oli oikea.
“Maatalous on kurjistunut vuosien varrella. Ne ketkä ovat löytäneet oma juttunsa ovat jääneet henkiin. Luomuun erikoistuminen pelasti meidätkin aikanaan”, hän tunnistaa.

Perniössä 70-luvulla aloittanut tila on laajentunut vaiheittain 2010-luvulla. Uusin ja suurin kasvihuone valmistui 2020. Pienemmissä vuosina 2013, 2015 ja 2016 rakennetuissa kasvihuoneissa viljellään tomaattia ja kurkkua.
Miljoonainvestointi tuonut uusia mahdollisuuksia
Kulmalan Puutarha on noin 9 000 neliön kasvatusalallaan keskisuuri kasvihuoneviljelijä. Alansa luomutuottajana yritys on Suomen toiseksi suurin, heti Ikaalisten Luomun jälkeen.
Toiminta on kasvanut vuosien varrella. Perniöntien varrella alusta asti toimineelle tilalle rakennettiin vuonna 2020 uusi kasvihuone. Yli miljoonan euron investointi on auttanut liiketoiminnan kehittämisessä, sillä markkina on muuttunut haastavaksi.
“Kuluttajien ostovoima on heikentynyt. Laajennuksen ansiosta olemme voineet kasvattaa tuotevalikoimaa muun muassa yrtteihin. Investointi on kannattanut muutenkin, koska energiatehokkuus on tuonut säästöjä”, Kulmala kertoo.
Laajennus viimeisteli pitkän sukupolvenvaihdosprosessin. Jetta Kulmala on vastannut yritystoiminnasta jo vuodesta 2005, mutta Kulmalan Puutarhan muuttaminen osakeyhtiöksi vuonna 2020 viimeisteli prosessin.
”Arvostan isääni valtavasti. Vaikka hän antaa neuvoja lähes päivittäin, on isä aina kunnioittanut minun näkemyksiäni ja päätöksiäni”, Kulmala kiittelee.
Moderni kasvihuoneviljely vaatii datapohjaiset työkalut. Kulmalan Puutarhalla on käytössä Rento Innovations Oy:n Boxhunt-tuotannonohjausjärjestelmä, jossa kaikki dokumentoidaan digitaalisesti kylvö- ja pakkausmääristä tilauksiin ja lähetyksiin.
Luvassa jatkojalostusta ja uusia tuotteita
Tämän päivän kasvihuoneviljelyssä korostuu liiketoimintaosaaminen ja erikoistuminen, Kulmala tietää. Hinnalla kilpailu ei ole hedelmällistä liiketoimintaa.
Osoituksena erikoistumisesta yritys ottaakin nyt ensiaskelia jatkojalostuksen saralla. Sen täydentämiseksi Kulmala on aloittanut ammattiopinnot Rasekossa. Tulossa on myös uusia tuotteita, mutta niistä yrittäjä ei halua vielä kertoa.
”Olen todella innostunut jatkojalostuksesta. Myös luomuviljelyn ulottaminen osaksi avomaaviljelyä on vaihtoehto. Tärkeintä on löytää uusia tuotteita, jotka kiinnostavat kuluttajia ja joissa on meillekin paremmat katteet”, hän kertoo.

Ai Tran on työskennellyt Kulmalan Puutarhalla noin neljä vuotta. Kulmalan Puutarha tuottaa tuotteita paitsi Lassen Luomu -brändille myös Kotimaista- ja Pirkka-tuotemerkeille.
“Asiakkailla on valta päättää”
Luomutuottajana Kulmala on oppinut näkemään, miten merkityksellisiä asioita ruoka ja siihen liittyvät tuotantotavat ovat ihmisille.
Hiljattain eräskin asiakas oli toivonut lähikauppaansa luomutuotteita. Kun niitä ei löytynyt, tämä otti ensin yhteyttä kauppiaaseen ja sitten tukkuriin vaatiakseen luomutuotteita hyllylle.
”Kauppa on avainroolissa, mutta asiakas on viime kädessä pomo. On mahtavaa, kun asiakkaat ovat omistautuneita ja valmiita menemään pitkälle toiveidensa kanssa”, Kulmala sanoo.
Esimerkkinä asiakaslähtöisestä toiminnasta Kulmala nostaa lähiruoan myyntiin ja jakeluun keskittyvä REKO:n. Periaatteena on tarjota elintarvikkeita suoraan tuottajalta kuluttajalle ilman välikäsiä.
”Liiketoimintamallimme nojaa yhä tukkutoimintaan, mutta myymme myös REKO:n kautta. Heidän avulla voimme kannustaa asiakkaita pyytämään luomutuotteita kauppoihin. Asiakkailla on valta päättää.”

Led-valot ja varjostusverhot maksimoivat energiatehokkuuden kasvihuoneissa
Ekologisuus ohjaa toimintaa, luomu luo kysyntää
Brändinsä mukaisesti Kulmalan puutarhalla toimintaa ohjaa ekologisuus. Kasvihuoneissa led-valot sekä energiansäästö- ja varjostusverhot maksimoivat energiatehokkuuden. Aurinkopaneelit tuottavat käyttösähköä – kesäaikaan jopa koko tilan tarpeisiin.
”Kaikki punnitaan tarkasti vastuullisuuden mukaan. Talous on pidettävä mukana, mutta meidän intresseissä on aina valita ekologisin vaihtoehto. Esimerkiksi kuljetuskumppanimme Hellsbergin kanssa olemme sopineet, että meidän kuljetuksemme ajetaan kestävällä Neste MY Dieselillä”, Kulmala kertoo.
Kulmalan Puutarha on ollut edelläkävijä kasvatusteknologiankin saralla. Viljelyssä käytetään esimerkiksi otsonivettä, joka auttaa homeiden ja tuholaisten torjunnassa. Toinen innovaatio on happivesi, joka tuotiin Japanista – aikana kun sitä ei vielä Suomesta saanut.
“Kuulimme siitä suomalaiselta yhteistyökumppaniltamme. Kokeilimme sitä jo vuonna 2020, ennen kuin se oli kunnolla markkinoillakaan. Happivesi on parantanut huomattavasti kasvuston kasvukuntoa.”
Kulmala tunnistaa luomutuotteille vientipotentiaalikin, sillä Suomessa tuotettu puhdas ruoka on ulkomailla arvostettua. Kohdemaita ovat Pohjoismaat, Viro ja englanninkieliset maat. Aasiankin potentiaalia on kartoitettu.
”Mikä olisi merkityksellisempää tai vastuullisempaa luonnolle, ihmisille ja eläimille kuin luomuviljely. Yksi tulevista tuotteistamme on kevyt ja helposti säilyvä, joten se soveltuu hyvin vientiin”, Kulmala paljastaa tulevasta tarjonnasta
Artikkeli julkaistu 11/2025







