Salolainen kuljetuskonkari kasvaa asiakkaidensa mukana

 


Salon Logistiikan Johanna Koivuniemi (vas.) ja äiti Katariina Koivuniemi kokevat, että maine on tärkeä osa yrityksen liiketoimintaa.

 

Salolainen kuljetuskonkari kasvaa asiakkaidensa mukana

 

Kuljetusyritys Salon Logistiikka Ky täytti viime vuonna 35 vuotta. Tasaisesti matkan varrella kasvanut yritys laajensi alkuvuodesta uusiin tiloihin. Edessä siintävä sukupolvenvaihdos tarjoaa perheyritykselle uusia näkymiä liiketoiminnan kehittämiseen.

Kun Katariina ja Risto Koivuniemi perustivat vuonna 1987 kuljetusyrityksen Turkuun, ei kumpikaan osannut odottaa mihin tie vie. Yksi asia oli kuitenkin varmaa heti alkumetreiltä.

“Olimme selvästi perheyritys. Ensimmäinen palkollinenkin oli Riston veli. Meillä ei ollut yrittäjätaustaa, mutta Riston työteliäisyyden myötä aloimme saada asiakkaita”, Katariina kertoo.

Sittemmin Salon logistiikan toiminta on kasvanut tasaisesti. Turusta yritys laajensi Paimioon, kunnes se muutti Saloon vuonna 2001. Yritys toimii Meriniityssä ja kuljettaa päivittäin tavaraa pääkaupunkiseudulle ja Tampereen keskusliikkeille. Kuljetusajoneuvoja löytyy 13 ja sesonkiaikaan yrityksessä työskentelee 30 henkilöä.

Kuljetus on kuitenkin vain puolet liiketoiminnasta. Yrityksellä on vuokralla lähes 10 000 neliötä varastotilaa, jossa säilytetään kaikkea luontaistuotteista ja kosmetiikasta venemoottoreihin.

“Mitä vaan, mitä asiakkaamme haluavat. Monet käyttävät tilojamme puskurivarastona. Kun asiakkaat pyytävät tavaraa, voimme Meriniitystä toimittaa sen eteenpäin jopa saman päivän aikana. Joustavuus ja ketteryys ovat valttejamme”, Katariina sanoo.

 

Alkuvuodesta Salon Logistiikka sai lisää tilaa uudesta hallista. Se tarjoaa potentiaalia uusillekin asiakkuuksille.

Uudet tilat vastaavat kasvaneeseen kysyntään

Viime vuosina Salon Logistiikka on päässyt suurten suosioon. Taustalla on muun muassa kahden asiakkaan Midsona Finland Oy:n ja Valmet Automotiven Salon tehtaan logistiset tarpeet. Heidän kautta sana on kiirinyt yhä eteenpäin.

“Valmet Automotiven myötä olemme saaneet asiakkaita Ruotsista ja Saksasta. Heille voimme tarjota myös pakkauspalvelua. Saamme asiakkaalta materiaalit, minkä jälkeen autamme pakkaamaan tuotteita tiloissamme”, Katariina kertoo.

Tällaisille lisäpalveluille on nyt tilaa, sillä alkuvuodesta Salon Logistiikka sai käyttöönsä uuden hallin. 3 400 lisäneliötä vastaavat kasvaneeseen kysyntään, kun uusi halli tuplaa yrityksen lavakapasiteetin ja tarjoaa resurssit toiminnan kasvattamiseen.

“Laajennus tarjoaa hyvät mahdollisuudet uusasiakashankintaan. Vuokraamme tiloja 4Capes Oy -kiinteistöyhtiöltä, jonka rakentama halli on. Hyllyt, noin viisi tuhatta lavapaikkaa sekä trukit ja tietojärjestelmät ovat omia investointeja. Harkitsemme sinne myös ‘tornadoa’, pientavarakeräilyjärjestelmää, joka säästää lattiapinta-alaa”, Katariina sanoo.

Yritys on työntekijöitä ja omistajia varten

Pitkän tähtäimen investoinnit ovat perusteltuja, sillä yrityksessä mukana olevat perheen tyttäret, Johanna ja Kaisa ovat ilmaisseet halunsa jatkaa yrityksen johdossa. Katariinaa ajatus ilahduttaa, sukupolvieroista huolimatta.

“Nuorista näkee, että he osaavat suhtautua yritystoimintaan eri tavalla. Meillä vanhemmilla lama ja kovat ajat ovat muokanneet kuvaa yrittäjyydestä. Tärkeintä on ollut, että työ tulee tehdyksi”, Katariina luonnehtii.

Johannalle työn ja yrittämisen suhde on hienosyisempi. Hänelle yritys on omistajia ja työntekijöitä varten, eikä päinvastoin.

“Meille työympäristö on tullut tutuksi pienestä pitäen, joten olemme nähneet, mitä yrittäjyys on. Se vaatii tietysti työtä, mutta yritystä on voitava myös kehittää. Tämä tarkoittaa, että kiinnitetään huomiota markkinointiin ja liiketoiminnan tehostamiseen”, Johanna sanoo.

 

Yrityksen varastotilat tarjoavat tilaa erilaisille tuotteille. Työntekijä Jutta Johansson käsittelee luontaistuotteita.

Panostus tunnettuudessa

Salon Logistiikkaa on juuri vaihtunut kommandiittiyhtiöstä osakeyhtiöksi. Muuttuessaankin yritys haluaa kasvaa asiakkaidensa mukana. Maine ja sen mukainen brändi ovat Katariinalle ja Johannalle liiketoiminnassa tärkeämpää.

“Tällä hetkellä panostamme tunnettuuteen. Siihen millaisina näyttäydymme asiakkaidemme ja työntekijöidemme silmissä”, Katariina ja Johanna kertovat.

Siitä asiakkaatkin ovat kiitelleet. Viimeksi se kävi ilmi uuden hallin avajaistilaisuudessa.

“Mukana oli asiakkaita ja yhteistyökumppaneitamme. Perheyrityksenä arvostamme kaikkia. Emme tee yhteistyötä yritysten, vaan ihmisten kanssa”, Katariina sanoo.