Vilikkala Tradehouse Oy tavoittelee kasvua vastaamalla kodin ja toimistotyön tarpeisiin

 


Hannu Tuomola (vas.) ja Jari Toivonen perustivat Vilikkala Tradehouse Oy:n vuonna 2014 puutarhaharrastuksen pohjalta. Nyt yritys tavoittelee kasvua tarjoamalla tuotteita muun muassa hybridityöskentelyyn. 

 

Vilikkala Tradehouse Oy tavoittelee kasvua vastaamalla kodin ja toimistotyön tarpeisiin

 

Vilikkala Tradehouse Oy tuottaa kantamiseen ja säilytykseen soveltuvia designlaukkuja ja -säkkejä, joiden valmistuksessa käytetään kierrätysmateriaalia kiinalaisista muovipulloista. Tähän asti vahva markkinajalansija on löytynyt varainhankinnasta. Nyt sitä odotetaan myös muuttuvista työympäristöistä.

“Idea lähti aluksi lähipiiristä. Monet ystävämme ja sukulaisemme toivoivat säilytysratkaisuja puutarhoihinsa. Koska meillä oli pitkä kokemus puutarhanhoidosta, auttoi se vastaamaan läheisten tarpeisiin. Syntyi idea Kotisäkistä”, muistelevat yrityksen perustajat Jari Toivonen ja Hannu Tuomola.

Puutarhanhoitoharrastus kääntyi liiketoiminnaksi vuonna 2014. Vuotta myöhemmin aloitettiin Kotisäkki-tuotesarjan valmistus. Siitä lähtien Vilikkalan Kotisäkkejä on voinut käyttää puutarhakasvien kasvatuksessa sekä kanto- ja säilytyssäkkeinä monille kodin irtaimistoille. Tuotteissa käyttäjäystävällisyys ja harkittu design lyövät kättä. Se on yhteistyön tulosta.

“Haluamme tuoda tuotteitamme monipuolisesti kodin eri ympäristöihin. Siksi eri tuotteillamme on omat suunnittelijansa, kuten suomalainen Muovo, islantilainen Ingibjörg Hanna Bjarnadottir, Pipsa-kassimme suunnittelija Pipsa Hurmerinta sekä salolainen muotoilija Ari Kostamo, joka on suunnitellut myös yrityksen tunnukset ja logon sekä pakkaukset tuotteisiin. Osan tuotteistamme olemme suunnitelleet itsekin”, Toivonen kertoo.

Salossa yhteistyö paikallisten yrittäjien kanssa on tuottanut yrittäjille paljon ideoita. Yrityssalolta yritys sai idean sijoittumisesta Suomusjärven Bulevardille.

“Käynnistimme toiminnan omin voimin, mutta sopivilla tiloilla on ollut suuri merkitys sille, miten liiketoiminta on lähtenyt käyntiin. Yhteistyöstä on ollut apua, ja Salossa on hyvä ilmapiiri yrittäjien välillä”, Tuomola kiittelee.

 

Kehitystyö johdattanut uusille liiketoiminta-alueille

 

Vilikkala Tradehousen tuotteita on voinut ostaa suoraan yrityksen verkkokaupasta. Uusin jälleenmyyjä on Stockmann-tavaratalo, joka on tuonut merkittävän osuuden yrityksen kivijalkamyynnistä. Suurin, noin 70 prosentin osuus koko liikevaihdosta on kuitenkin varainhankinnalla.

“Tuotteemme ovat alusta asti sopineet hyvin varainhankintaan, ja sillä saralla olemmekin menestyneet. Osuus näkyi selvästi viime vuonna, kun liikevaihtomme putosi koronarajoitusten myötä puolella. Tänä vuonna odotamme kaupan yleisesti elpyvän ja kasvavan. Haluamme myös parantaa kivijalkamyyntiämme, sillä yrityksemme brändi ja tarina sopivat siihen hyvin”, Toivonen sanoo.

Poikkeusoloissa kasvun eteen on ollut aikaa tehdä kehitystyötä. Yritys on julkaissut muun muassa uudet verkkosivut ja aloittanut yhteistyön vanhempainliiton kanssa. Varainhankintatyössä on otettu käyttöön seuroille suunniteltu myClub-järjestelmä, joka toimii kohdennetun markkinoinnin kanavana. Aivan uusi liiketoiminta-alue on löytynyt etätyöympäristöistä.

“Panostamme edelleen vahvasti varainhankintaan. Sen ohella olemme kasvattaneet tuoteperhettämme moderneihin työympäristöihin sopivaksi. Koronan aikana toimme markkinoille Kavasto- ja Uitmus-toimistolaukut, joissa on tilaa toimistotyössä vaadittaville välineille. Näillä tuotteilla haluamme vastata kasvavan etätyöskentelyn tarpeeseen”, Toivonen sanoo.

Vilikkala Tradehousen uusin tuote on toimistolaukku, joka on suunniteltu moderneihin työympäristöihin. Se on yksi yrityksen kärkituotteita.

Vastuullista tuotantoa

 

Vilikkala Tradehouse vastaa liiketoiminnassaan myös ympäristön tarpeisiin. Tuotteissa käytettävä huopa on 100-prosenttista kierrätysmateriaalia, joka on tehty PET-muovipulloista. Kaikki tuotteet valmistetaan Kiinassa, jonka alueella myös niiden valmistukseen käytettävät pullot kerätään.

“PET-materiaali on ollut  laajalti teollisuuden käytössä, esimerkiksi autojen, huonekalujen tai vaatteiden tuotannossa. Muokkausominaisuuksiensa vuoksi se on oiva materiaali meillekin. Kuitenkin vain noin 17 prosenttia pullojen muovista päätyy PET-materiaaliksi, joten paikallisessa kierrätyksessä on vielä kehitettävää. Siksi haluamme hyödyntää materiaalia parhaamme mukaan, sillä jo silloin muovia päätyy vähemmän luontoon, kuten vaikka meriin”, Tuomola huomauttaa.

Yrittäjät löysivät aikanaan sopivat Kiinan-yhteistyökumppanit verkosta. Yhteyttä pidetään jatkuvasti yllä, millä voidaan varmistua toiminnan läpinäkyvyydestä.

“Kestävän ja ympäristöystävällisen tuotannon varmistamiseksi seuraamme säännöllisin ajoin, mitä ulkomaiset toimittajamme tekevät. Läpinäkyvyyden takaamiseksi saamme heiltä auditointiraportteja, jotka pitävät tuotantoketjun vahvana. Tapaamme myös kerran vuodessa, mikä lisää luottamusta”, Toivonen kertoo.

 

Kasvavat markkinat hybridityöskentelyssä ja ulkomailla

 

Syksylle yrityksellä on luvassa uusia suunnitelmia, mutta niistä yrittäjät eivät halua vielä kertoa. Jotain voi kuitenkin jo nyt paljastaa.

“Odotamme, että varainhankinta alkaa loppuvuodesta vetämään. Joulu on meille tärkeää aikaa, sillä silloin teemme noin puolet vuoden liikevaihdostamme. Tavoittelemme nyt voimakasta kasvua, ja sille nouseva hybridityöskentely tarjoaa hyvät edellytykset. Kasvun myötä voimme mahdollisesti palkata varastotyöntekijän ja hankkia suuremmat tilat, jossa olisi lastauslaituri. Tähän Salon Meriniitty voisi sopia hyvin”, Tuomola kertoo.

Myös ulkomaiden markkinat ovat Vilikkalan tähtäimessä, sillä pohjoismainen design ja nordic style kiinnostavat maailmalla.

“Jatkamme toimintamme kehittämistä ja luomme yhteistyöverkostoja. Luotamme brändiimme. Kotisäkki- ja uudet toimistolaukut ovat nyt kärkituotteitamme. Vain taivas on rajana, sillä ne soveltuvat kaikkeen kotona ja puutarhassa”, Toivonen tunnistaa.

Tutustu tuotteisiin tarkemmin https://vilikkala.fi/