Access Solutions Oy kurottaa sparrausohjelmasta kohti kasvua

 

Access Solutions Oy tarjoaa palveluratkaisuja erilaisiin IT-ympäristöihin. Salossa yrityksen kasvoina ovat Anne Hurve ja Jyrki Kostermaa.

 

Access Solutions Oy kurottaa sparrausohjelmasta kohti kasvua

 

Kysymykset tietoturvasta ja tekoälystä muokkaavat IT-alaa. Samalla ne ohjaavat yritysten asenteita ja käytänteitä. Salolaiselle Access Solutions Oy:lle muutokset ja niitä seuraavat ratkaisut ovat tuttuja. Nyt ne siivittävät yritystä kasvuun.

Salon Asemakadun varrelta nousee portaat toisen kerroksen toimistotiloihin. Neuvotteluhuoneen pöydän päässä istuvat Access Solutionsin liiketoimintapäällikkö Anne Hurve ja myynti- ja asiakaspalvelupäällikkö Jyrki Kostermaa. Heidän takaa pilkistää suuri maapallo. Se kuvaa hyvin ylirajaista toimintaympäristöä, jossa Access Solutionskin operoi.

“Tarjoamme asiakaslähtöisesti palveluratkaisuja erilaisiin IT-ympäristöihin ympäri maailmaa. Tuotamme muun muassa Finnairille globaalia Citrix-ympäristöä. Tehostamme yritysten tietoturvaa, laitehallintaa sekä siirtymää pilviympäristöön ja yksinkertaistamme yritysten IT-infrastruktuuria”, Hurve kertoo.

Tällaisilla toimilla Access Solutions pitää yllä asiakkaidensa liiketoiminnan jatkuvuutta. Liikemaailmassa softatalojen palveluille onkin kysyntää, sillä digitaalisessa ympäristössä kaikki ovat potentiaalisesti haavoittuvia. Organisaatioissa riskit liittyvät usein työntekijöiden käyttöoikeuksiin ja niiden hallintaan.

“Hybridityömallissa työtä tehdään paikasta ja laitteesta riippumatta, jolloin yrityksen luotettuun dataan on tarvittaessa päästävä käsiksi mistä tahansa. Silloin ei voida enää selvästi tehdä eroa yrityksen luotetun sisäverkon ja ulkoverkon välillä”, Kostermaa huomauttaa.

Ratkaisuna tähän on zero trust -ajattelumalli.

“Siihen pohjautuvilla ratkaisuilla saadaan luotua turvallinen käyttöympäristö, mikä samalla mukautuu helpommin ympäristön muutoksiin. Esimerkiksi perinteiset VPN-ratkaisut eivät oikein enää sovin tähän modernimpaan työskentelymalliin, vaan parempia ratkaisujakin on tarjolla”, hän toteaa.

Asiakkaan tukena muutosten keskellä

Tietoturvariskit eivät ole ainoa digiympäristön rasite, vaan jo tieto niiden uhasta tuottaa monille yrityksille huolta.

“Toimiminen IT-ympäristössä on usein psykologisesti kuormittavaa. Yrityksissä niin johto kuin työntekijät saattavat kokea stressiä tietoturvakysymyksistä. Nopealla ja ketterällä reagoinnilla ja ilman turhaa byrokratiaa tarjoamme asiakkaillemme mielenrauhaa”, Kostermaa sanoo.

Työ on suurelta osin konsultointia. Kostermaa tunnistaa, että IT-alan muutokset ovat nähtävissä niin säädösten, palvelujen kuin työkalujenkin kautta. Kaikilla on paljon opittavaa uudesta normaalista.

“Tarkoituksena on pitää asiakkaat ajan tasalla ja helpottaa matkaa muutosten keskellä. Se on ykköstehtävämme. Sen mukana tulevat sovellusten tuottaminen ja muun infran tekeminen.”

 

Viime aikoina yritys on saanut apua toiminnan kehittämiseen Kasvu Open -ohjelmasta. Sen avulla voi paremmin valmistautua kasvuun.

Sparrausohjelma auttanut kohdistamaan resursseja

Access Solutions on toiminut Salossa vuodesta 2007. Siitä lähtien yritys on hiljalleen kasvattanut osaamistaan, erityisesti IT-alalla tunnetun Citrix-tuoteperheen tarjoajana. Yritys työllistää tällä hetkellä kymmenen henkilöä. Heidän jatkuvalla kouluttautumisella on valmistauduttu toimintaympäristön muutoksiin.

“Asiantuntijaorganisaationa olemme eläneet muutosten mukana. Niiden myötä olemme huomanneet, että meidän tarvitsee muuttaa myös sisäisiä toimintamalleja, jotta voimme valmistautua kasvuun”, Hurve muotoilee.

“Pyrimme mukauttamaan yrityksen kulttuuria sellaiseksi, että se vastaisi paremmin tulevia toimintaympäristön vaatimuksia”, Kostermaa komppaa.

Sisäisiin kehitystarpeisiin yritys on nyt saanut tukea valtakunnallisesta Kasvu Open -ohjelmasta. Kokemus on ollut arvokas.

“OIemme saaneet hyviä vinkkejä kouluttajilta ja tärkeää vertaistukea muilta yrittäjiltä. Ohjelma on ollut hyvin ihmislähtöinen, olemme oppineet paljon uutta ja jännittävää. Vähän kuin olisi aloittanut taas koulun”, Hurve kuvailee.

Kasvu Open on myös auttanut selventämään monia liiketoimintaan liittyviä ajatuksia.

“Se on auttanut kohdistamaan resursseja omaan työhömme. Näin voimme palvella paremmin asiakkaitamme”, Kostermaa tunnistaa.

Kasvua laadusta tinkimättä

Kasvu Openin ohella Hurve ja Kostermaa iloitsevat hiljattain tulleista uusista asiakkuuksista. Nimiä he eivät voi paljastaa, mutta Access Solutionsin palveluja hyödyntävät yritykset niin vähittäis- ja tukkukaupassa kuin rahoitus-, suunnittelu- ja teollisuussektoreilla. Nyt asiakkaille tarjottavia palveluja pyritään tuotteistamaan.

“Muokkaamme parhaillaan ilmettämme ja ehostamme brändiä. Muutamme verkkosivujamme selkeämmiksi ja ymmärrettävämmiksi sekä tuotteistamme palvelujamme. Se auttaa viestimisessä ja helpottaa myyntiä”, Kostermaa toteaa.

Kostermaa ja Hurve korostavat, että Access Solutions ei tavoittele räjähdysmäistä kasvua. Tärkeämpää on tarjota asiakkaille laadukasta palvelua ja tuntea hyvin alan trendit. Uusilla markkinoilla toimiessa on paljon opittavaa esimerkiksi tekoälystä.

“Haluamme tukea ja laajentaa asiakkaidemme osaamista tietoturvan parantamisessa. Siinä tekoälyä voidaan hyödyntää. Kun esimerkiksi tunnistetaan missä päin maailmaa käyttäjä on, voidaan tämän käyttäytymisen mukaan analysoida dataa ja tehdä päätöksiä automaattisesti. Se nopeuttaa reagointia ja tehostaa toimintaa”, Kostermaa sanoo.

Myös Salosta löytyy potentiaalia toiminnan kehittämiselle.

“Täällä on hyvät mahdollisuudet yritysten yhteistyölle. Access Solutions on mielellään mukana auttamassa ja tukemassa niin asiakkaita kuin palveluntarjoajiakin”, Hurve sanoo.

 

Access Solutions tarjoaa palveluja yrityksille ympäri maailmaa. Silti Hurve ja Kostermaa tunnistavat mahdollisuuksia yritysyhteistyölle Salossakin.

Artikkeli julkaistu 08/2023