Manutec etsii keinoja kasvulle kasvuohjelmassa

 


Manutecin liiketoimintajohtaja Kirsi Junnilainen (kesk.), osto- ja logistiikkapäällikkö Mari Rehmonen (vas.) sekä laitevalmistuksesta vastaava Niko Junnilainen tunnistavat, että kasvun vauhdittamiseksi Manutecin on panostettava markkinointiin, rekrytoitava lisää väkeä ja tavoiteltava verkostoja ulkomailta.

 

Manutec Oy etsii keinoja kasvulle – Kasvu Open Academy tarjoaa “upean mahdollisuuden kansainvälistymiselle“

 

Sopimusvalmistaja Manutec Oy kartoittaa erilaisia keinoja viime vuosien nopean kasvunsa vauhdittamiseksi. Siinä salolaisyritys saa tukea Kasvu Open “Scale Up Academy” -ohjelmasta, joka tarjoaa pk-yrityksille verkostoja laajentumiselle Eurooppaan. Ennen kaikkea kasvu edellyttää tunnettuutta ja markkinointia sekä uusien osaajien palkkaamista.

Inkereentiellä, Hellan entisissä tiloissa toimiva Manutec Oy tekee sopimusvalmistusta laajassa mittakaavassa. Kohteena ovat eri teollisuuden alojen asiakkaat ja niiden tuotteet. Tarjontaan kuuluu niin elektronista ja mekaanista kokoonpanoa kuin sähkö- ja automaatioasennustakin. Keskeistä toiminnassa on skaalautuvuus ja räätälöitävyys.

“Voimme käytännössä valmistaa kaikkea, mikä vaan on tuotannossa kokoonpantavissa. Asiakkaamme tuovat meille tehtäväksi hyvin erilaisia tuotteita. Kokoamme valmistukseen tarvittavat osat joko kokonaan itse tai yhdessä asiakkaan kanssa. Pienin valmistamamme tuote on muutaman sentin kokoinen lähetin ja suurin on 30 000 kg nanopinnoitelaite”, kertoo Manutecin liiketoimintajohtaja Kirsi Junnilainen.

Tiivis asiakasyhteistyö ja laaja toimittajaverkosto ovat tukeneet nopeaan kasvuun yltänyttä yritystä. Vuonna 2016 perustettu Manutec työllistää 12 henkilöä ja toimii 3 000 m² tiloissa. Yritys kolminkertaisti liikevaihtonsa peräkkäin vuosina 2017–2019. Viime vuonna Kauppalehti nosti sen sadan nopeimmin kasvavan yrityksen listalle. Junnilainen kokee, että Salossa edellytykset kasvulle ovat olemassa. Esimerkkeinä hän mainitsee osaamisen tuotteistamisessa ja tuotannollistamisessa.

“Alueella ymmärretään laadun päälle, ja täällä sopivia kumppaneitakin löytyy helposti. Mielestäni olemme tällä saralla ottaneet hyviä harppauksia eteenpäin. Kyllä Salossa näkyvyyttä saa, mutta ne keinot ja yhteistyökumppanit pitää vaan löytää”, hän toteaa.

Markkinointitoimet ja kasvuohjelma kirittävät kasvuun

Näkyvyyden nostamiselle onkin nyt tarvetta, sillä Manutec odottaa liikevaihtonsa nousevan lähivuosina 5–6 miljoonaan euroon – lähes kolminkertaiseksi viime vuoteen verrattuna. Junnilaisen mukaan sopimusvalmisteisten tuotteiden määrä markkinoilla kuitenkin kasvaa vuosittain. Ulkoistaminen yleistyy ja yritykset haluavat nostaa tuotantonsa tehokkuutta. Siihen vastaaminen edellyttää markkinointia.

“Tällä hetkellä tavoitteenamme on profiloitua näkyvämmin ammattitaitoiseksi sopimusvalmistajaksi – nykyisen osaamisen lisäksi myös automaatio-, robotiikka- sekä IoT-toimialoilla. Sitä varten olemme tehneet töitä brändimme eteen. Viime vuonna saimme oman logon. Uusimme myös verkkosivumme ja tilasimme markkinoinnin tueksi oman Youtube-videon”, Junnilainen sanoo.

Uudistuksilla tavoitellaan myös kansainvälistä näkyvyyttä. Viime vuoden lopulla Manutec osallistui Salo IoT Campuksella järjestettyyn Kasvu Open Kick off -tilaisuuteen. Sen myötä yritys valittiin Kasvu Open “Scale Up Academy” -ohjelmaan yhdessä 140 Suomesta, Belgiasta, Unkarista, Irlannista, Tšekistä ja Italiasta tulevan pk-yrityksen kanssa. Valintakriteereinä olivat muun muassa vähintään kolmen vuoden toimintahistoria sekä osoitus halukkuudesta laajentaa ulkomaisille markkinoille.

Nyt keväällä alkava ohjelma tarjoaa Manutecille kasvun keinoja Euroopan markkinoilla. Siihen osallistuvat saavat oppia kansainvälisestä yritystoiminnasta. Keskeisiä teemoja ovat muun muassa uudet teknologiat ja innovaatiot, markkinatutkimus sekä strateginen kasvu.

“Kasvu Openin Scale Up Academy -ohjelma tarjoaa meille upean mahdollisuuden lähteä miettimään kansainvälistymistä. Ohjelma kestää 18 kuukautta, ja se tukee teollisuuden alan pk-yrityksiä kansainvälisen liiketoiminnan kasvattamisessa. Siinä jokainen yritys saa myös oman mentorin kasvustrategian työstämiseen. Uskon vahvasti, että tällaisella keskitetyllä verkostoitumisella saamme toiminnalle vauhtia niin kotimaassa kuin kansainvälisilläkin markkinoilla.”

 

Manutec voi käytännössä valmistaa mitä vain, mikä on tuotannossa kokoonpantavaa. Kuvassa paikalliselta toimittajalta tilattu koneistusosa nanopinnoitelaitteeseen.  

Työntekijöille on näyttäydyttävä niin kuin asiakkaillekin

Scale up academy tarjoaa verkostot Euroopassa, mutta suunniteltu kasvu edellyttää myös rekrytointeja. Junnilainen kokee, että Suomessa työn laatu on ollut korkeatasoista, ja myös Manutec on voinut ylpeänä tarjoa asiakkaalle laatua. Samalla periaatteella yritys tavoittelee nyt osaajia organisaation eri osiin, toimihenkilöistä tuotantoon.

“Selvitämme parhaillaan keinoja, joilla voimme vastata henkilöstöpuolella kasvuun. Tulemme tarvitsemaan osaamista niin tekniseen ostoon ja projektien hallintaan kuin tuotannon ohjaamiseen ja laitevalmistukseen”, Junnilainen kertoo.

Rekrytointitarpeissa Manutec on saanut aikaisemmin apua Salon kaupungilta ja Salon seudun ammattiopistolta. Pari henkilöä on jäänyt taloon kaupungin työllisyyspalveluiden kautta. Kun yritys nyt etsii uusia osaajia, on työnantajamielikuvan oltava sitä mitä yrityskin on.

“Avoin, läpinäkyvä ja hyvin ohjeistettu toiminta auttaa kaikkia ymmärtämään, millainen yritys Manutec on ja mitä teemme. Nyt kun olemme markkinoinnissa löytäneet kasvot yritykselle, haluamme tuoda samaa esille rekrytoinnissa. Työntekijöille on näyttäydyttävä niin kuin asiakkaillekin – kumppanina. Manutecilla olemme kaikki samalla portaalla, vain työt ja tehtävät ovat erilaisia”, Junnilainen kiteyttää.

 

Tutustu yritykseen: https://manutec.fi/
Verkostoidu yritykseen Linkedinissä