Kun yritys tähyilee Eurooppaan, Euro Scalers -ohjelma tarjoaa keinot laajentumiselle

 

 

Kun yritys tähyilee Eurooppaan, Euro Scalers -ohjelma tarjoaa keinot laajentumiselle

 

Ulkomaille suuntautuvilla salolaisilla yrityksillä on mahdollisuus kehittää kansainvälistä osaamistaan Euro Scalers -ohjelman kautta. Tänä syksynä mukaan ohjelmaan on Salosta valittu Soficta Oy, Rento Innovations Oy ja Birkkalan tila. Eroistaan huolimatta yrityksiä yhdistää ohjelman päävaatimus: halu oppia itse.

Kun yritys harkitsee toiminnan skaalaamista ulkoimaisille markkinoille, nousee eteen usein haasteita. Niistä markkinatutkimus, viestintätaidot ja kulttuurierot ovat keskeisiä. Perusedellytyksenä toiminnan käynnistymiselle on ulkomainen asiakaspohja. Näiden  resurssien löytämisessä yrittäjiä auttaa Euro Scalers -ohjelma.

“Se sopii yrityksille, jotka ovat vakiinnuttaneet paikkansa tietyillä markkinoilla ja jotka haluavat vastata kasvuun laajentamalla ulkomaille. Asiakasryhmiä voivat olla niin B2B- kuin B2G-toimijat, mutta liiketoiminta tulee olla skaalattavissa kansainvälisesti”, linjaa ohjelman johtaja Rasmus Basilier.

Pohjoismainen Euro Scalers -ohjelma operoi Suomessa muun muassa pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Jyväskylässä. Lokakuusta joulukuuhun kestävään ohjelmaan haki reilu kolmekymmentä yritystä. Niistä Salosta valittiin Soficta Oy, Rento Innovations Oy ja Birkkalan tila. Kullakin on hieman eri tavoitteet kansainvälistymisen suhteen.

“Olemme laajentamassa Ruotsiin, Sveitsiin ja Baltiaan. Haluamme oppia uusista markkinoista ja toivomme löytävämme uusia kumppaneita verkostoomme”, kertoo IoT-ratkaisuja tarjoavan Soficta Oy:n toimitusjohtaja Sami Metsänperä.

Myös Birkkalan tilalla on toinen jalka Suomen ulkopuolella. Spelttituotteiden luomutuotantoon erikoistunut perheyritys tekee jo vientiä, ja yritys on ollut mukana monissa koulutuksissa ja saanut aiheesta yleispätevää tietoa. Nyt kärkenä on pisteyttää kohdemarkkinoita, missä Euro Scalers -ohjelma on avuksi.

“Tähtäin on vientimarkkinoilla. Sieltä saamme suurempia harppauksia kasvuun  ja yrityksen kehittämiseen. Tähänastinen markkinatutkimus osoittaa, että hyviä kohteita ovat B2B-asiakkaat Hollannissa ja Iso-Britanniassa”, kertoo Birkkalan tilan omistaja Simo Larmo.

Elintarvikkeita jäljittävää Boxhunt-pilviratkaisua kehittävä Rento Innovations Oy suuntaa Tanskaan ja Ruotsiin, mutta tulee kahteen muuhun yritykseen nähden takamatkalta. Toimitusjohtaja Vesa Nohterille maltillinen laajentuminen sopii hyvin.

“Kansainvälisyys kiinnostaa, mutta koska kotimaassakin on paljon tekemistä, olemme vielä lähtötelineissä. Näillä näkymin laajentuminen voisi tapahtua puolen vuoden päästä. Tähän voimme ohjelman avulla jo varautua. Työntekijämme koostuvat pääosin ohjelmistoalan nörteistä, joten nyt saamme tärkeää oppia myyntipuolesta”, hän toteaa.

 

Rasmus Basilier näkee, että Salossa on vahvaa kansainvälistä osaamista. Euro Scalers -ohjelman vetäjänä hän näkee itsensä valmentajana enemmän kuin opettajana.

Vaivaton hakuprosessi

Ohjelman käynnistyessä yrittäjät tutustuvat kansainvälisen yhteydenpidon ja markkinoinnin keinoihin. Huomiota kiinnitetään myös asiakashankintamenetelmiin. Suomessa osallistumismaksu on yrityksille matalampi kuin muualla Pohjoismaissa. Kun kohdealueen kaupunki tukee yrityksiä, jää maksettavaksi 250 euroa.

Hakuprosessin alkuvaiheessa Basilier tarkastelee alueellisen toimijan, kuten Yrityssalon kanssa potentiaalisia ehdokkaita sen perusteella, millaisia kansainvälistymisen mahdollisuuksia niillä on. Yritykset voivat hakea ja esittää toiveen siitä, millaiset markkinat heitä kiinnostaa. Kun soveltuvat yritykset hakevat ohjelmaan, ottaa Basilier yhteyttä niihin suoraan.

“Tässä vaiheessa tarkastelen sitä, missä kunnossa yritykset ovat ja kuinka kattavaa toiminta on kotimaassa. Usein ne ovat kotimaassa jo menestyneitä yrityksiä, joiden liikevaihto on yli 200 000 euroa vuodessa”, Basilier sanoo.

Tekemällä oppii parhaiten

Kansainvälinen liiketoiminta vaatii myyntityötä. Keskeinen osa prosessia ovat liidit ja niiden etsiminen. Basilier kertoo, että markkinoilla hyvistä liideistä voi joutua maksamaan jopa 10 000 euroa. Euro Scalers -ohjelmassa yrittäjä oppii hankkimaan niitä itse.

”Uskon, että tekemällä oppii parhaiten. Ohjelmassa osallistujat oppivat löytämään uusia asiakkaita opettamalla itseään, mutta tekevät sen turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä”, Basilier kuvailee.

Ohjelman vetäjänä hän näkee itsensä enemmän valmentajana kuin opettajana.

”Otetaan vaikka jalkapallon potkiminen. Sen oppii parhaiten itse, mutta aluksi jonkun on näytettävä, miten se toimii. Samalla periaatteella ohjelmassa näytän, millainen on vaikka oikeaoppisen sähköpostin malli. Seuraavaksi se kirjoitetaan itse ja sitten osallistujat saavat vertailla tekstejään keskenään. Sama malli pätee muihinkin markkinoinnin muotoihin, kuten myyntimateriaalien kirjoittamiseen tai kokousetiketin omaksumiseen”, hän sanoo.

Asenne ratkaisee

Tavoitteena ohjelmassa on, että kymmenen viikon jälkeen yrityksellä on kohdemarkkinoilla uusi asiakas tai asiakkaita. Basilier näkee, että Salon yrityskenttä on täynnä lupaavia ehdokkaita ohjelmaan.

“Täällä on vahvaa kansainvälistä osaamista ja myös edellytyksiä Euroopassa toimimiselle. Mutta tyypillisen markkinointiosaamisen lisäksi ohjelma tarjoaa muutakin. Vaikka yrityksellä jo olisikin kansainvälistymisen näkymiä, saa se ohjelman kautta uusia silmäpareja, joilla tarkastella yritystä. Sitä kautta tulee usein uusia ideoita liiketoimintaan.”

Yrityksellä ei tarvitse välttämättä olla hallussaan markkinoita mullistavaa liikeideaa. Kansainvälisillä areenoilla toimimisessa riittää, että tuntee toimialansa ja että on liikkeellä oikealla asenteella.

“Kaikkein tärkeintä on osoittaa kilpailukykyä sekä tarjottava jotain, mille ulkomailla on kysyntää. Kunhan yrityksellä on sellainen asenne, että halutaan vastata asiakkaiden tarpeisiin, ei toimialalla ole väliä. Toki on myös esitettävä, millä aikataululla tavoitteet on toteutettavissa. Se edellyttää sitoutumista”, Basilier sanoo.

Euro Scalers -ohjelmaan voi hakea seuraavan kerran ensi keväänä, mahdollisesti jo tammikuussa. Kun Basilier katsoo hakijoita, hän arvioi potentiaalia, mutta myös asennetta.

“Yritystoiminnan tulee näyttää lupaavalta. Mutta jos yrittäjä osoittaa, että Euroopan markkinoita ja mahdollisia asiakasryhmiä on jo kartoitettu, kertoo se siitä, että yritys on myös valmis laajentamaan ulkomaille. Tällaiset kotiläksyt voi tehdä yhdenkin päivän aikana. Jo sillä yritys voi kertoa olevansa edelläkävijä.”

 

Rento Innovations Oy:n Vesa Nohteri (vas.), Soficta Oy:n Sami Metsänperä ja Birkkalan tilan Simo Larmo ovat kolme valittua, jotka pääsivät Salossa mukaan Euro Scalers ohjelmaan.