Digivinkki #6 Mikä on suosituin sivuni? Mistä saapuu se porukka, joka täyttää yhteydenottolomakkeen?


Mikä on suosituin sivuni? Mistä saapuu se porukka, joka täyttää yhteydenottolomakkeen? Miten sesonkisivuni menestyi vuosi sitten verrattuna tämänvuotiseen? Kolme helppoa reseptiä Google Analyticsin hyödyntämiseen

Tässä kolme tehokasta reseptiä verkkosivujen käytön seurantaan. Miksi minun pitäisi välittää web-analytiikasta? Voit huomata, minkälainen sisältö asiakkaitasi kiinnostaa ja millainen kampanjointi tuo tuloksia. Rahanarvoista tietoa!

Tämän vinkin hyödyntäminen edellyttää, että verkkosivuusi on asennettu Google Analytics. Se on vaivaton asentaa Google Tag Managerin avulla. Jos Tag Manageria ei voi käyttää, monet julkaisujärjestelmät tarjoavat oman tapansa asentamiseen. Voit pyytää asentamista myös verkkosivujesi ylläpitäjältä, työ ei ole iso juttu. Google Analytics ei kerää tietoja takautuvasti ja vaikka Google Analytics olisi asennettu, mutta siinä ei ole konversioita, näitäkään ei yleensä saa tuotettua takautuvasti. Kannattaa siis käyttää verkkosivujen alkuvaiheessa tai viimeistään web-analytiikan asentamisen yhteydessä hieman aikaa siihen, että pohdit, mitä tietoja haluat seurata eli mitkä ovat niitä tärkeitä tietoja, jotka ohjaavat myyntiäsi ja markkinointiasi.

Mikä on suosituin sivuni? Suosituin sivu on melkein aina etusivu. Mutta entä sen jälkeen?

Ellei blogipostauksesi ole karannut viraaliksi, eniten sivunlatauksia keräävä sivusi on etusivu. Tätä merkataan Google Analyticsissä osoitteella / eli pelkkä kauttaviiva. Se tarkoittaa tyhjää sijaintia: domainisi www.osoite.fi jälkeen ei ole mitään, siksi pelkkä kauttaviiva.

Lista suosituimmista sivuista löytyy näin:

  1. Valitse sivupalkista Käyttäytyminen (englanniksi Behavior)
  2. Valitse Sivuston sisältö (Site content)
  3. Valitse Kaikki sivut (All Pages)

Raportti näyttää tältä:

Tärkeitä kohtia:

  • / tarkoittaa etusivua
  • Page Views, kuvassa 1396, on näin monta kappaletta sivun näyttökertoja
  • Unique Page Views, kuvassa 689, on näin monta yksilöityä käyttäjää
  • Oikeassa yläkulmassa on aikajänne: 30. lokakuuta – 5. marraskuuta

Aikajänne rajaa näkymän ja kaiken siihen liittyvän, tässä tapauksessa edelliseen 7 päivään. Aikajännettä muuttamalla voit tarkastella mitä tahansa ajanjaksoa, esim vuoden alusta saakka. Katso kolmas vinkki tällä sivulla miten vertaillaan menneisyyden ajanjaksoja nykyhetkeen.

Helppo bonusvinkki: mistä kävijät tulevat?

Edellä näytetyssä raportissa on ennen listaa, kuvan keskivaiheilla, kohta Secondary dimension. Valitse tähän Source / Medium. Lista suosituimmista sivuista kirjoitetaan nyt uudestaan siten, että jokainen rivi vastaa yhtä porukkaa, joka on saapunut sivuille samasta verkkopalvelusta. Katso selitystä alla.

Ylläolevassa kuvassa näkyy suosituimpien sivujen rinnalla liikenteen lähde (source) ja tulotapa (medium). Etusivu / on jakautunut kahteen eri riviin: toisella rivillä on vain ne joiden source/medium on google / organic ja toisella (direct) / (none). Mitä nämä tarkoittavat?

  • (direct) / (none): Google Analyticsin tapa merkata se käyttäjäryhmä, joka on saapunut sivuillesi kirjoittamalla tai leikkaa-liimaamalla verkkosivujesi osoitteen selaimen osoitepalkkiin
  • google / organic: käyttäjä on tehnyt Google-haun ja klikannut itsensä sivuillesi hakutuloksista
  • google / cpc: Google Adsista saapunut käyttäjä
  • m.facebook.com / referral: Facebook-postauksessa on ollut linkki, jota käyttäjä on klikannut. Facebook-liikenteen merkitsemistavasta voi olla monia variaatioita.

Mistä saapuu se porukka, joka täyttää yhteydenottolomakkeen?

Verkkosivujesi yhteydenottolomakken web-analytiikka tulee toteuttaa menetelmällä, joka on lomakkeessasi käytössä. Kaikki lomakkeet eivät avaa kiitos-sivua, jolloin konversion kirjaaminen vaatii käytännössä seurannan asentamista Google Tag Managerin avulla. Yksinkertaisimmillaan konversio luetaan niin, että yhteydenottolomakkeesi täyttämisen jälkeen asiakkaalle avautuu sivu, jonka osoite on esimerkiksi /kiitos eli www.yrityksesi-osoite.fi/kiitos. Kaikki tämän sivun latauskerrat voidaan katsoa seuraavan lomakkeen täyttämisestä, joten latauskerrat = lomakkeen lähettämiskerrat.

Niin että mikä konversio on? Konversioksi kutsutaan tapahtumaa, joka on toivottu vaihe käyttäjän tutustuessasi viestintääsi ja jota halutaan mitata. Etusivun avaaminen on ensimmäinen konversio: halutaan, että käyttäjä saapuu sinne. Tätä, kuten monia muitakaan tavanomaisia tapahtumia, ei yleensä käsitellä konversioina. Sen sijaan konversioita määritellään erikseen tietyille avaintapahtumille, kuten yhteydenottolomakkeen täyttämiselle. Kun konversion määrittelee Google Analyticsissä konversioksi, saat sen uudeksi mittariksi yhdistettäväksi muuhun dataan. Monia konversioita löytyy Analyticsistä suoraan, esimerkiksi tämä missä selvitetään, millaiset käyttäjät täyttävät useimmin yhteydenottolomakkeesi.

Voidaan jatkaa edellä käsiteltyä vinkkiä suoraan. Jos ehdit jo sulkea ensimmäisessä kohdassa tuotetun raportin, saat sen takaisin auki näin:

  1. Valitse sivupalkista Käyttäytyminen (Behavior)
  2. Valitse Sivuston sisältö (Site content)
  3. Valitse Kaikki sivut (All Pages)
  4. Aseta Toissijainen mittasuhde (Secodary dimension) arvoon Liikenteen lähde / tulotapa (Source/Medium)
  5. Kirjoita kiitossivun osoite tulosten yllä olevaan hakukenttään: esimerkiksi kiitos ja paina suurennuslasia

Huomaa että ohjeessa oli nyt uusi askel, hakukentän käyttö kohdassa 5. Suodatetaan tuloksia kiitossivun osoitteen mukaan. Kuvankaappaus alla, jossa näet, missä kohtaa tämä hakukenttä on. Se on melkein keskellä ruutua, Secondary dimension kanssa samalla rivillä.

Tietoja luetaan samalla tavalla kuin yllä. Ajanjaksolla on yhteensä 21 lomakkeiden täyttökertaa (tässä eri lomakkeilla on erilaisia kiitossivuja, joiden kaikkien nimessä on sana ”lomake”). Sarakkeella Source/Medium näkyy, mistä palvelusta lomakkeen täyttäjät ovat saapuneet.

Kokeile, mitä tapahtuu, kun vaihdat Secondary dimensioniksi City!

Miten kampanjasivuni menestyy nyt verrattuna viime sesonkiin?

Ajan kuluessa saat web-analytiikan kautta dataa, josta on hyötyä kun vertaat oman toimintasi kehittymistä toimintakaudesta toiseen. Oletetaan, että sivuillasi on tiettyyn sesonkiin liittyvä sivu, esimerkiksi kalastusmökit, jonka kysytyin aika on syksyisin, tai aurinkolasit, joita kysellään eniten kevättalvella. Tai ehkä yhteystietojen katselukerrat ovat toiminnallesi tärkeä mittari. Voit soveltaa tätä ideaa mihin tahansa sisältöihisi. Tässä esimerkissä seurataan Yhteystiedot-sivun latauskertoja nyt ja menneisyydessä. Näin se käy:

  1. Valitse sivupalkista Käyttäytyminen (Behavior)
  2. Valitse Sivuston sisältö (Site content)
  3. Valitse Kaikki sivut (All Pages)
  4. Etsi listalta haluttu sivu, esim /yhteystiedot ja klikkaa rivi auki

Yhteystiedot-sivu avautuu nyt listalle yksinään. Listan tietoja ei tarvitse vähentää yhteen (ei siis tarvitse klikata /yhteystiedot sivua näkyviin yksinään), mutta selkeyden vuoksi voit tehdä tämän rajauksen.

Avaa aikajänne oikeasta yläkulmasta klikkaamalla aikaa mistä kohtaa tahansa. Pieni ikkuna avautuu, jossa voit valita ajanjakson. Laitetaan tähän esimerkiksi Edellinen kuukausi (Last month). Laita täppä kohtaan Vertaa (Compare to) ja valitse listalta Edellinen jakso (Previous period). Nyt osa kalenterista näkyy sinisenä, osa oranssina.

Kun klikkaat Käytä (Apply), näkymä muuttuu niin että kuvaajassa sininen viiva näyttää ajankohtaista aikajännettä ja oranssi viiva vastaavaa aikajännettä menneisyydessä. Lista on muuttunut samaan tapaan, eri ajanjaksojen tiedot ovat eri riveillä. Kun valitset vertailujaksoksi Edellisen jakson sijaan Edellinen vuosi, näet viime vuonna samaan aikaan tapahtuneet tulokset.

Jos yhdistät tähän näkymään Secodary dimensioksi esimerkiksi Source/Medium, voit vertailla suoraan esimerkiksi Facebook-kampanjasi toimintaa nyt vs viime vuonna.

Entäs ne hakusanat?

Google lakkasi vuosia sitten paljastamasta hakusanoja Google Analyticsissä. Syy lienee siinä, että Google Adsista tieto löytyy ja siitä yleensä käyttäjät maksavat, joten miksi ei tienaisi samalla kun antaa avainsanatietoja. Adsin keyword plannerilla saa kyllä hyvän käsityksen hakusanoista ilmaiseksikin, mutta tietoja ei voi ilmaiseksi yhdistää Google Analyticsin dataan.

Asiakkaitesi käyttämiä hakusanoja löytyy Google Search Consolesta. Lue oma digivinkki Search Consolesta, tulossa. (linkki laitetaan toimimaan myöhemmin, kun vinkki julkaistu)

Lisätietoja

Yrityssalon digivinkit:

Muualla verkossa

 

 

 

 

Julkaistu 9.11.2020 // Mainostoimisto Kuke

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

 

Digivinkit ovat osa Coastal Bootcamp -hankkeen toimenpiteitä. Tavoitteena on edistää yritysten digitaitoja ja -osaamista.
Lue lisää hankkeesta täältä